auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: olie in de luchtpijp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525 td

Beste mensen, Ik zou graag willen weten wat de oorzaak is van lekkende olie net boven de brabdstofpomp uit de luchtpijp, het is niet echt overmatig maar olie in de luchtpijp lijkt mij niet gezond. Is dit normaal. Deauto heeft 190.000 km gelopen.

Geplaatst door

mahoaga (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bedoel je uit de carterontluchting ?

stefan84 0

18 jaar

nee, het is de lucht-inlaat pijp

mahoaga 0

18 jaar

dat kom uit je turbo geef niet als het niet te veel is

the4men 0
badge

18 jaar

the4men, bedankt. ik weet niet wat niet veel is, maar het gaat om paar druppels in 6 maanden.
gr.

mahoaga 0

18 jaar

lekkerzolatenzitten,

hellbat 0
badge

18 jaar

dat noemt men inderdaad : Zeer Weinig..

stefan84 0

18 jaar

Overdruk in je carterpan kan veroorzaakt zijn door o.a.: speling cilinderwand en de kelppenzittingen te veel uitstootgas in olie , membraan van carterventilatieventiel gescheurd ,stond altijd open! mgv bij hoge toeren overmaat aan ventilatie dat de olie niet alleen richtingen injectoren maar ook je lucht filter ingaan. test even met stationaire draaiende motor met je olie dop .

Aman 0

18 jaar

Hallo Aman, dank voor de reactie, wat bedoel je met het testen met olie dop?

mahoaga 0

18 jaar

De mannier waar op de carterventilatie geregeld is loopt nog al uit een, bij sommige auto's is er permanente/constante ventilatie en bij andere is die afhankelijk van de onderdruk die in het inlaat traject heerst. Het simpelweg lostrekken van de vantilatie slang is niet altijd een optie om het probleem tegen te gaan. Er kan namelijk ook sprake zijn van een hoge carterdruk door slijtage van zuigerveren. In dat geval is er niets tegen te doen. (nou ja, revisie dan) Je kunt zelf eenvoudig controleren of er sprake is van een hoge carterdruk door de olie dop los te draaien en los op de opening te leggen. Wordt die er bij (warme !) stationair draaiende motor makkelijk afgblazen dan is er vaak sprake van hoge carterdruk. Blijft ie mooi liggen dan is er niets bijzonders aan de hand.

Klepgeleiderrrubbers is nog wel betaalbaar te doen bij de meeste auto's, bij andere oorzaken zal het een kostbare revisie worden...........
Dat van die klepgeleiders is simpel waar te nemen als er iemand achter je auto aan rijdt en een blauwe wolk tijdens het schakelen ziet (gas los =onderdruk in de inlaat =olie in inlaatkanaal= roken)

Bij geval van versleten zuigerveren wordt de olie niet goed van de cilinderwand geschraapt en verbrandt de olie die daar nog blijft zitten en de carterdruk loopt op, waardoor er relatief veel carterdamp (met oliedruppels!) in de inlaat geblazen wordt. Die twee zorgen ervoor dat de auto bij volgas lopen rookt en stationair er weinig aan de hand is (op wat onregelmatig lopen na).

De truc met de oliedop werkt vrij aardig, dat geeft goed inzicht in de carterdruk, maar je kan het ook gewoon opmeten met een compressiemeter. Ook een oliedrukmeter (aan te sluiten op de oliedruk) geeft een goed beeld van de slijtage van de motor omdat bij zuigerveerslijtage ook vaak de lagertjes wat versleten zijn en dus de oliedruk ook wat minder geworden is.

De carterventilatie losgooien is een oude oplichterstruc om een versleten motor toch lekker te laten lopen; doordat de olie niet door de verbrandingkamer gaat, heb je geen last van de olieverbranding (onregelmatige vonk, nagloeien ed.). Zeker de oudere (carburatie) auto's lopen namelijk niet zo lekker met veel olie in het gasmengsel.

Maar, simpele lekkage (keerringetje oid) kan ook olieverbruik geven. Eens een keertje een stuk schoon karton onder de auto leggen voordat je hem parkeert?

Mocht de motor echt last hebben van verregaande slijtage, dan kan je ook nog een tijdje met dikkere olie rondrijden. Niet dat de slijtage daarvan minder wordt, maar het olieverbruik wel. Wel ten koste van nog meer slijtage, overigens....
Maar, je weet dan dat er dure reparaties gaan aankomen.....

Op zich dat paar druppels olie in je luchtfilterhuis eigenlijk helemaal geen probleem, je moet alleen regelmatig peilen.......

Aman 0

18 jaar

ik heb nog nooit bij een diesel overdruk in het carter meegemaakt hoor............??

heeft geen gasklep of niks is gewoon een vrije doorgang.

marcel6952 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.