BMW 3-Serie: storing D-bus en storing airbag

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 325ti

BMW e46 compact 325 ti van 2001 komt binnen met brandende airbag en DSC lampjes in instrumentenpaneel. Geprobeerd uit te lezen maar software ziet GEEN enkele module. Zekeringen van DSC, airbag en kombi losgetrokken. Nog steeds niet te lezen, maar storingslampje DSC komt niet terug. Einde van de dag, klant naar huis.
Na twee weken bij tweede afspraak ter diagnose brandde het DSC lampje nog steeds niet. Nog steeds niet uit te lezen. Pin 1 en 16 van OBDII geven 12V bij contact aan. (overigens is deze compact niet uitgevoerd met 16pin diagnose stekker in motorruimte (zoals bij vroegere e46's)).
Klant meld vervolgens dat uit de facturen van de vorige eigenaar blijkt dat er veel aan het airbagsysteem is gesleuteld..Ik kijk zelf de facturen na en inderdaad is in 2009 is bij een BMW dealer de stekker van de gordelspanner gesoldeerd. Rekening vermeld ook uitlezen van storingsgeheugen. Een jaar later, in februari 2010, blijkt uit een andere factuur dat de airbagstoring niet te diagnosticeren valt omdat de auto niet kan worden uitgelezen. De factuur vermeld ook dat de stekkers van verschillende modules losgekoppeld zijn en dat er nog steeds niet kan worden uitgelezen. 36 tijdseenheden zijn in rekening gebracht met het advies dat verdere diagnose noodzakelijk is (probleem is dus destijds niet opgelost).
Ik concludeer dat de dealer dus al de stekkers van de modules op desbetreffende bussen heeft losgekoppeld, zonder resultaat, en besluit de airbagmodule (MRSIII meen ik) uit te bouwen ter inspectie.

In de handremconsole vind ik inderdaad een airbagmodule..maaarr: er staat een groot zwart kruis op getekend met zwarte stift..en het lijkt dat twee draden uit de stekker zijn genomen. Blauw/rood en blauw/bruin liggen er los naast..??!!
Waar ik echt verbaasd van ben is dat de module een productiedatum heeft van 5de maand 2009!!!

Ik besloot het onderdeelnummer van de module op te zoeken in ETK en daaruit blijkt dat deze module niet geschikt is voor de 325ti. Hij is geleverd in vrijwel alle e46's maar niet in de compact..??

Uiteraard stekker losgekoppeld van de module en nogmaals geprobeerd om de DME uit te lezen. Helaas weer zonder resultaat..
Kan iemand misschien nog iets zinnigs zeggen over deze zaak en wat een logische stap zou zijn? De MRSIII zit op de K-BUS. Is het mogelijk dat montage van de verkeerde module ook de D-BUS heeft gestoord? En dat zelfs na losnemen van de connector van de MRS module de D-BUS gestoord blijft?

Alvast bedankt voor het meedenken!

WMSWalt

Geplaatst door WMSWalt (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Bimmer Specialist (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi Walter,


Jemig! wat hebben ze gedaan aan die auto. Je hebt eigenlijk veel aan gedaan. Probeer een originele module erop te gooien en kijk wat er dan gebeurt.

WMSWalt (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik wil dat inderdaad proberen maar ik geloof er niet echt in. Airbag module niet aangesloten zou geen invloed mogen hebben op de d-bus lijkt me. Ik ga het wel uitsluiten. Ik probeer ook een oscilloscoop te organiseren, hopelijk brengt dat uitkomst/inzicht..
Ik zal de resultaten posten.

WMSWalt (0) PRO, 10 jaar geleden

Gister verder getest. Met de scoop werd zichtbaar dat wel degelijk een stoorzender op de d-bus aanwezig was. Bewuste signaal kwam van de stuurhoeksensor. Na loskoppelen was de compact weer uit te lezen.
Na correct aansluiten van de losse kabels in de stekker van de Airbagmodule kon deze ook uitgelezen worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.