close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Auto trilt hevig tussen 105 en 110 km/pu

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

De auto had al een tijd last van hevige trillingen (niet in de stuur) bij een snelheid tussen de 105 en 110 km/pu. Daarom vermeed ik de genoemde snelheden, maar een oplossing was dat natuurlijk niet. Nu ik vorige week nieuwe velgen met banden heb laten monteren inclusief uitlijnen, heeft de auto nog steeds dezelfde trillingen.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Geplaatst door

desuperdave (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Onbalans in aandrijflijn ?
Speling in ophanging al gecontroleerd ?

kaleido 1 6595
badge vip badge

11 jaar

Zegt mij persoonlijk niets. Zal de auto naar de garage brengen.
Thanks

desuperdave 0

11 jaar

Meestal slappe (versleten) draagarmrubbers of slechte schokbrekers aan de voorzijde.

Mausx 0

11 jaar

Ik denk dat je draagarmrubbers op zijn en trekt die ook naar Recht of links ?

Ik heb dit ook gehad en bij Kwik Fit geweest en zeiden dat mijn rubbers bijna op zijn

Appelsientje 0

11 jaar

Schokdempers zijn rondom 4 maanden oud. Sinds vorige week dus nieuwe velgen + banden en sindsdien trekt ie inderdaad iets naar rechts wanneer er oneffenheid in 't wegdek aanwezig is.

Omdat ik ook nog steeds een bonkende auto heb (lees oudere posten), ben ik geneigd de subframerubbers te vervangen. Toch zeggen nog steeds 2 dealers, dat het niet mijn probleem zal wegnemen. Maar als nu ook de draagarmrubbers aan vervanging toe zijn, kan ik dan niet beter ook de subframerubbers vernieuwen? Ik heb er niet heel veel verstand van, maar dit speelt nu al maanden en het trotse gevoel van een bmw-rijder ben ik hierdoor kwijt. Op google heb ik daarom gezocht en daardoor kwam ik op een site terecht die precies mijn klacht beschrijft: Offenga:
Aangezien de E39 al wat jaartjes oud begint te worden komt het steeds vaker voor dat de subframe rubbers van de achteras gescheurd zijn en de auto flink begint te “bonken” of te dribbelen. Voornamelijk de touring met luchtvering achter heeft hier behoorlijk last van.

En wat is verstandiger? De gehele draagarm of alleen de rubbers vernieuwen? Wat scheelt het in prijs?

Even terug in vogelvlucht: na de vervanging van 2 nieuwe luchtbalgen, heb ik een bonkende bmw dat niet meer comfortabel rijd. Nieuwe schokdempers, stabilisatorstangen en zelfs een nieuwe koppeling én nu dus nieuwe velgen met banden, hebben geen verandering gebracht.

desuperdave 0

11 jaar

Alleen de rubbers is voldoende, compleet subframe kost iets van een €900 +btw,rubbers ongeveer €60 +btw x 4. Kan je de stuknummers van de luchtbalgen die vervangen zijn laten weten (staan normaal op de factuur)+laatste 7 karakters van de chassisnummer?? mvg.

Bij Offenga hebben ze 't over subframerubbers voor 375 incl. montage. Jij hebt 't over 900. Is 't dan iets anders dan wat ik heb gezien of is het appels met peren vergelijken? Zoja, kwaliteit A en B of zoiets?

Bedankt dat je 't voor me wilt uitzoeken, maar dit is laatst door een andere specialist (op de balgen + factuur ) gecheckt. Deze blijken goed te zijn en toch blijft 't voor mij een raadsel. Zeker omdat 't ná de 2e balg vervanging direct merkbaar was. Zoals ik 't in een eerdere post beschreef, voelde 't alsof je met een aanhanger reed en zelfs kleine gaten in 't wegdek (zeker nu met 't koude weer) voel en hoor je een enorme bonk.

desuperdave 0

11 jaar

Ik denk dat je mijn antwoord niet goed gelezen hebt,ik heb toch geschreven dat normaal gezien alleen de rubbers vervangen voldoende is. Maar uw vraag was wat het verstandigste was, de complete draagarm vervangen of alleen de rubbers,en het prijsverschil. Prijzen zijn van originele BMW onderdelen. Bij welke 2 dealers ben je geweest, en kan je de stuknummers van de luchtbalgen en laatste 7 karakters van de chassisnr niet laten weten?? Sorry, maar door slechte ervaringen in het verleden,ik geloof alleen nog wat ik zelf zie. Mvg.

Dan heb ik 't idd verkeerd gelezen. Jij hebt 't over een compleet subframe en Offenga alleen over de rubbers, toch?
Moeilijk te oordelen, maar is 't in mijn geval dan verstandig om de draagarm rubbers + subframerubbers te vernieuwen? Sowieso kan 't geen kwaad bij een auto uit 1999 én om comfortabel te rijden kan 't toch alleen maar positief zijn? Nadeel is dan wel dat ik een spaartraject in moet.
Aangezien ie volgende week gekeurd moet worden,.. is dit een APK puntje?

