close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW X3: Afgekeurd op technische keuring. lambda waarde te hoog

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

lambda waarde te hoog volgens keuringstation.
Er zitten echter geen foutcodes in en er branden geen lampjes op dashbord.
aan de uitlaat zijn ook geen lekken te zien.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Geplaatst door

Tote (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of wel mengsel te arm, dan wel uitlaat lek. Dat zijn de 2 belangrijkste redenen.

Wat waren alle waardes bij die 4-gas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal?
Zowel bij stationair als bij verhoogd toerental.

Ik gok erop dat je in België woont?
Want in Nederland is uitlezen voldoende en hoeft er niet een 4-gas test gedaan te worden.

oldford 0
badge

10 jaar

Denk dat dit een arm mengsel motor betreft een N43 en deze motoren hebben inderdaad een hogere lambdawaarde in het APK boek is dit vermeld onder aanvullende permanente eisen en bij verhoogd toerental mag deze waarde tussen 0,7 en 4,0 liggen.

Herman BMW 0
badge

10 jaar

Hallo Tote,

Dat komt vaak voor bij X3. Dat is altijd irritant geweest om achter te komen waar de probleem ligt. Zelfs de dealer kan daar niet eens goed achter komen. Ik zal zeggen, demonteer de Lambda's en katalysator en lees het opnieuw uit. Koop niet direct een nieuwe onderdeel, maar een vervangingsonderdelen.

Idd kom van België.
Ik ga volgende week langs een vriend voor 4 gas test.
Zou het kunnen dat de motor niet op bedrijfsthemp. was tijdens de test bij de keuring?

@Bimmer: Als ik demonteer kan ik toch niet meer uitlezen? En er zitten nu ook geen foutcodes in.

Groeten

Tote 0

10 jaar

Hoi Tote,

Nee, je hoeft hem niet uit te lezen. Want zulke kleine dingen duren erg lang om achter te komen wat het is. Grote problemen is zo opgelost. Dus wat ik zei? Vervang dat dingen een voor een. Kijk of het probleem dan verholpen is. Zo ja, dan weetje al wat je moet doen. Want met zulke dingen kun je wel uit laten lezen. Maar, dan is het de vraag wat er aan gedaan moet worden en dan gaat het je veel geld kosten.

Tja, hier gaan de meningen verschillen.
Een voor een (dure) onderdelen op de gok vervangen is niet mijn werkwijze.
Ik lees liever uit en kijk dan of ik afwijkende signalen kan vinden. Dat is uiteindelijk goedkoper.

Maar voor dat je ook maar wat vervangt: wat is de motorcode?
Want misschien heeft het keuringsstation een fout gemaakt.
En inderdaad, een 4-gas test is een goed punt om mee te beginnen.

Ik denk niet dat je motortemperatuur te laag was tijdens de test.
Dan gaat de motor eerder te rijk staan dan te arm.

oldford 0
badge

10 jaar

Oke. Als je niet achter kan komen wat de probleem is? Probeer dan wat ik allemaal had getypt. Laat me weten als de probleem is verholpen of niet.

Beste helpers,

heb laten testen met 4 gas en kwam op volgend resultaat: stationair: CO: 0.01%; HC: 70ppm; CO2: 14.3%; O2: 2.21%; lambda: 1.105
+/- 2000tr: CO: 0.04%; HC: 51ppm; CO2: 14.29%; O2: 2.17%; lambda: 1.103
Met pc uitgelezen lambda 0.98

Wat nu?

Tote 0

10 jaar

Als ik de 4-gas waardes zie, is mijn 1e gedachte een lek(je) in de uitlaat - ergens na de 1e lambda-sonde.
Mede ook omdat je zegt dat het signaal van de 1e lambdasonde rondom lambda 1 zit.

Nu hoop ik wel dat die 1e lambdasonde een beetje varieert en niet vast staat op lambda 0,98.
Anders zou je een 2e probleem hebben, namelijk dat de lambda regeling niet werkt.
Wat is het signaal van de lambdasonde na de kat? Die kan ook nog meer duidelijkheid verschaffen.

oldford 0
badge

10 jaar

beste mensen sorry van late reactie. Maar heb wagen goed warm gereden en naar herkeuring gereden en hij was erdoor. een echte klucht die belgische keuring.
bedankt voor de reacties

Tote 0

10 jaar

Ah jammer dat had ik ook al gezegd maar soms worden mijn reacties zonder waarschuwing verwijdert. Ik had er zelfs een youtube filmpje bij gepost met ook de opmerking om dan de code te resetten na die rit blijkbaar vinden ze dat niet goed ofzo.

rover200vi 0

10 jaar

Beste "anoniem",
niet afgaande op jou gebruikersnaam zou ik willen zeggen: alleen ter zake doende informatie wordt geplaatst, onzin wordt verwijderd.

@Tote,
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X3 of stel zelf een nieuwe vraag.