BMW 5-Serie: achterklep, raam, wisser, verwarming

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0

Met mijn 530D heb ik al geruime tijd storing aan de achterklep, raam, wisser en verwarming, soms ontgrendelde het achteraam maar nu werkt er niets meer aan deze achterklep behalve de verlichting dan gelukkig.

wat kan hiervan de oorzaak zijn, als dit een kabelbreuk zou kunnen zijn wat is dan de route van deze kabel en wat is hiervan de eenvoudigste en snelste oplossing voor dit probleem, voor de rest is het een beest van een wagen.

Ik hoor graag van iemand die hiet ook mee te maken heeft gehad, daar mijn naaste vriend die een 528M3 heeft gehad met het zelfde euvel maar inmiddels op veel te jonge leefttijd overleden is.

M. vr. gr,

Smoothy1

smoothy1@live.nl

Geplaatst door smoothy1@live.nl (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Kabelbreuk zit vaak bij de schanieren. Dit is eigenlijk alleen door alle kabels te vervangen door een reparatie set goed te repareren.

gr Martin

smoothy1@live.nl (0), 8 jaar geleden

Dit antwoord is niet de oplossing die ik zocht en klinkt wel al te gemakkelijk zoals van als die het niet doet dan vervang je alles of je gehele auto.

Een waardeloze reaktie

carlosvdk68 (0) PRO, 8 jaar geleden

Toch heeft Martin wel gelijk...durf ook voor 99.9% te stellen dat je een meervoudige kabelbreuk hebt, en voor een gedegen reparatie je kabels moet gaan vervangen.
De bekabeling waar de breuk zich het vaakst bevindt is naast/achter het rechter scharnier vd grote achterklep.
Reparatie is een redelijk klusje, ik demonteer hiervoor de bekleding vd achterklep, kabelgoot vh scharnier, de spoiler, gedeelte vd hemel, incl rechter speaker in het dak.

Einstein Brain (0) PRO, 8 jaar geleden

Beste, probeer de draden van de achterklep en achterruit maar eens allemaal apart te vervangen. Ik denk niet dat je dan de reactie van Martin nog zo waardeloos gaat vinden !!

Brum1467 (0), 8 jaar geleden

De vraag is ook of je de kabels zelf überhaupt wel duurzaam kunt repareren. Draden aan elkaar solderen leidt er bijvoorbeeld toe dat er al snel weer draadbreuk op zal treden bij de solderingen. Voor klemverbindingen zal je wellicht te weinig ruimte hebben, waarbij dit er ook nog eens niet uitziet, broddelwerk dus.

Oftewel er is maar een optie in zijn geheel vervangen bij draadbreuk. Prima reactie dus van Martin, mocht je dit anders zien dan is het wellicht verstandig om voortaan gewoon contact op te nemen met de dealer. Het rijden van dit soort auto's kost gewoon geld.

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Inderdaad, ALLE draden vervangen. Als je handig bent kan je ook zelf een vervanger maken door alle, nieuwe draden van de juiste dikte in een stuk krimpkous te schuiven. Krimpkous is in vele diktes te koop in oa. de elektronica onderdelenzaak. Aan de draden zet je dan bijv. schuifstekkers vast.
Er zijn ook revisiesets te koop in de autohandel.

smoothy1@live.nl (0), 8 jaar geleden

Bedankt MJ, hier heb ik tenminste meer aan dan de doorsnee gemakzuchtige oplossingen die ik krijg te lezen en dan nog met de opmerking dan moet je maar niet in zo'n dure BMW 530D gaan rijden, je weet dat als je een prima gebruikte middenklasser kan aanschaffen je er nog velen jaren rijplezier van kan hebben i.p.v. een nieuwe KIA Ceed bijvoorbeeld of een Astratje.

Brum1467 (0), 8 jaar geleden

Even los van de vraag of een 530d een middenklasser is, ben ik het met je eens dat je nog veel plezier kunt hebben van een dergelijke auto. Waarschijnlijk meer rijplezier dan dat je ooit kunt beleven aan de door jouw aangehaalde Kia of Opel.

Feit is wel dat BMW prachtige techniek maakt, maar zeker niet onfeilbaar. Bij hogere kilometerstanden, wat bij deze auto waarschijnlijk ook het geval zal zijn, wordt je dan geconfronteerd met noodzakelijk en bovengemiddeld duur onderhoud. Dat is niet anders en hoort erbij. Een kabelboompje is dan relatief gezien peanuts op het totale kostenplaatje.

Als je de auto in goede staat wilt houden en dit deugdelijk en duurzaam wil repareren, dan kun je niet anders dan de draden vervangen. Natuurlijk kun je zelf ook een kabelboom samenstellen. Het is de vraag of deze besparing op de kosten opweegt tegen de hoeveelheid extra werk die het met zich meebrengt en het uiteindelijke eindresultaat.

Het is verder niet passend om een goedbedoeld (en kosteloos) advies te bestempelen als waardeloos en gemakzuchtig. Zeker niet als het advies ook nog gewoon goed is.

Maar in ieder geval veel succes gewenst met het zelf samenstellen van een kabelboompje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.