BMW 5-Serie: Duurt 's morgens soms een minuut voor oliedruk opgebouwd is.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52 520i

Soms duurt het na een nacht stilstaan meer dan een minuut voordat de oliedruklamp uitgaat. De oliedruk is dan inderdaad te laag, want na verloop van tijd gaan de hydraulische klepstoters tikken. Na een minuutje is de druk plotseling OK en loopt de motor perfekt.
1) druksschakelaar vernieuwd (om foute sensor uit te sluiten): geen verschil.
2) proeflampje aangesloten op de sensor (om bedradingsfout naar dashboard uit te sluiten): brandt ook.
3) oliedruk gemeten bij warme motor: 1 bar bij stationair, 4 bar vanaf 4000 toeren: prima.

Het lijkt erop dat het oliefilter reservoir soms langzaam leegloopt, waardoor het de volgende morgen veel tijd kost dit eerst te vullen waarna pas druk opgebouwd kan worden. Zit hier een terugslagklep in die misschien lekt?

Albert

[url=http://imageshack.us][img]http://img504.imageshack.us/img504/9561/...[/img][/url]

Albert_325ic

Geplaatst door Albert_325ic (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

oliepomp zeef verstopt of oliepomp versleten

Albert_325ic (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie. Het gaat om een originele ruilmotor die BMW vorig jaar gemonteerd heeft, dus de werkelijke km-stand zal iets van 20000 zijn. Versleten pomp kan ik me daarom niet voorstellen (dan zou trouwens de oliedruk bij stationair draaiende hete motor ook te laag zijn lijkt me).

Albert

stefan84 (0), 18 jaar geleden

Albert

heb je nergens een lek ??

lijkt me sterk dat het met het filter heeft te maken,zodra de deksel niet helemaal aangedraaid zit,begint hij al te lekken,waardoor de lamp nog niet gaat branden,

hoe ziet de oliefilter zelf uit ?

anders denk ik toch al aan een antw. zoals martin al zei..

Stefan

mr-moh (0) PRO, 18 jaar geleden

Is de olie filter niet verstopt, is deze wel vernieuwd?

Albert_325ic (0), 18 jaar geleden

De olie heb ik vorige maand vernieuwd, en een nieuw filter geplaatst. Zelfs een nieuwe schroefdop met rubber ringen (origineel BMW), om zeker te zijn dat de ringetjes niet lekken waardoor het reservoir langzaam leegloopt.

Vanmiddag na een snelwegrit ging bij lang stationair draaien in een file ook het oliedruklampje branden. Gelukkig met een beetje gas gelijk uit, en ik ben daarna via een lang stuk snelweg prima thuis gekomen.

Het probleem lijkt zich langzaam te verergeren, maar ik weet niet wat ik verder nog kan doen. Zou het kunnen dat de oliepomp langzaam aan het lostrillen is?

HELP

mr-moh (0) PRO, 18 jaar geleden

Lijkt dan op een verstopte oliezeef of versleten olie -pomp, gewoon de carterpan open gooien dan weet je meer. Ik zou zo niet te lang meer blijven rijden, kan zeer schadelijk zijn voor de motor,MVG.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

ben benieuwd albert

Albert_325ic (0), 17 jaar geleden

Heb het gevonden. Vervangen van het oliefilterhuis bleek niet te helpen, dus toch maar de carterpan losgemaakt. Flinke sleutelklus waarbij de komplete voorwielophanging losgemaakt moet worden. Smeerput of brug nodig dus.
Oliepomp (bouwjaar 2002) zag er als nieuw uit, maar voor de zekerheid toch opengemaakt. Er bleek een klein aluminium bolletje in te zitten, die de pomp inwendig geruineerd had. De hard stalen binnen en buitenrotor hadden een diepe groef, onvoorstelbaar dat een stukje alu dit kan veroorzaken.
Gevolg was wel olieopbrengst, maar te weinig. Dus bij koude motor wel druk maar veel te weinig opbrengst.

Oliepomp vervangen (50 euro), probleem opgelost.

Albert
[url=http://imageshack.us][img]http://img529.imageshack.us/img529/399/o...[/img][/url]

stefan84 (0), 17 jaar geleden

zo zie je maar meer,

succes verder!

Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.