BMW 5-Serie: auto stottert / haperd heel even in laag toeren tal rond de 800

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i

beste

mijn auto stottert/haperd heel even als ik een bocht in ga of over een rotonde ga of over een drempel en dan weer wil op trekken, dit doet hij heel even en dan is het weer weg en loopt hij verder goed

heb mijn bouchies vervangen en toen was het effe weg maar nu is het weer terug is gewoon vervelend iedere keer zo'n schokkend gevoel

hoop dat iemand weet wat het is

al vast bedankt voor de reacties

6 cil

Geplaatst door 6 cil (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Maakt het uit of de tank vol of bijna leeg is ?

6 cil (0), 11 jaar geleden

daar heb eigenlijk niet zo op gelet zal dit in de gaten houden en dan iets laten weten

weet wel dat het gebeurd als de auto wat warmer begint te worden als ik pas aan het rijden ben dan is er nog niks aan de hand dus met koude motor geen last

Patje8412 (0) PRO, 11 jaar geleden

bobine?

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

Een bobine kan snel getest worden door er 12V op te zetten. De vonk hoort op te treden zodra de spanning wordt weggehaald.

Een slechte verbinding ergens in het elektrisch systeem van de ontsteking kan de oorzaak zijn.
Stekkers loshalen (na accu min-pool lossen) en insprayen met contactspray.
De rubber afdichting in elk vrouwtjes-stekkerdeel niet verliezen.
Haal ook de massa-aansluitingen in de motorruimte eens los + schoon borstelen + voorzien van contactspray.

Het kan ook door een slechte krukas- of nokkenas-sensor veroorzaakt worden.
Trek beiden (niet tegelijk) eens los en test - eventueel met een proefrit - of het euvel blijft bestaan/ of de motorloop slechter wordt. Een motor kan lopen op enkel de krukas sensor of enkel de nokkenas sensor, als deze goed werken. Loopt een van beide sensoren 'op z'n laatste benen' en wordt het signaal van de goed werkende sensor weggenomen, dan weet de motormanagement-unit (DME-unit) niet meer wanneer de vonken moeten komen.

Verder kan het helpen om de luchtmassa-meter eens schoon te spoelen (onder lauw water). Ga hier voorzichtig te werk want de hittefilm-sensor in de luchtmassa-meter is zéér breekbaar ! Het water langs de sensor laten stromen, zoals ook de lucht dat in normaal bedrijf doet.

Controleer ook eens of de stationair bypass-klep (hier ook weleens de 'stappenmotor' genoemd) niet vervuild is met roet. Demonteren en voelen of deze soepel beweegt. Zo niet of bij sterke vervuiling schoonmaken met (was-)benzine.

Een laatste kandidaat is de gasklep-potmeter. Na demontage en met cocktailprikkers de afdichting aan de achterkant iets open drukken, kan hier wat contactspray ingespoten worden. Soms brengt dit verbetering; vaak moet de potmeter gewoon vernieuwd worden om van de klacht af te komen.

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote]Een bobine kan snel getest worden door er 12V op te zetten. De vonk hoort op te treden zodra de spanning wordt weggehaald.[/quote]
Penbobines in een 6 cilindermotor zijn niet makkelijk met 12V te testen. Er zit elektronica in (trafo met schakeltransistor)
De enige goede manier is uitwisselen met een gegarandeerd goede of een speciaal BMW tussenstuk plaatsen (bobine-bougie) en capacitief de puls meten met een scope en vergelijken (de vorm en de hoogte) met het pulse plaatje in de TIS gegevens.
Als de storing even weg was na het verwisselen van de bougies is het logisch daar verder te zoeken. Misschien was 1 of meerderde bougies sterk vervuild en treedt dat nu weer op (vette bougie-koolaanslag ed) door een motorisch defect.
Als een nieuw setje bougies wederom kortstondig voor verbetering zorgt zou ik het in die richting zoeken.

Anders zou er een slecht kontakt of draadbreuk op de penbobines en aanhang kunnen zitten.
Wat ook wel voorkomt is dat de DME temperatuurgevoelig is en dat daardoor tijdens het opwarmen van de CPU chip de fout optreedt. Zoiets is met open DME kastje en draaiende de motor te testen. Spuit dan bijv. Kaltespray van Kontakt Chemie op de grote chip. Als dat effect heeft is de schuldige gevonden.

6 cil (0), 11 jaar geleden

bedankt voor de reacties ga komende week hier mee aan de slag

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan van alles zijn, meest voor de hand liggend is een defecte nokkenas sensor of valse lucht.

gr Martin

6 cil (0), 11 jaar geleden

heb het probleem gevonden lambersondes werken niet meer goed was met uitlezen niet te zien, heb ze uitgetrokken en hij loopt weer als een raketje waarschijnlijk is dit heel langzaam gegaan want had ook niet in de gaten dat het vermogen aan het weg zakken was nu pas afgelopen week dat ik volle gas gaf en er niet zo veel gebeurde met langzaam gas geven dan merkte je dat niet zo omdat snelheid gelijdelijk omhoog ging maar nu met eens goed door trekken was er niet zo veel meer daar .

bedankt voor de reacties

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je lambda sensoren niet goed meer zouden zijn dan kun je dat zeker uitlezen. Zonder aangesloten lambda sensoren gaat de motor in noodloop en zal het probleem misschien (tijdelijk) weg zijn, waarschijnlijk ligt het niet aan de lambda sensoren.

gr Martin

peterineke (0), 11 jaar geleden

waarschijnlijk de bobine, heb ik ook gehad bij de 316i

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.