Wat moet er allemaal losgemaakt worden indien men last aan een X5 E70. Heb een 66 jarige vriend met een eigen carroseriebedrijfje, een echte vakman mag ik zeggen. Toen ik hem vandaag vroeg wat ik allemaal moet loskoppelen, verklaarde deze doodleuk, dat hij nooit NIETS losmaakt, ook de batterij niet. Tevens verklaarde hij nog dat hij deze wijze raad gekregen heeft van een auto elektro bedrijf bij ons in de buurt, dat een reputatie heeft om U tegen te zeggen. Hij doet dat al jaren zegt hij en heeft nog nooit problemen gehad. Nog, volgens de man, als je de batterij een tijd loskoppeld van de BMW, zou je pas problemen kunnen hebben.
Ik dacht dat ik het in Keulen hoorde donderen... Graag de mening van een andere proffesional...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Licht er aan wat voor lassen je bedoelt. Maar ik neem aan dat je vraag elektrisch lassen betreft?
Ik heb een simpele methode, als er gelast moet worden aan een auto dan demonteer ik zo'n beetje alles wat elektronisch is.
Dus ecu's, radio, dashboard en zelfs de dynamo. Die leg ik op de werkbank, gaat daar niets mee fout.
En ja, je hebt dan wel de code nodig om de radio/cd etc. weer op te starten.
Das je gaat een hele auto slopen om een stuk te kunnen lassen?
Gewoon de accu losmaken en de massa van het lasapparaat zo dicht mogelijk
bij het te lassen stuk vastmaken en er voor zorgen dat je ook een echt goede massa hebt.
gr Martin
nog nooit heb ik accu's losgekoppeld bij lassen,de accu vangt namenlijk de eventuele piekspanningen op en tegenwoordig heb je een piekspanningsbeveiliging die je over de polen van de accu zet kost paar tientjes.wel de accu afdekken als je vlak in de buurt van de accu moet lassen de vonkenregen kan een accu doen ontploffen.
14 jaar
inderdaad de massa zo dicht mogelijk bij het te lassen stuk. stroom neemt altijd de weg van de minste weerstand.
ik koppel ook nooit iets af, om bovenstaande reden.
14 jaar
@ oldford...haha dan heb je idd zekerheid maar weet je hoeveel electronisch spul in zo'n nieuwe X5 zit? (alleen regeleenheden zitten al door heel de auto en dan de rest nog).
Gelukkig hoef ik bijna nooit te lassen maar de auto's die ik gedaan heb , alleen met losgekoppelde accu hebben ze mij aangeleerd...
14 jaar
niks nooit losgehaald
en zal t ook niet doen
je zal nooit een gesloten circuit maken door componenten tenzij je de + pool loshaalt en daar de las klem/massa opzet en dan gaat lassen
dan loopt alles buiten het contact om door de werkende componenten
pas met contact op aan stand door alles wat dan gevoed wordt
sleutel eruit en je massa zoals gebruikelijk dicht bij de las plaats en er gebeurd niks
[quote=oldford]Licht er aan wat voor lassen je bedoelt. Maar ik neem aan dat je vraag elektrisch lassen betreft?
Ik heb een simpele methode, als er gelast moet worden aan een auto dan demonteer ik zo'n beetje alles wat elektronisch is.
Dus ecu's, radio, dashboard en zelfs de dynamo. Die leg ik op de werkbank, gaat daar niets mee fout[/quote]
Waarschijnlijk las je dan ook niet veel..., dit soort van lassen is dan onbetaalbaar.
Maak gebruik van een spanningbeveiliger of plaats de massaklem zo dicht mogelijk bij het laswerk.
Gr. paul
[quote=paulkelder]Waarschijnlijk las je dan ook niet veel..., dit soort van lassen is dan onbetaalbaar.[/quote]
Dat het duur is weet ik ook. Nu wordt de soep niet zo heet gegeten als dat ie opgediend wordt.
Dashboard en dynamo haal ik er alleen uit bij wedstrijdauto's waar deze onderdelen aardig prijzig zijn en als er veel gelast moet worden.
Motorecu haal ik er wel altijd uit en bij wedstrijdauto's ga ik geen risico nemen met ecu's die meer dan een 1/4 ton kosten en die een levertijd van weken hebben.
Daar gaan alle ecu's eruit Zeker als de auto het weekend daarop aan een wedstrijd moet deelnemen.
En de klant is het daarmee eens.
Wij halen ook nooit iets los . Gebruiken altijd een spannings beveiliger op de accu en de massa klem zo dicht mogelijk bij je werk plaatsen .
De meningen erover zijn verschillend,
Zekerheids halve haal ik altijd de ECU los, de rest laat ik zitten en dat gaat prima..
Gr Stefan
14 jaar
Als klein ventje ben, ik groot geworden met de verplichting, lassen is batterij los of de alternator gaat eraan. (Ik ben opgegroeid in de wereld van vrachtwagens) Is deze meegekregen wijsheid dan onzin? En op welke concrete feiten is deze stelling gesteund ? Ik heb er nooit bij stilgestaan omdat het er destijds ingelepeld was. En aan Stefan, waar bevind zich de ECU in de X5 ?
vroeger was men bang dat de diodes uit de dynamo konden smelten
maar je kan het huis van een dynamo lassen zonder problemen
en dat is ook met de ecu
je kan het huis lassen zonder electronische problemen
waar de meeste electronica moeiter mee heeft is WARMTE
LVH,
Zie :
[url=http://img41.imageshack.us/i/71952732.pn...][img]http://img41.imageshack.us/img41/3890/71...[/img][/url]
[url=http://img41.imageshack.us/i/76098276.pn...][img]http://img41.imageshack.us/img41/5100/76...[/img][/url]
14 jaar
[quote=LVH]Als klein ventje ben, ik groot geworden met de verplichting, lassen is batterij los of de alternator gaat eraan. (Ik ben opgegroeid in de wereld van vrachtwagens)[/quote]
Als klein mannetje (40 jaar geleden) ben ik opgegroeid met: ''wie bang leeft gaat bang dood''
Gr. paul
Als we toch met spreekwoorden gaan gooien, heb ik er ook nog 2:
Beter blo Jan, dan do Jan en Better Safe than Sorry.
Voor beide standpunten zullen wel voorstanders gevonden kunnen worden.
[quote=oldford]Beter blo Jan, dan do Jan en Better Safe than Sorry[/quote]
Je kunt natuurlijk alles af en uitsluiten in je leven, heb je dan nog wel een leven? ;
Gr. paul
Wij halen niks los maar zetten de massaklem wel zo dicht mogelijk bij het te lassen onderdeel
Alle computers / dynamo en audio demonteren is tegenwoordig niet te doen en geen optie
ik weet ook wel zeker dat er verder bijna niemand is die dat doet
je bent met de huidige generatie auto's wel een dag bezig om alles te de- en monteren als het niet langer is
gr. E.Tempel
en een week bij de dealer om alles weer aan te melden
in te leren
te programeren
stukje lassen 75
bijkomend werk
3000
Bedankt voor de tekening Stefan.
Niks te danken..Succes ermee!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar