Op de snelweg ging opeens mijn accu lampje branden, de auto reed normaal en kon ook meerdere malen gestart worden. Stuurbekrachting werkt gewoon en de motor wordt niet heet. Wat zijn jullie tips? Kan ik hier nog even mee doorrijden of heeft dit stress?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er een rood lampje brandt is dit niet goed, mischien dynamo stuk, even meten of hij nog wel bij laad
gr jan
Hoe kan ik dit meten?
Ik heb na dat het rode lampje ging branden nog 50 kilometer mee gereden met lichten, verwarming, navigatie en ruitenwissers en ik heb hem 3x uit en aan gezet bij tussenstops, alles werkt opzich normaal. Als je op de accu kijkt dan zie je ook zo'n groen lampje branden. Wellicht dat morgen ochtend de accu wel leeg is, ik weet t niet.
17 jaar
josh
als dat lampje gaat branden betekent dat dat de dynamo de accu niet meer bij doet laden!
wel weet je nu dat je een goede accu hebt dan :)
even met bv de multiemeter op de polen van de accu meten,met draaiende motor,je zou dan +/- 14V moeten meten,een kleine afwijking omhoog of omlaag is normaal.
meestal is dit een teken van versleten koolborstels,maar met wat minder geluk een probleem met de dynamo zelf.
Stefan
17 jaar
Vanochtend kon ik de auto nog gewoon starten, echter na een minuut of 10 ging de ASC en het ABS lampje branden, 2 minuten hierna vielen de electrische systemen één voor één uit en verloor de motor vermogen. Gelukkig gebeurde dit vlak bij de afslag van kalfsbeek schiedam. Ik heb hem zelf nog daar heen kunnen pruttelen. Na een korte diagnose werd mij verteld dat de dynamo kapot is. Kosten 625,- Waarvan 411 voor een ruil dynamo.. Is dit acceptabel? Kan dit nogsteeds een probleem met de koolborstels zijn en kan/wil de BMW kalfsbeek deze borstels vervangen i.p.v. de hele dynamo? Vind het nogal veel geld zo vlak voor kerst :-) BMW zal in eerste instantie natuurlijk kiezen voor de vervanging van de gehele dynamo dan dat ze hem proberen te repareren door nieuwe koolborstels te plaatsen.
17 jaar
josh
ik weet even niet welk type je erop hebt zitten,je hebt koolborstels die je met 2 boutjes van de buitenkant eraf kunt draaien,maar je hebt er ook die inwendig erin zitten.Bmw is en blijft duur,zo ook met onderdelen.
ga eens naar Dirix automaterialen,en laat je dynamo doormeten,zo weet ik zeker dat in het ergste geval een ruildynamo daar goedkoper is,anders nieuwe koolborstels monteren indien versleten,en de sleepringen ( waar de koolborstels overheen lopen ) controleren.
een losse nieuwe spannings regelaar kost +/- 25,- ligt een beetje aan het type en uitvoering.
dit laatste is misschien wat accetabeler zo voor de kerst ? :)
Stefan
17 jaar
De auto staat nu al bij Kalfsbeek en komt daar ook niet meer weg gezien mijn accu dit niet meer trekt :-(
Morgen komt de nieuwe dynamo binnen, ik vraag me dus af of ik bmw kan bellen en vragen of ze i.p.v. de gehele dynamo vervangen ook alleen de koolborstels kunnen vervangen? Kunnen ze meten of het aan de dynamo of aan de koolborstels ligt?
Volgens mij heb ik deze dynamo:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
17 jaar
Moi,
In principe kunnen ze hem doormeten, maar de meeste dealers zijn beter in vervangen. Zelf repareren doen ze vaak niet. Misschien kunnen ze de reparatie uitbesteden?
Groet,
Bert
17 jaar
Net maar even kalfsbeek gebeld, de dynamo is al besteld dus die willen ze graag monteren.
Als ze de regelaar willen doormeten dan zou de dynamo er onderuit moeten en moet hij naar een specialist, zal qua kosten niet veel schelen, en zelf duurder zijn wanneer de dynamo zelf kapot is.
17 jaar
En als het slechts een spanningsregelaar is? Ze zullen toch wel íets kunnen meten met de dynamo ingebouwd?
't Is mosterd na de maaltijd, maar revisie of goede ruildynamo was waarschijnlijk goedkoper geweest. Niet duurder zoals ze je willen doen geloven.
17 jaar
Het betreft een ruildynamo van 411,-
Maar als ze hem moeten demoteren, laten checken bij een specialist en weer moeten repareren dan ben je wellicht iets goedkoper uit (kost wel meer tijd) als het inderdaad de borstels of de regelaar is. Indien het dan de dynamo toch blijkt te zijn dan ben je duurder uit.
Kalfsbeek zegt dat hun hem toch liever in een keer vervangen zodat je zeker weet dat het weer goed werkt.
17 jaar
Duur ding (Het ging al om een ruildynamo, had ik over het hoofd gezien)
17 jaar
Ja goedkoop is het niet nee. Maar ik heb even rond gekeken. De hij is opzicht goedkoper dan b.v. een toyota corrola dynamo.
17 jaar
hoi
ik heb een 6tal maanden geleden een ruildynamo onder een astra 17DTI laten zetten zal wel nie veel schelen als de uwe zo op de foto te zien
met vacuumpomp erop bij mij
werk en ruildynamo was tesamen voor 246 euro en dat vond ik al veel
ben ik toch nog oedkoop afgeweest
wel niet in de opel garage maar bij een electro specialist die mannen doen niets anders dan
dynamo startmotoren enz
startmotoren gaan ook nog al eens graag stuk bij de moderne auto's schijnt
groetjes
17 jaar
@landoke: Ik vermoed dat je appelen met peren aan het vergelijken bent. De afgebeelde is 150A
17 jaar
Appels, peren, frikandellen.. maakt niet meer uit, dynamo is vervangen en ik ben 2 of 3 ribben + mijn linker nier kwijt
17 jaar
hoi
ik weet niet hoor want mijn neef heeft een bmw 1 en daar staat de alternator nogal boven aan de motor dus goed in het zicht en die zien er toch wel bijna gelijk uit hoor
in een bmw alternator zit ook maar kopedraad enz hoor
ik werk in een bedrijf waar ze schokdempers maken voor ALLE merken
zowel originele als vervagingsmarkt en u zou eens moeten weten of er veel verschil van onderdelen insteekt
buiten de verfkleur en de opdruk????
die alternatoren komen bijna allemaal van bij bosch
17 jaar
Toch nog prettige kerstdagen toegewenst.
@landoke: Als ik het goed begrijp geeft de bewuste dynamo 150A en gaat er in die Astra een dynamo van 100A
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar