Ik heb een probleem waar ik langere tijd al last van heb. Betreft een 320d, 2003 februari, 5 bak 150 pk met 246.000 km op de teller.
Koppeling en voorste draagarmen zijn vervangen van deze auto, dit probleem was er ook voor de koppelingsvervanging! Vliegwiel is nog in goede staat.
Als ik rustig rij in zijn 2, en ik geef flink gas dan hoor ik een ratel achterin de auto, de achterpassagier voelt het en het lijkt ergens bij het diff vandaan te komen. Het is een zeer snel kloppend geluid wat ook voelbaar is. Hij doet het alleen in 1 bij hard optrekken en in zijn 2 met flink gasgeven. De grap is dat ie het heel soms ook niet doet...
Gescheurde achterbrug sluit ik uit qua bouwjaar, had de achteras een keer visueel laten inspecteren (keek zelf ook mee) en er was niks vreemds te zien.
Wat kan dit zijn? Auto rijd gewoon goed op de snelweg, vanaf 3e versnelling is optrekken tot 4500 tpm ook geen probleem, bij hoge snelheden rijd de auto perfect alleen in zijn 2 flink gasgeven betekent een soort van geratel/gedreun/geklop achterin. Je voelt het ook door de auto heen, niet echt alsof alles schud maar je voelt het wel, ik kan het niet anders omschrijven. Oh ja als je licht gas geeft is het gedreun getril ook erg licht.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt een beetje als je differtieel
Hoi Hans,
Voel je het ook als je gaat schakelen? dus bijv, als je stil staat van versnelling 1 naar 2 etc. een soort bonkende kloppende geluiden?
Ik heb hetzelfde probleem en ik heb het net opgelost maar er zijn eigenlijk 2 mogenlijkheden......
1. (het makkelijkst) Schroef afgebroken en of schroefdraad erafgesleten van deze bout:
http://ills.bmwfans.info/es6.png #17
hij hoort er zo uit te zien: http://www.bimmerboard.com/members/clump...
Dit probleem heb ik ook gehad maar dan klinkt het meer alsof er een cola fles in je kofferbak aan het rondvliegen is....... (maar ik denk dat jij probleem 2 hebt)....
2. Subframe ophangbussen (4 stuks), dit is kenmerkend door stuiterende achterwielen bij harde acceleratie.
Dit is een zeer dure reparatie als je het niet zelf kan, en ik ben er zelf wel even zoet mee geweest. Als je dit niet oplost krijg je veel ernstigere problemen namelijk je subframe steunen gaan wel uitscheuren en je aandrijfassen breken af. Ook gaan je achterste schokbrekers heel snel stuk, en je bouten gaan breken of het schroefdraad slijt af zie nummer 1. Dit zorgt voor een vrij heftig metaal op metaal geluid trouwens. En een uitgescheurde achterbrug komt al voor bij auto's uit 2003 geloof mij maar, vooral als je grote velgen hebt.
Ik heb er trouwens een filmpje van gemaakt maar ik kon het geluid niet heel goed her-produceren omdat de auto hier op krikken stond anders kon ik het niet goed filmen: http://www.youtube.com/watch?v=ZHTyD9gVa... Maar je kunt wel zien dat er gewoon veel-te-veel speling in zit.
Maar controleer voor de zekerheid eerst even of je achterste schokbrekers niet gewoon stuk zijn! Ook al kan dit een gevolg zijn van probleem 2.
10 jaar
[quote=Bimmer Specialist]Hoi Hans,
Voel je het ook als je gaat schakelen? dus bijv, als je stil staat van versnelling 1 naar 2 etc. een soort bonkende kloppende geluiden?[/quote]
Nee, absoluut niet, ik heb geen gebonk, ik heb weleens met een E46 gereden die dat had dat herken je direct. Het is puur als je rijdend in zijn 2 flink gas geeft.
200Vi, bedankt voor de bijdrage! Ik dacht daar ook aan eigenlijk, maar op internet, vooral op Amerikaanse fora zie ik ook mensen hun diff rubbers vervangen (3 stuks als het goed is)... Hardy schijf ZAG er goed uit, kan dat ook speling hebben of zie je dat gelijk aan de buitenkant. Ik wil gewoon als ik bij de garage ben alles laten uitsluiten.
10 jaar
Hallo EG, ik heb het over de Subframe ophangrubbers niet de diff rubbers. Ik heb nog nooit gehoord dat de diff rubbers vervangen moesten worden. Maar kijk in ieder geval naar "1." en de achterste schokbrekers dat is vrij simpel te controleren namelijk. Of maak een filmpje dat we het geluid kunnen beoordelen.
Ik weet nog toen ik de 2 voorste bouten los schroefde, de helft van het rubber kwam er gewoon gezellig samen mee uit het zat nergens meer aan vast
http://3.bp.blogspot.com/-yjAVZVjQ0GU/Tl...
10 jaar
Ok thx ik laat dat zeker controleren.
Het geluid is eigenlijk te vergelijken als je over die dikke witte markeringsstrepen op de snelweg rijd aan de zijkanten van de rijbaan.
10 jaar
Ben bij de garage geweest, is 99% de cardanas lager, dus met dat rubber erom heen. Heb geen tijd om het te laten maken, hoop binnenkort tijd te hebben laat ik het tegelijk met een onderhoudsbeurt doen.
Overigens, als ik op internet kijk hebben auto's tot 2002-9 twee cardanas lagers, en vanaf 2002-9 tot 2003-2 (dus laatste 5 bak modellen) 1 cardanaslager, klopt dit?
10 jaar
Ja ik was ook een beetje arrogant door te zeggen dat ik het al had opgelost, maar ik ging laatst een stukje rijden en hetzelfde geluid is weer terug. Bij mij blijkt het nu ook de cardanas lager te zijn...
Dit geluid herken je vast wel:
http://www.youtube.com/watch?v=jfiT89Vc2...
10 jaar
Foutje
10 jaar
Het is een late reactie maar de auto is gerepareerd probleem is 100% opgelost.
Cardanaslager was helemaal kapot (rubber hield bijna niks meer vast), cardan kon gewoon vrij bewegen... Hardyschijf had kleine scheurtjes erin dus die ook gelijk vervangen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar