BMW 7-serie 1999: Aircopomp gaat niet aan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 286S2, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 142

Gaat om een BMW E38 728i automaat.

Airco werkt niet. Aircobedrijf ernaar laten kijken, genoeg druk in het systeem (gemeten). Bij inschakelen en groen lampje van airco op dashboard slaat de pomp niet aan. Aircobedrijf heeft pomp getest met externe stroom op de pomp, liep meteen en was te zien dat vloeistof rondgepompt werd. Iets onderbreekt dus het inschakelen van de pomp tussen de knop dashboard en de pomp zelf.

Weet niet wat dit zou kunnen zijn, hopelijk heeft iemand de gouden tip! Alvast dank! Met vriendelijke groet, C Visser

Coenvisser

Geplaatst door Coenvisser (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 7-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1345) PRO, 3 jaar geleden

Airco bedrijf kon je niet vertellen wat de oorzaak was , vreemd !
Wat hebben ze gecontroleerd ?
Zekeringen heel , drukschakelaar werkt , kachelfanmotor werkt , wat is er al gemeten ?

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Zekeringen in de zekeringenkast zijn allemaal nog intact. Druksensor kon niet gemeten worden werd mij verteld, enkel vervangen? Ze hebben externe stroom op de pomp gezet en die begon toen wel te lopen. Verder was er duidelijk genoeg druk op het systeem

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Is overigens een driepolige stekker (de druksensor)

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Kachelfan motor werkt gewoon, kan temperatuur regelen op dashboard en de ‘blazer’ gewoon harder en zachter zetten zonder problemen. Het is echt enkel dat de airco zélf niet aanslaat.

kaleido 1 (1345) PRO, 3 jaar geleden

Hoezo druksensor kan niet gemeten worden , als deze het signaal niet vrij geeft , wordt de magneetkoppeling niet vrij gegeven.

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Ik heb een multimeter. Zijn er bepaalde waardes die ik zou kunnen meten die aan zouden geven of hij goed of slecht werkt? Wat moet ik meten? Een tip?

memos (10) PRO, 3 jaar geleden

Je zou naar mijn mening op 1 draad 5V moeten meten. Heb helaas geen schema van de 7 serie, maar de X5 werkt wel zo. Als de druk te hoog wordt schakelt hij de pomp uit. Werkt in de X5 via het airco control module.

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Ok. Ik ga op zoek naar het schema voor de druksensor. Mocht deze gewoon goed zijn, waar zou ik het dan moeten zoeken? Airco control module zal dan denkelijk de boosdoener zijn? Ik zal hier updates schrijven. Wordt vervolgd

    Airco module kan natuurlijk, maar slechte verbinding of draadbreuk zou eerst onderzocht moeten worden als die druksensor werkelijk goed is. - memos (10) PRO, 3 jaar geleden
    Dat klopt. Met bmw uitleesapparaat uitgelezen;

    Hij geeft op aircosysteem:

    ID 40 DTC—IHKA Automatic Heater - A/C system fault stored

    64 - AUC sensor

    Overigens kon ik ook zien bij uitlezen bij live data dat bij in en uitschakelen van de aircoknop op dashboard hij active en not active aangeeft, dus de toets geeft goed signaal.

    Wellicht druksensor? Is deze te meten? Ik kreeg 5v op de draad en de sensor zelf gaf weerstand van 11 kilo ohm.

    Suggesties? - Coenvisser (0), 3 jaar geleden
    Hij geeft op aircosysteem: ID 40 DTC—IHKA Automatic Heater - A/C system fault stored

    Èn

    64 - AUC sensor - Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Kleine update;

Zie afbeelding. Als ik deze twee verbind met een paperclip, gaat de FAN draaien (volle toeren), pomp blijft uit staan

memos (10) PRO, 3 jaar geleden

Coen, de AUC sensor is niet de hogedruk sensor. Dat is een sensor die de recirculatieklep automatisch doet sluiten als er een benzinelucht oid naar binnen dreigt te komen. Ik weet alleen niet of die sensor ook bij jouw auto zit gemonteerd en of een foutmelding in die sensor de airco uitschakeld.

Zie dit item maar eens:https://forum.e46fanatics.com/showthread...

Wat betreft de hogedruksensor: je meet je 5 Volt op een draad met de stekker los. Dan moet je de stekker weer vastzetten en kijken of je de 5 Volt nog steeds meet. Zoja, dan moet er op 1 van de andere draden ook een signaal te meten zijn. Ik weet het niet 100% zeker hoor maar het lijkt me dat er een 5V aanvoer is die dit doorgeeft aan de module en als de druk te hoog wordt het wordt onderbroken. Dus als de sensor stuk is dan zal de pomp niet werken.

memos (10) PRO, 3 jaar geleden

De druksensor werkt als volgt:

De druksensor heeft drie aansluitingen: de plus (5 Volt) en de min komen vanuit de aircomodule. De derde draad is dan de signaaldraad en die geeft een spanninkje af. Lage spanning is lage druk en hoge spanning is hoge druk. Ik vermoed dat jij dit type druksensor hebt maar dat is wel te meten met een multi meter.
Maar er zijn ook modernere druksensoren en die werken met een blokspanning van 50 HZ en een duty cycle met een varierende puls. 10% duty cycle is lage druk en 90% is hoge druk.

Dankzij de nauwkeurigheid van deze sensorinformatie kan de airco module informatie krijgen over
'de compressor is ingeschakeld" en bv de ventilator draait. Verder is het met die duty cycle sensor ook mogelijk de exacte druk te bepalen, het is immers een soort grafiek die loopt van 10% tot 90%.

Dus sensor aansluiten en meten welke 2 draden de plus en min zijn en dan op de sensordraad meten welk signaal je hebt.

Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Heb de ambient temperature sensor vervangen (deze was defect), probleem niet opgelost, airco gaat nog steeds niet aan! Ideeen?

memos (10) PRO, 3 jaar geleden

Hoi Coen, er zijn vast wel specialisten die dit kunnen onderzoeken om te voorkomen dat je onnodig onderdelen vervangt op de gok, maar dat terzijde.
Wat je nog kan doen is,
1. zeker weten dat er een goede massa is op de airocpomp
2. de plus aansluiting meten op de aircomodule zelf.
Krijg je geen PLUS op de stekkeraansluiting op de module zelf, dan kun je nog checken of daar wel een voeding binnenkomt. Krijg je wel een plus dan is er ergens tussen het module en de pomp een breuk of slechte verbinding.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.