BMW 1-serie Cabrio 2009: Auto stationair onregelmatig

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Mijn Bmw gaf een motorstoringslampje aan met vermogensverlies. De auto schommelt vaak ook onregelmatig stationair en voelt soms vibraties. Ook "hikt" heel licht hij soms bij optrekken

Ik heb hem uitgelezen en de volgende codes komen:
- "2ECC BSD: alternator, missing" ,
- "2E8B : intelligent battery sensor, Signal",
- "2AAf: fuel pump plausibility"
- "2e85: BSD: electric coolant pump, missing"
- "2ded: DME: Power management, closed-circuit current violation"
- "2aa4DME: Inlet camshaft, position monitoring"

accuspanning danst snel op en neer als motor aan staat tussen 12.8 - 13.8 volt. Ik had ergens gelezen dat hij minimaal boven 14 uit moet komen bij draaiende motor? Kan het zijn dat door de lage voltage de bougies niet voldoende stroom krijgen en daardoor niet goed vonken en de motor daardoor niet lekker loopt?

Op de foto's staan dynamo data van de INPA software waar ik hem aan heb gehangen. De spanning van de dynamo lijkt erg hoog of niet? https://drive.google.com/drive/folders/1... (foto's in drive)

Ik neig zelf naar:
- een kapotte IBS sensor (hoewel hij hetzelfde bleef Lopen toen ik de IBS sensor loskoppelde)
- een kapotte dynamo (aangezien de spanning erg laag is van de batterij)
- lage brandstofdruk sensor

Om te voorkomen dat ik erg veel kosten ga maken aan onnodige onderdelen zou ik graag eerst advies wat ik het beste kan doen :-) Hartelijk dank voor de reacties alvast.

BoudieAssen

Geplaatst door BoudieAssen , lid sinds 5 maanden geleden

3 Reacties

BoudieAssen, 5 maanden geleden

https://drive.google.com/drive/folders/1... link naar de foots

oldford PRO, 5 maanden geleden

Foto's? Als de foto's erg groot zijn kun je misschien beter op een filesharing site zetten en de link plaatsen.

Als je motortoerental schommelt bij stationair, dan schommelt het accu voltage op dat moment ook mee.
12,8V is ruim voldoende om een vonk te maken. Dat voltage komt wel vaker voor.
Vooral in de winter met verlichting, verwarming en achterruit verwarming aan.
De laadtijd voor de bobine wordt aangepast aan het accu voltage, dus een goede vonk is altijd verzekerd.

Het schommelen kan ook veroorzaakt worden door de positie van de inlaat nokkenas.
Want ook daar heb je een foutcode op.
Voor de rest dynamo, IBS, power management, benzine pomp en eletrische waterpomp zou ik zoeken naar een stekker waar al die signalen op zitten. Misschien ooit een keer afgespoten en dat daar water is ingekomen?

Beste antwoord, geplaatst door BoudieAssen, 2 weken geleden

*OPGELOST* even weer een berichtje. Bleek uiteindelijk een kapotte dynamo of regelaar te zijn. Vreemd want hij was nog niet eens zo oud. Kan tevens bijna niets vinden over niet goed stationair draaien en dynamo stuk. Daardoor werd ik vaak op een verkeerd spoor gezet.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen via inpa: https://bimmerprofs.com/checking-the-alt... . Bij de zwarte bolletjes gaf hij op de laptop aan dat de dynamo een probleem had.

Fijn dat het nu is opgelost, mocht iemand nog vragen hebben naar aanleiding hiervan. Laat het dan vooral weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie Cabrio of stel zelf een nieuwe vraag.