BMW 5-Serie: alleen bij aanremmen trillingen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525 TD

Goede dag,

Ik heb sinds een aantal weken tijdens het aanremmen dat er trillingen in het stuur terug krijg.
Geen andere banden er onder gedaan, en de juiste banden spanning.

Heb al gezocht in het forum, maar ik vind het vreemd dat als ik stevig rem dat het stuur redelijk stil blijft.
Wel is het zo hoe hoger de snelheid de harder de trilling bij het aanremmen.

Uitlijnen?
kromme schijven?
ophanging?
fuselagers?
remvloeistof?

Weet iemand een manier om er iets zekerder ervan te zijn welke van deze het kan is, of wat anders?

Sean83

Geplaatst door Sean83 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

je begint te remmen dus zijn het de remmen
je kan het proberen met de handrem aan te trekken of het daarin ook merkbaar dan weet je ook of het voor of achter zit
een andere mogelijkheid is dat ophangrubbers defect zijn

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

handrem is bij bmw toch apart die zitten toch in de schijf zoals mercedes en volvo,gaat de diagnose handrem erop trekken niet op.en als er trilingen in het stuur zijn is het gewoon voor te doen ,het zullen inderdaad zoals eerder gemeld je schijven wel zijn.

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Mogelijke veroorzakers zijn:
(Kromme) remschijven, (te grote) speling op de fusee-kogels, versleten rubbers van reactiearmen, hangende remzuigers (door roest).
Na flink remmen (hete remblokken) de voet op het rempedaal houden voor een stoplicht, kan de remschijven plaatselijk doen opwarmen en daardoor doen kromtrekken. Opnieuw vlakken is wellicht de enige remedie tegen kromme remschijven, want richten met een gasbrander is een bijna uitgestorven specialisme.
In geval van hangende remzuigers, zie 'remmen & trillen' in de problemcar archieven.

Niet volgens het boekje, maar soms wel helpend om af te komen van een trillingspatroon van de voortrein dat is vastgelegd (als ware het een grammofoonplaat) in de remschijven, als zelfs opnieuw vlakken niet helpt: Remschijven en remblokken links en rechts verwisselen waardoor de richting van de wrijvingkracht op de remschijven omkeert. Trilling van de voortrein (die moet natuurlijk ook geminimaliseerd worden
- nieuwe fuseekogels of reactie-arm rubbers) na de hier beschreven actie) en in de schijven vastgelegd patroon passen/ versterken elkaar niet meer. Wel een paar dagen gematigd gebruik van de remmen hanteren om schijven en blokken opnieuw op elkaar te laten inslijten.
Als het voorgaande onvoldoende effect heeft, dan alleen de remschijven wisselen en de remblokken op hun oorspronkelijke positie laten zitten. Nu zeker een inrem-periode in acht nemen.

De handrem bedient inderdaad de remschoenen van een trommelrem en zal niet makkelijk dit verschijnsel veroorzaken.

Sean83 (0), 15 jaar geleden

Sinds kort begint het stuur onder het rijden ook al een beetje te trillen, en tijdens het inparkering hoor je een
wringend/krakend geluid van onder de motorkap. (ik stuur niet terwijl de auto stilstaat)

Misschien weet iemand het nu precis te vertellen?

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Controleer als eerste eens of de remzuigers niet vastzitten (roest, door een gaatje in het afdicht-membraan).
Heb je stuurbekrachtiging ? Controleer dan eens het oliepeil van de stuurbekrachtiging.
Verder kan de hydrauliek-pomp aan vervanging toe zijn.

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Na montage van nieuwe (originele) remschijven en remblokken (Jurid 887) voor, trad er bij mij een trilling op bij het (matig) aanremmen helemaal overeenkomend met de trilling waarmee deze topic gestart is.

Opschuren van de wrijvingsvlakken/ schuine kanten aanvijlen rondom/ alle geleidingen opnieuw invetten hielp niet. Er waren inmiddels een paar concentrische, licht golvende groeven, in een van de schijven voelbaar. Niet veroorzaakt door ingesloten steentjes, maar door de trilling in de schijf vastgelegd.

Als boven voorgesteld (tegen de voorschriften in), de blokken links en rechts verwisseld; de schijven echter op hun oorspronkelijke plaats gehouden. Gevolg: Het trillingsprobleem is vanaf de eerste kilometers helemaal verdwenen!
De lichte groeven in een van de schijven zijn inmiddels nagenoeg verdwenen.

(Na verwisseling van de blokken duurde het een 50-tal rem-acties - op een veilige plaats uiteraard - voordat blokken en schijven zich naar de nieuwe situatie hadden gezet/ de volledige remcapaciteit weer terug was.)

Hans4040 (185) PRO, 15 jaar geleden

Topic is van April, verder posten heeft geen zin.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.