BMW 3-Serie: Afstellen distributieketting e36 en controleren spanner.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316

Is er een manier om de stand van de distributieketting te controleren.

Ik vermoed dat hij een of twee tandjes versprongen is.

Ik kan vooralsnog niet een opening in het koppelingshuis vinden voor een passtift.

Op de voorkant van het blok staat wel een pijltje maar geen teken op de poelie. (wel een uitsparing van een stuk of vier tanden)

Ook voor het nokje op het nokkenastandwiel kan ik niet een bijbehorend afstelpunt vinden.

Omdat hij soms tegen de draairichting in ontsteekt maar ook soms even (zij het slecht) loopt lijkt er iets te verlopen. (kan dat? losse sensor of zo?)

Wellicht is er iemand die dit probleem herkent.

Alvast bedankt voor een reactie.

xietzo

Geplaatst door xietzo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

xietzo (0), 16 jaar geleden

Het blijkt zo te zijn dat de balanspoelie stuk is.
Bij het verwijderen van de 22 mm bout moet de motor geblokkeerd worden.
Je zou dit moeten kunnen doen met een blokkeerstift.
Ik kan echter niet een plaats vinden waar dit kan.
De opening in het koppelingshuis onder de startmotor lijkt er niet te zijn.
Is er een andere manier om de motor te blokkeren?

stefan84 (0), 16 jaar geleden

ik weet even niet zo uit mijn hoofd waar jou merktekens precies staan,maar normaal heeft elke auto er een paar om zo je distributie af te stellen.

maar voor het snel te controleren en je hebt je kleppendeksel ervan af dan zorg je dat de eerste cilinder in het bdp staat en kijk je dan eens hoe je kleppen staan. ( 4e op tuimelen ) etc..

Stefan

xietzo (0), 16 jaar geleden

Stefan, het blijkt zo te zijn dat de balanspoelie stuk is.

De timing hoeft dus niet meer gecontroleerd te worden.

Ik ben nu vooral benieuwd naar het blokkeren van de krukas zodat ik die 22 mm bout kan losdraaien.
Hij schijnt ook vast te moeten met 30 kgm dus ik wil hem graag blokkeren zoals het hoort zodat ik niets beschadig.

BEEMER320D (0), 16 jaar geleden

@xietzo

Volgens TIS moet je hier de krukas kunnen blokeren.
[url=http://imageshack.us][img]http://img352.imageshack.us/img352/5999/...[/img][/url]

xietzo (0), 16 jaar geleden

Dank je wel voor je reactie Beemer

Ik heb gezocht naar de opening die je in de afbeeldingen laat zien.
Die lijkt er niet te zitten.
Kan het zijn dat ik een ander type heb?
Is er nog een andere mogelijkheid?

BEEMER320D (0), 16 jaar geleden

@xietzo

Ik heb gezocht op de gegevens die je zelf kenbaar hebt gemaakt in dit topic.
Als je de laatste 7 karakters van het chassisnummer doorgeeft heb ik een 100% trefzekerheid in TIS.

xietzo (0), 16 jaar geleden

Dag Beemer,

Kan dat FL54618 zijn?

Het is een aantekening die hier ligt waarvan ik aanneem dat het de bedoelde karakters zijn.
Ik kan nu niet bij de auto om voor de zekerheid nog even te kijken.

BEEMER320D (0), 16 jaar geleden

@xietzo

Dat zijn idd de laatste 7 karakters van het chassisnummer.
En TIS verteld me dan dat dat de enige plek is waar je de borgstift in kunt steken (helaas).
Mischien hebben ze er een ander blok in gelepeld ? zou dat kunnen ?
Volgens de gegevens heb je er een M43/M43TU blok in liggen.
Maar ik heb natuurlijk ook vooruit en terug gekeken, een 316i M40 blok heeft hetzelfde echter een 318i M42 blok heeft dat niet en daarvan kan ik maar 1 punt vinden om het blok te fixeren en dat is op het vliegwiel zoals je op deze afbeelding ziet.
[url=http://imageshack.us][img]http://img85.imageshack.us/img85/6483/bm...[/img][/url]

Dit word gedaan om een trillingsdemper te kunnen vervangen.
Zou het mischien dat blok kunnen zijn ?!....
btw : jij geeft aan dat het een 95er is maar TIS zegt dat het een 96er is.

xietzo (0), 16 jaar geleden

Dank je wel Beemer,

Ik weet nu niet meer zeker of de motor origineel is.
Er schijnt een heel korte periode nog een ander (316) blok gemaakt te zijn.
Mogelijk heb ik daarom ook een verkeerde poelie thuisgestuurd gekregen; die is op het chassisnummer besteld.
Ik mag het speciale gereedschap komen gebruiken van de BMW garage.
Misschien kunnen die er iets meer over vertellen.

Ik laat nog weten.

xietzo (0), 15 jaar geleden

Probleem opgelost door het hart dmv een schijf vast te lassen aan de buitenste getande ring.
Loopt intussen 4 maanden probleemloos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.