close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Airco vloeistof

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 525i

Hallo,

Ik heb sinds kort een BMW 525i uit 1990.
Deze auto heeft orginele automatische airco alleen is het koudemiddel ''op''.

Graag wil ik dit bij laten vullen, maar zat dat de vulopeningen erg klein waren naar mijn mening.
Mijn vraag is dus ook kan dit met een doorsnee aircovulstation of zijn hier aparte aansluiting voor nodig?

Ik kan dit namelijk zelf doen alleen vroeg me af of dit wel een doorsnee vulopening was en wat voor koudemiddel er in gaat> R134a of iets anders?

Bedankt voor de informatie alvast.

Adriaan.

Geplaatst door

a3aan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou volgens mij is het standaard en past het zou op het apparaat wat er in gaat durf ik niet tezeggen maar dat kun je navragen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

gaat naar weten 1400 a 1500 gram koudemiddel 134a in

gr
martin

marwess 0
badge

15 jaar

Zelf doen?
Het is geen kwestie van "bijvullen" hoor.
Begin 1990 is het middel R12 vervangen door R134a, dus in jou auto zit waarschijnlijk al R134a.
Laat je eerst maar eens informeren door een airco specialist.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Deze auto gebruikte origineel het koelmiddel R12. Sinds begin jaren 90 is dit verboden. Ik vermoed dat het in België nog wel hier en daar verkrijgbaar is, maar weet ook niet waar.

De opvolger van R12 is R134a. Een dergelijke installatie heeft inderdaad grotere vulnippels.

Als jouw wagen nog de originele kleine vulnippels heeft, heeft er waarschijnlijk nog nooit R134a ingezeten. Je kan dit niet zomaar mengen, want voor R134a moet er andere olie op de compressor.

Je hebt 3 opties :
- iemand zoeken die nog R12 heeft.
- een conversie laten doen naar R134a, kost tussen de 500 en 1000 Eur.
- een R12 vervanger gebruiken (zoiets als freeze 12).

Als je er onvoldoende van af weet, zal je een specialist moeten raadplegen. Overigens in NL mogen enkel STEK-erkende bedrijven aan airco-installaties werken.

Houd er overigens rekening mee dat bij een dergelijke oudere wagen, de koelinstallatie al geruime tijd buiten gebruik kan zijn, en het dus duur kan worden alles weer in orde te brengen. Tenzij je de geschiedenis van de auto kent natuurlijk.

In ieder geval succes ermee.

Harald4118 0

15 jaar

Indien er kleine schroefnippels opzitten is de auto
gevuld geweest met R12.
Huidige wagens hebben allemaal dezelfde nippels, nl een
grote en kleine voor r134a.
Je kunt je auto niet zomaar vullen met r134a. Filter/droger, olie, vulnippels enz
dient allemaal vervangen te worden.
Indien het systeem langere tijd leeg is kom je vast en zeker
nog meer zaken tegen die vernieuwd dienen te worden.

Succes, Pascal

Mhh dat is niet zo goed nieuws.
Ik zal zaterdag eens een foto maken van de vulnippels, althans waarvan ik denk dat het de vulnippels zijn!!

Het waren 2 alu dopjes van het zelfde formaat.

Bedankt voor de info en ik zet er zaterdag wel even een foto op.

Adriaan.

a3aan 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.