BMW 4-serie Cabrio 2016: aircopomp gaat aan en uit

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B48B20B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 185

Hallo,
Sinds enige tijd doet de airco raar van mijn BMW 430i. Als ik de auto start gaat de aircopomp gewoon draaien zoals hij op dat moment ook moet doen volgens de instellingen van de temperatuur. Echter, na 30 seconden gaat de pomp uit en daarna slaat hij om de 10 seconden 1 of 2 seconden aan en weer uit. De temperatuur uit de roostertjes wordt dan even koud en vervolgens weer warm. Dit iedere keer als de pomp ( airco ) aan slaat. Als de auto stationair draait dan gaat natuurlijk ook het toerental iedere keer op en neer. Kan iemand mij hier iets over vertellen, wat dit zou kunnen zijn. ps. Ik heb de airco opnieuw laten vullen om te kijken of dit de oorzaak kon zijn. Geen verbetering.

JohanRR

Geplaatst door JohanRR , lid sinds 4 weken geleden

7 Reacties

kaleido 1 PRO, 4 weken geleden

Draait de koelfan wel op de radiateur?
Is de condensor goed schoon en niet te ernstig beschadigd ?
Was het systeem leeg ?

JohanRR, 4 weken geleden

Ja de koelfan draait vol gas. De condensor is schoon en op het eerste gezicht niet beschadigd. Wat het systeem betreft, dit was eigenlijk nog voldoende vol. wel even een vervolg vraag nl. Naast mijn koelvloeistof reservoir zit nog een reservoir, is dit mogelijk voor de airco. ( Hier staat het vloeistof niveau eigenlijk te laag zag ik. Kan ik dit bijvullen met gewoon koelvloeistof? )

    Airco is gesloten systeem. Is dat niet gewoon je ruitenwisservloeistof tankje? Neem aan dat je handleiding bij de auto hebt, even kijken wat voor tankje het is en dan bijvullen met de juiste vloeistof. Zou niet zomaar ergens koelvloeistof in gieten als je niet weet wat voor tankje het is. - JGC, 3 weken geleden

JohanRR, 3 weken geleden

Hallo JGC,
Bedankt voor je antwoord. Ik ben vandaag naar een airco specialist geweest om alles te laten meten. Nu is het geval dat het systeem uitvalt op hoge druk. Zodra de aircopomp gaat draaien loopt de druk op wat wijst op een blokkade in het systeem. Volgende week dinsdag heb ik een afspraak en gaan ze er naar kijken waar dit kan zitten. Ik laat volgende week wel even weten of dit resultaat opgeleverd heeft. MVG Johan

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Hoeft niet persee een blokkade te zijn , hebben ze bij het vullen zo wie zo niet de juiste procedure gevolg want dan was het toen al meteen naar voren gekomen lijkt me. Maar we horen het wel.

JohanRR, 3 weken geleden

Ben er trouwens achter waar het 2e reservoir voor is. Bij navraag bij de BMW dealer blijkt het een extra koel circuit te zijn om de turbo te koelen.

JohanRR, 2 weken geleden

Hoi
De info van de BMW dealer was niet helemaal juist. Het 2e reservoir is voor de koeling van de airco.
In dit type wordt de airco gekoeld door een warmtewisselaar ( koelvloeistof ) ipv met een condensor. Er bleek dus te weinig koelvloeistof in het reservoir te zitten. Hierdoor schakelde de aircopomp zichzelf uit en weer aan. Na het bijvullen was het probleem opgelost.
Bedankt voor het meedenken allen.

kaleido 1 PRO, 2 weken geleden

Oké dus geen blokkade , bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 4-serie Cabrio of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.