Van de 5 serie 1995 525td werkt de airco niet, er is al een koel element vervangen, het systeem is onder druk gebracht en dan is hij goed dicht zodra hij dan met het koel gas gevuld is blijkt hij later toch weer leeg te zijn. ook bij het inschakelen hoor ik geen pomp of compressor aanslaan. Is het probleem inderdaad een lek of is de pomp/compressor niet goed?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als hij afgevuld word, en later blijkt hij leeg te zijn zal ie logischerwijs lek zijn he.
als het systeem leeg is zal de pomp niet draaien omdat deze word uitgeschakeld zodra de druk te laag is.
ik neem aan dat als de airco afgevuld is, de pomp wel draaid en dus ook goed koelt?
Ja dat is juist, dus hij zal lek zijn, het onderdeel wat reeds vervangen is is de condensator die achter de voorbumperzit dus dat is het probleem niet, wel merkwaardig dat hij met lucht wel op druk blijft. Kun je een lek nog anders vinden?
19 jaar
UV-lekdetectie vloeistof toevoegen aan het koudemiddel.
op welke druk word het systeem met stikstof gevuld, wettelijk word 10 Bar voorgeschreven maar een aircosysteem in werking bouwd makkelijk 20 Bar op. Lekdetectie op 20 Bar met stikstof is ook een mogelijkheid.
aha dat klinkt allemaal erg logisch, het zou dus heel goed kunnen dat ze de druk test met lucht op een te lage druk bv 10 barr hebben gedaan. Het beste zou dan zijn op 20 bar te testen en de tijd nemen om daarna te meten. een klein lek zou best nog even duren voordat er een verschil merkbaar is, en eventueel kan dan nog uv detektie gedaan worden. ik neem aan dat dat gebeurt met een uv lamp vergelijkbaar met bankbiljet controle? Komt er dan uit het lek gas of of vloeistof? het klinkt logischer als het gas zou zijn. Wat gebeurt er eigenlijk met stikstof? is dat niet hetzelfde als wat men bedoelde met "lucht controle?'
Je zou denken dat ze dit zelf ook wel kunnen bedenken in een stek gecertificeerde merkgarage in plaats van 2 keer de condensor vervangen voor een nieuwe. op deze site komt er tenminste een logisch verhaal bij kijken.
19 jaar
stikstof word gebruikt bij een lekstest omdat dit dunner is dan reguliere lucht en dus makkelijker door een klein lek ontsnapt.
het UV- vloeistof word vermengd met het koudemiddel en komt aan 1 kant van het systeem er als vloeistof uit en aan de andere kant van de pomp als gas, zo werkt de airco namelijk condenseren en weer verdampen.
Slim! stikstof it is. Ik laat weten hoe het uitpakt. TNX
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar