269 bezoekers online

BMW 7-serie 1999: Koud slecht stationair+inhouden/hikken

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 286S2, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 142

Goedenavond,

Het gaat om een BMW E38 1999 728i automaat.

Probleem als volgt:

Koud starten. Starten gaat perfect. Daarna loopt hij meteen zeer rommelig. Slaat echter niet af. Lijkt alsof hij niet goed op 6 cilinders loopt. Bij koud wegrijden reageert hij amper op het gaspedaal, komt bijna niet weg. Bij veel gas geven pakt hij ineens en hoor je lichte misfiring. Als je er 30-40 seconden mee rijdt, is het probleem volledig weg en loopt hij als een zonnetje en mooi op 6 cilinders. Automaat is perfect werkend overigens. Zie toegevoegde foto’s voor de volgende meldingen die ik met uitlezen (Foxwell) krijg:

E4 - DME: Fuel trim bank 2, permissible range exceeded (OBDii: P1189; EUiii: P01 73)

E3 - DME: Fuel trim bank 1, permissible range exceeded (OBDii: P1 1 88; EUiii: P01 70)

CA - DME: Fuel trim bank 1 control limit (OBDii: P01 70 EUiii: P01 70)

CB - DME: Fuel trim bank 2 control limit (OBDii: P01 73 EUiii: P01 73)

9A - DME: Signal, ox sensor before cat. conv, bank 2, min value undershot (OBDii: P01 50; EUiii: P01 50)

EE - Misfire, (op cilinder 1, 2, 4, 5, 6)

2 nieuwe lambdasondes voor VOOR de kathalysator zijn onderweg. Verder heb ik de MAF sensor gereinigd, gaf geen verschil.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Hopelijk vind ik hier de oplossing! Alle hulp wordt zeer gewaardeerd! Alvast dank, C Visser

P.s. Airco werkt overigens ook niet. Aircobedrijf ernaar laten kijken, genoeg druk in het systeem (gemeten). Bij inschakelen en groen lampje van airco op dashboard slaat de pomp niet aan. Aircobedrijf heeft pomp getest met externe stroom op de pomp, liep meteen en was te zien dat vloeistof rondgepompt werd. Iets onderbreekt dus het inschakelen van de pomp tussen de knop dashboard en de pomp zelf. Ik maak hier een ander topic voor aan.

Coenvisser

Geplaatst door Coenvisser , lid sinds 4 jaar geleden

2 Reacties

oldford PRO, 1 maand geleden

Tja, je mengsel is veel en veel te arm, dat veroorzaakt de misfires.
De lambdasondes zijn het waarschijnlijk niet, die doen gewoon hun werk en melden dit probleem.
2 lambdasondes die op dezelfde manier tegelijk defect gaan is uiterst zeldzaam.

Mogelijke oorzaken: Verouderde luchtmassameter, te lage brandstofdruk, valse lucht in de inlaat.
Doorrijden met de storing kan dure gevolgschades opleveren zoals verbrande kleppen of een defecte kat.

Kun je ook live data meten? Zoals de waarde in gram/seconde (of kilogrammen/uur) van de luchtmassa?

Beste antwoord, geplaatst door Coenvisser, 1 maand geleden

Dank voor uw uitvoerige reactie! Ik heb de MAF sensor die meteen achter het luchtfilter zit, gereinigd met contactspray, erna liep hij koud en warm als een zonnetje!

Ga de MAF sensor wel vervangen, om het probleem weg te houden. Het heeft het wel helemaal opgelost, want heb verder niets gedaan. Opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.