BMW 5-Serie: bmw 525 bobine ontploft

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

Bmw 525 M20b25 motor met Kdfi management

Na een rondje test rijden ontplofte mijn bobine toen ik de motor afzette ,
is het mogelijk om het stuurapparaat te beschermen tegen deze spanning met een diode of iets ?


Mvg Wes

wes11963

Geplaatst door wes11963 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

De motormanagement (DME) unit is standaard al afdoende afgeschermd van spanningspieken van buitenaf.
Primaire en secundaire windingen van een bobine zijn normaal gesproken ook van elkaar geisoleerd. Bij sommige typen bobines (als ik het goed heb, niet die van Bremi) treden scheuren op in de kunststof isolatie, door temperatuurwisselingen. Een kortsluiting in de secundaire winding kan het beschreven effect hebben. Misschien weet iemand hier wat de standaard weerstandswaarde voor de secundaire spoel is, om te controleren of de overige bobines ook aan het einde van hun levensduur zijn.

Wat DME-units betreft: Siemens en Bosch worden standaard gebruikt. Is Kdfi een aftermarket unit ? Zo ja, dan heb je vast gecontroleerd of diens voedingsspanning voor de bobines overeenkomt met die van de originele unit ....

Scheuren in de isolatie van bobines treedt voornamelijk op bij de meervoudige bobines.
Gegeven het bouwjaar, is hier wellicht sprake van een stroomverdeler + enkele bobine.
Deze zijn soms met olie gevuld. Interne sluiting door ouderdom/ verkeerde ingangsspanning kan tot genoemd gevolg leiden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Primaire Weerstand 0,5 Ohm

Secundaire weerstand 6000 - 9000 Ohm

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.