BMW 3-serie Cabrio 2000: Auto start en slaat dan meteen af

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 256S4, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 125

Goedemorgen,

2 jaar geleden kocht ik deze E46 uit 2000 met 163.000 km (nu inmiddels 180.000km) en steeds ging het motorlampje aan en dan weer uit maar de auto reed perfect.

Maar omdat ik toch dat lampje uit wilde hebben kocht ik een scanner las daarop steeds 2 codes: P0173 Brandstofaanpassing (Brandstof Trim) Bank 2
P0170 Brandstofaanpassing (Brandstof Trim) Bank 1

Ik heb iemand er naar laten kijken en een vacuumtest laten doen en volgens mij zijn toen de klepzetel rubbers vervangen. Ik heb zelf nog een keer de LMM gereinigd met speciale spray (had ik over gelezen) Maar het lampje ging weer branden en toen weer uit. Maar auto reed echt perfect.

Tot op afgelopen week. De auto startte ineens niet na 1 keer. Maar goed kan een keer gebeuren dacht ik maar toen kwam het vaker voor dat ie niet na 1 keer startte. Hij start dan wel maar na paar seconden valt ie weer uit. Tijdens het rijden miste hij ook vermogen. Dus ik weer scanner erop gezet en las nu ook code P1250 Afgeschermde foutcode raadpleeg voertuig service handleiding.

Ik heb toen een paar keer vol gas gegeven (mijn dochter had de tank op zijn reserve gereden dus ik dacht aan wat vuil misshien) en dat ging prima echter terug bij stationair ging de toerentalmeter schommelen van 400 toeren naar 1100 toeren. Ik heb dat opgenomen op video. Zie Youtube: https://youtu.be/p2qv_X7Gd8g

Auto gisteren naar een vriend gebracht (is automonteur) en die heeft op oog en met remmenreiniger nog gecontroleerd op lekkages maar niets gevonden. Hij geeft aan dat grote kans dat met grote beurt en een olieflush is opgelost (vervangen van olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, bougies en de olieflush).

Maar toen ik daar weg wilde rijden moest ik 4x starten voordat de motor bleef draaien. Ik kon echter niet meteen wegrijden want toen ik gas gaf gas kwam de motor niet op toeren en hoorde ik een paar keer een ploffend geluid. Na ca. 1 minuut zo gestaan te hebben, kon ik eindelijk voorzichtig wegrijden maar miste de auto ook zijn vermogen om goed door te trekken. Het leek wel of ie geen benzine kreeg.

Wat zou het kunnen zijn en zou het inderdaad met een grote beurt en olieflush opgelost kunnen zijn?

Marcello7075

Geplaatst door Marcello7075 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

P1250 heeft te maken met de brandstofdruk regeling.
Kun je live data uitlezen met je scanner? Kijk dan naar de fuel trims.
Een Long Term Fuel Trim die positief is geeft aan dat het mengsel te arm is (zelfs na verrijking).
Een Long Term Fuel Trim die negatief is geeft aan dat het mengsel te rijk is (zelfs na verarming).

Ploffende geluid wat je hoort is onverbrande benzine die in de uitlaat explodeert.
Niet echt goed voor je dure katalysator.
Je vriend zit er voor mij behoorlijk naast. Dat los ie niet op met een flush en een grote beurt.

Marcello7075 (0), 2 jaar geleden

Tnx voor je snelle antwoord Oldford, daar kom ik zeker verder mee. Ik kan live data uitlezen met die scanner en het lijkt dat de Long Term Fuel Trim positief is, zie de foto's. Kun je hiermee meer vertellen over wat het probleem zou kunnen zijn of mij in de juiste richting te sturen?

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Nee. Ik heb geen goede omschrijving van wat foutcode P1250 nu precies betekent.
Hooguit kan ik je aanraden om eens de benzinedruk te (laten) meten. En niet meer met de auto rijden om dure gevolgschades (verbrande kleppen, defecte kat's) te voorkomen.

Marcello7075 (0), 2 jaar geleden

Tnx Olford, ik ga daarmee aan de slag. Ook de brandstof druk regelaar en brandstoffilter laat ik even controleren

check

Beste antwoord, geplaatst door Marcello7075 (0), 2 jaar geleden

Ik durf niet te vroeg te juichen maar inmiddels lijkt het probleem opgelost. De oorzaak zat hem waarschijnlijk in de luchtmassameter en een scheur in de luchtaanvoerbuis. Deze zijn beide vervangen en voorlopig lijkt alles goed te gaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.