Wat betreft je slechte ervaring.. denk dat we elkaar dan een hand kunnen schudden. Bovenstaand is nog niet alles. Ik heb onlangs ook nog mijn koppeling laten vervangen, omdat ie verschillende hoogtes had bij het op laten komen. Niet alleen ik had er moeite mee, want af en toe lijkt 't alsof je als een opa rijd (veel gas), maar diverse mensen merkten het meteen op die er mee gereden hebben. Uiteindelijk toch laten vervangen, maar helaas 100% geen verschil. De koppelingspedaal trapte altijd al heel licht, dus daar kon ik geen verschil in achterhalen. De dealer zei nog: let op hoor,.. nu het vernieuwd is trap je heel makkelijk je koppeling in. Ik reed de garage uit, maar merkte direct geen verschil. Bij alle reparaties ben ik er altijd bij gebleven omdat ik 't altijd intressant vond, maar uitgerekend met de koppeling niet. In een gesprek heb ik duidelijk aangegeven over mijn bevindingen en dat ook een chef van de Mazda dealer (buurman) geen hoogte kan krijgen of het een nieuwe koppeling is. De koppelmomenten zijn nog steeds elke keer anders. De dealer kon alleen nog 2 andere onderdelen vervangen. Geen idee hoe het heet, maar 1 zorgt ervoor dat de pedaal direct terugveert. Dit is bijna een jaar geleden en ik zou meerdere keren teruggebeld worden. Niet dus! Daarom ben ik naar een specialist gegaan.

Alle reparaties bij Breeman Gouda uitgevoerd en nu bij specialist Trouborst in Ouderkerk.

Chassis: GT00878
Balg L: 37121094613
Balg R: 37121094614

desuperdave 0

11 jaar

luchtbalgen zouden de juiste zijn,ik zou beginnen met de 4 subframerubbers te vervangen(stuknr:33 31 1 094 036 x 4)zeker voor dat gebonk en mischien ook wel voor koppelingsprobleem, moeilijk te beoordelen van achter computer. Hoeveel km heeft de wagen trouwens?? Heb alleen ervaring met belgische technische controle en daar zijn de subframe rubbers wel een punt.

De subframe rubbers zijn in NL ook een probleem maar er wordt bijna nooit naar gekeken omdat het zonder de bout van het rubber een stuk los te draaien vaak bijna niet te zien is dat ze kapot zijn. Als de subframe rubber nog nooit vervangen zijn dan kun je er vanuit gaan dat er minimaal een aantal kapot zijn.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Thanks heren.
Volgende taak wordt dus subframerubbers en draagarmrubbers. Remschijven komen er ook aan, dus hopelijk blijft de APK laag in prijs.
Mijn auto heeft inmiddels de 310.000 gepaseerd.

desuperdave 0

11 jaar

Op die km stand heb je er meestal een optie bijgekregen: Meesturende achteras!!

Verklaar je nader.. wat bedoel je precies met meesturende achteras?

desuperdave 0

11 jaar

Dat er op die km stand meestal zoveel speling op de subframe rubbers zit dat de complete achteras een eigen leven gaat leiden. Als ze vervangen zijn, zal je wel begrijpen wat ik bedoel.

Nou het is zover, a.s. maandag worden de subframerubbers door de specialist vervangen (origineel).
Ben benieuwd.. hou jullie op de hoogte!

desuperdave 0

11 jaar

De subframerubbers en 2 andere rubbers (weet geen benaming) tussen de draagarmen zijn vervangen!
Wat een positief verschil in rijgedrag. Ook de trillingen zijn compleet verdwenen. Ik ben er tevreden mee, maar toch zoek ik samen met de specialist verder, want volgens mij kan het nóg comfortabeler. Gewoon een lekker verende E39. Ondanks dat alles is gecontroleerd met nummers etc, zoek ik het toch verder in de balgen.
Toch verbaas ik me er nog steeds over dat het ineens ná de vervanging van de luchtbalgen ter sprake kwam én dat 2 dealers zeiden dat de vervanging van de subframerubbers géén verschil zou geven.

In ieder geval.. bedankt voor jullie hulp!

desuperdave 0

11 jaar

Begrijp je nu wat ik bedoelde met meesturende achteras ?? Waarom denk je dat het nog comfortabeler kan ? Is de wagenhoogte achteraan al gecontroleerd ? Welke velgen en banden zijn er nu gemonteerd ?

Ja inderdaad. Het voelt veel rustiger aan.
Ik denk dat 't comfortabeler kan, omdat 't enigzins toch nog stug aanvoelt, dan wat ik in gedachte heb zoals de auto 'toen' was.
Alles is meerdere keren gecheckt, zo ook de hoogte. Maar de ene dealer heeft 'm juist laag ingesteld, zodat ie zachter zou moeten veren, terwijl de andere specialist zegt dat er juist meer lucht in de balgen moet, zodat ie dus hoger op zijn wielen komt te staan.
De specialist waar ie nu in onderhoud is, heeft 'm met de standaardwaarden ingesteld, maar de auto staat echt lager dan dat ik de auto toen kocht én dus in mijn beleving veel lekkerder veerde. Op een foto uit '09 zie ik duidelijk dat de achterkant hoger op zijn wielen staan.

De auto heeft gewoon standaard 16" originele velgen. Er zaten ruim 3 jaar Star Performers onder en nu zitten er Dunlops onder.

desuperdave 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.