BMW 5-Serie: airco : droger, filterdroger e39 525d bouwjaar 5/2000

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: m57

Hallo,
ik tracht zoveel mogelijk zelf het onderhoud te doen aan mijn tweedehandswagen, E39 525D motortype M57 van mei 2000.
Chassisnummer: WBADL 91070 GW52159
Hij heeft momenteel 96.450 km op de teller (waarvan ik zeker ben dat ze echt zijn), maar de wagen heeft wel 2 jaar en 4 maanden stil gestaan. Ikzelf heb er ondertussen een 3000-tal km mee rondgereden tot mijn grootste voldoening.
Met de zomer voor de deur, heb ik de aircoinstallatie laten controleren bij een garage. De drukken blijken in orde te zijn en de werking op zich lijkt eveneens uitmuntend. Wat me wel verbaasde is het feit dat men in de garage niet gesproken heeft om de droger te ontsmetten, laat staan te vervangen. Nu zou ik dit zelf willen doen, omdat ik merk dat de eerste momenten het welbekende onaangename geurtje vrijkomt met bijhorende gevoel van hoge vochtigheidsgraad, erger nog, wanneer ik de airco afzet is dit nog intenser dan bij draaiende airco.
De enige denkbare reden die bij mij opkomt is dus de filterdroger.
Kan iemand me zeggen hoe ik deze kan bereiken en uitbouwen, en wat helemaal de top zou zijn: kan iemand me op voorhand zeggen welke type droger ik dien aan te schaffen, zodat ik deze onmiddellijk kan inbouwen?
Het alternatief is natuurlijk een ontsmettende spray gebruiken, ik twijfel echter of dit voldoende gaat zijn.
Ik hoop dat voor de demontage het ganse systeem niet drukloos hoeft gezet te worden om nadien terug bij te vullen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

axer

Geplaatst door axer (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Je droger heeft niets te maken met stank in de auto! Je moet gewoon je pollenfilter vernieuwen. Ik wil je best vertellen welk filter er in je auto moet, maar dat is je euvel niet.

Sytze

axer (0), 18 jaar geleden

Beide pollenfilters zijn zopas vervangen (anderhalve week geleden) omdat ik inderdaad ook van mening was dat dit een oplossing kon bieden. Echter, het probleem blijft wel aanwezig.....
Toch bedankt voor je reply, Sytze!

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Spuit dan het hele kakkie es in met die spray, wellicht bied dat enig soelaas.

Sytze

axer (0), 18 jaar geleden

Ik heb ondertussen de kanalen ingespoten met de spray (ruikt op zichzelf wel niet al te lekker vanwege de ontsmettende werking) en het probleem lijkt opgelost te zijn. Wat ik wel ondervonden heb: je dient dit te doen bij werkende airco met de ventilatorstnelheid op maximum en de ingestelde temp. minimaal, en vervolgens nog eens zonder airco en maximale ventilatorsnelheid en maximum ingestelde temperatuur. Ik heb namelijk gemerkt dat op het aanzuigkanaal van de ventilator (na de pollenfilters en onderin de behuizing) een mechanisme zit dat deels afsluit wanneer je op lage temperatuur werkt. Indien je de temperatuur hoger instelt, gaan deze kleppen blijkbaar open en worden andere kanalen voorzien van lucht!
Ik heb er wel geen duidelijke kijk op of verklaring voor, maar ik ben dan ook maar een leek.......
Verder zou ik nog willen nakijken of de afwatering van het condenswater niet versperd wordt waardoor er sterkere ontwikkeling van bacteriën kan ontstaan, maar ik heb geen idee waar dit te checken valt, misschien kan Sytze me even op weg helpen?

bedankt en de groeten,
axer

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Axer, het eenvoudigst kun je dat van onder de auto doen! Het is altijd het laatste stuk waar de afwatering verstopt zit. Dus ff op de brug. De stank wordt veroorzaakt door het volgende: wanneer een ac niet continu gebruikt wordt, (denk aan winterperiode) hoopt zich condens op rond het radiateurtje in de auto. Deze geeft de koude af aan het interieur. Dat vocht nu zorgt voor alle ellende, er groeien allerlei schimmels op en aan en veroorzaken daardoor die stank zodra je de ac weer intensief gaat gebruiken. Wat maar weinig mensen weten, en nog minder mensen doen is het volgende, en daarmee vermijd je de oorzaak van al deze ellende: voordat je de auto uitzet altijd 5 kilometer zonder ac rijden, zodat de boel even op kan drogen. Op die manier voorkom je damp en vocht welke de schimmels uiteindelijk veroorzaken. Het beste kun je nu met de spray alles zeiknat spuiten en vervolgens de boel lekker full-speed aan zetten. Het beste is natuurlijk direct op het radiateurtje te spuiten als je daar bij kan. Lukt dat niet dan maar zo ver mogelijk in je luchtinlaat-kanaal, dan moet het lukken!

Sytze

Herman4542 (0) PRO, 18 jaar geleden

De afwatering kun je ook heel goed controleren door de auto even warm te draaien en dan met ingeschakelde airco op helemaal koud gewoon een half uurtje stationair voor de deur te laten draaien. Als het buiten redelijk warm weer is - en de berichten zijn goed- dan moet er al heel gauw een straaltje water onder de auto komen te liggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.