auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Tikkende motor bij stationair draaien

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.16

Goedenavond,

Bij stationair draaien tikt mijn motor een beetje.
Beetje gas erbij en weg het getik..
Wie o wie weet wat dit is en is dit schadelijk voor de motor..


Groeten Aron

Geplaatst door

Aron (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoeveel KM.. denk echt je stoters.. check even je olie pijl.. anders misschien olie verversen kan ook helpen..

vegito 0

16 jaar

[quote=vegito]hoeveel KM.. denk echt je stoters.. check even je olie pijl.. anders misschien olie verversen kan ook helpen..[/quote]
Hallo


Denk je dat het daar aan ligt..want hij heeft pas 90 000 km gedraaid en net nieuwe olie gehad...?
Stoters? Dure grap?

Aron 0

16 jaar

Misschien kan het ook iets anders zijn.. een diagnose van hier stellen is een beetje moeilijk als je het zelf niet kan horen. Vanwaar hoor je het meest vlakbij je kleppendeksel? of ergens anders.

Mocht het toch je stoters zijn dan zijn de koste nog te doen rond 300 euro ongeveer zou het kosten. Het is wel afhankelijk per dealer qua arbeidsloon etc..dus laat even BMW checken wat het precies is.

vegito 0

16 jaar

Kan weinig kwaad zolang men het motortoerental beperkt houdt. Het is een gevolg van een vastzittende klepstoter of een klepstoter met vastzittende terugslagklep. Als de olie nog niet ververst is, is dit het moment om een schoonmaakmiddel (Forté of Wynn's) door de olie te doen. Daarna op korte termijn (liefst direct nadat klacht over is) verversen. Bij een eerdere, soortgelijke klacht alhier, is gemeld dat alleen nieuwe/ dunnere olie (5W30) de klacht al kan verhelpen.

[quote=vegito]Misschien kan het ook iets anders zijn.. een diagnose van hier stellen is een beetje moeilijk als je het zelf niet kan horen. Vanwaar hoor je het meest vlakbij je kleppendeksel? of ergens anders.

Mocht het toch je stoters zijn dan zijn de koste nog te doen rond 300 euro ongeveer zou het kosten. Het is wel afhankelijk per dealer qua arbeidsloon etc..dus laat even BMW checken wat het precies is.[/quote]
Ok zal even kijken..het is niet echt een harde tik.
Als het maar niet schadelijk is voor de motor,,
Zal hem binnenkort laten checken....


Gr Aron

Aron 0

16 jaar

[quote=Freude_am_Fahren]Kan weinig kwaad zolang men het motortoerental beperkt houdt. Het is een gevolg van een vastzittende klepstoter of een klepstoter met vastzittende terugslagklep. Als de olie nog niet ververst is, is dit het moment om een schoonmaakmiddel (Forté of Wynn's) door de olie te doen. Daarna op korte termijn (liefst direct nadat klacht over is) verversen. Bij een eerdere, soortgelijke klacht alhier, is gemeld dat alleen nieuwe/ dunnere olie (5W30) de klacht al kan verhelpen.[/quote]
Wat is beperkt toerental een keertje doortrekken met warme motor moet kunnen toch hehe..
Er zit net nieuwe olie in en wel de dunne die ze voorschrijven voor bmw..
Ga wel even langs de dealer om te kijken....
Bedankt voor de moeite,,

Gr Aron

Aron 0

16 jaar

BMW schrijft altijd 5W30 voor omdat het beter voor de smering is o.a je stoters. Ja lekker doortrekken mag uiteraard bij warme motor kan geen kwaad hierdoor zal je stoter niet stuk gaan. Als het daadwerkelijk je stoters zijn is het niet direct schadelijk maar, het zal wel wat harder worden na verloop van tijd. En ja een dealer kan jou hierbij het beste uitkomst bieden omdat ze snel kunnen lokaliseren waar het zit. Het kan netzo goed zijn dat je olie kanaal verstopt zit waardoor je niet genoeg smering krijgt dus snel naar de dealer en beetje rustig met je toeren teller.

vegito 0

16 jaar

hoi,
-Maakt warme of koude motor iets uit ?? , want alleen met koude motor zou ik het eerst maar proberen met een 5W40 of 0W30 let wel op specificaties heb het zelf ook gehad met mijn auto en als je dan toch gaat verversen gooi er dan een 100 a' 150 km van te voor wynn's in heb je gelijk kanalen en stoters gespoelt en ben je de "meeste" afzetting kwijt uit je blok. das toch iig 80% van de verwachte 300euro voor de stoters vervangen in je zak houden.
-En miss nog een andere oorzaak,de tangentiaal veertjes die in de schoteltjes liggen te rammelen in de koppelings plaat, tenzij er een starreplaat koppeling met een twee massa vliegwiel is gemonteerd dan gaat dit verhaal niet op.
(heb dit met mijn golf ook aan de hand gehad was ook alleen bij stationair draaien en een tikkie gas en het was weg)

gr kenny

kennynoordijk 0

16 jaar

ik weet bijna zeker dat in deze type een twee massa vliegwiel zit en geen veer op de koppelings plaat heeft. rammelen doen ze allemaal na een tijdje dat komt door die druklager. tja ik zeg niet dat verplicht is om 300 euro uit te geven maar, er bestaan geen wonder middelen die onderdelen die versleten of misschien productie fout kan verbeteren. Het probleem zou er altijd zijn en nadat je "wondermiddel" uit gewerkt is zal je merken dat het erger wordt. Met andere worden pak het probleem aan en schuif of verberg het niet.

vegito 0

16 jaar

hoi vegito,
maar je ben toch wel met mij eens dat het onzin is om je klepstoters te gaan vervangen door een beetje afzetting terwijl je met spoelen alles schoon hebt en het getik over is "misschien" en dat mischien blijft ook bij volledig vervangen van klepstoters want misschien is het wel een aanvoer kanaal wat vervuilt is dus moet je ook gaan spoelen en heb je misschien wel voor niets stoters vervangen. dus lijkt het mij dat je beter eerst kan spoelen en kijken wat het dan doet , en dan doet het er toch niet toe of het nou positief of negatief uitpakt het kan alleen maar meevallen dan , want als het tikken na het toevoegen van het "wondermiddel" over is en je doet er dan goede en een andere stabilere viscositeit olie in ben je niets aan het verbergen en je verschuift het probleem ook niet maar dan heb je het probleem aan gepakt en mocht het niet helpen na dat heb je in ieder geval je storing stelselmatig aangepakt toch?
90000km en dan klepstoters ???? mijn insteek is begin bij het begin en probeer iedere euro die je in je zak kan houden voor leukere dingen dan je auto reparen in je zak te houden.

gr kenny

kennynoordijk 0

16 jaar

ik zit net mijn eigen verhaal terug te lezen komt misschien wat aanvallend over is niet zo bedoeld iig
mijn excusses hier voor!!!

gr kenny

kennynoordijk 0

16 jaar

Hmm. ja kwam wel een beetje vijandig uit maar, excusses aanvaard. Het is natuurlijk de TS keus wat hij gaat doen. Wij geven hem alleen advies of keus wat hij zou kunnen doen. Verder wil ik er niets eraan toevoegen.

Gr Vegito

vegito 0

16 jaar

ik heb denk ik hetzelfde probleem gehad; zie mijn laatste berichten.
daar waren de versteleenheden van zowel de inlaat als uitlaatnokkenassen de kwaal..
duur geintje
mvg marcel

honda4ever 0

16 jaar

Auto staat op dit moment bij de garage. Is er mee opgehouden...Motor begon te schudden als een gek.
Alleen hoog in de toeren blijft hij draaien. Nu hebben ze de senoren vervangen die de variabele nokkenas aansturen.
Dit gaf de computer als foutmelding aan..Maar nu wil ie niet meer starten. Alle waarden gemeten en goed bevonden.
Maar helaas.
Laatste nieuws is dat ze hem naar een andere garage hebben om hem daar uit te lezen met een modernere computer.
Misschien dat die wat zien.
Begin er zo langzamerhand flink van te balen.
Laatste optie zou bmw dealer voor mij zijn..

Aron 0

16 jaar

Heb nu te horen gekregen dat de ketting er slapjes bij hing en dat ie schade heeft veroorzaakt onder andere de oliepomp? Kan dit?

Aron 0

16 jaar

Ze hebben één en ander weer bekeken maar de ketting springt van zijn tijd af...dit zou misschien kunnen dat de vanos defect is...
Als je hem mechanisch rond draait slaat ie zo een tand over..
De ketting hangt ook een beetje slap..
Misschien herkent iemand dit probleem..

Aron 0

16 jaar

Hydraulische spanner waarschijnlijk lek, waardoor de nokkenasketting onvoldoende op spanning gezet wordt.
Controleer of de (schalmen van de) ketting niet te ver (zijn)/ is uitgerekt waardoor de ketting bovenin de tanden van de kettingwielen gaat lopen. Zeker als de tanden ook al krom zijn gaan staan, ketting en tandwielen vernieuwen.

Ok is vast ook een dure grap,,.....
De garage denkt aan de vanos dat is het dus niet denk je gezien de klachten?....

Aron 0

16 jaar

Om de hydraulische spanner weer op druk te brengen is (vermoedelijk, het is alweer even geleden dat ik zo'n spanner gedemonteerd heb) een kwestie van een/ enkele O-ringen vervangen.
Nokken-as ketting + tandwielen vernieuwen is behoorlijk duurder (schat tussen E300,- en E450,-).
Het Vanos-mechanisme vervangen loopt echt in de papieren ...
Geloof niet dat dit de oorzaak van het tikken kan zijn. Grote afmetingen + relatief lage belasting (alleen aandrijven van nokken-as) => hier zal niet snel grote speling optreden. Als er onvoldoende druk wordt aangelegd in het Vanos mechanisme (a.h.w. schroef met zeer grote spoed) kan er wel wat geluid optreden. Controleer of de hydrauliek-stuurklep van de Vanos juist werkt. Die kost (geschat) E 150,-.

Als de kleppen niet meer op tijd staan, kan een motor inderdaad gaan schudden. Dan mag je nog van geluk spreken als 'de zuigers de kleppen niet gaan inhalen' (kleppen krom doordat contact met zuigers optreedt !).

Weer even de stand van zaken...
Voor zover is de auto klaar hij rijd weer super!!
Trekt weer lekker en geen getik.
De hydraulische kettingspanner vervangen weer alles op tijd gezet en klaar..
Wat wel vreemd was is dat het gat (waar de olie door komt) van de oude hydraulische kettingspanner groter is dan die van de nieuwe?..
En heb echt mazzel gehad want hij was een kwart van zijn tijd gesprongen..en de olie stonk flink naar benzine.
Weer wat geleerd..?
Wil de mensen bedanken voor hun reactie`s! Toppie

Aron 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.