close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie 1998: Probleem koude motor E46 -> slaat af in opwarmfase

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i m52

Hallo,

Ik zit met een heel raar probleem en krijg het niet opgelost! Dit is mijn laatste hoop :)
Betreft een 1998 E46 320i automaat sedan 55dkm op de teller. (M52 motor)

Omschrijving probleem:
Wanneer het buiten richting 0 gaat begint het probleem zich pas te melden... Dus bij een graad of 7-10 niets aan de hand.
Zodra ik mijn auto start wanneer het koud is.. Gaat hij goed aan. Begint te draaien op +/- 1100/1200 toeren... Na een korte periode zakt hij dan zo richting 800 toeren.. Je hoort dan doormiddel van de aanjagers dat er "iets" inwerking treed.. Iets van een luchtstroom ofzo... Geen idee wat het is.. Maar dan...
Als het toerental dus terug zakt naar de 800 toeren ongeveer... En de motor dus nog koud is... Valt ineens het toerental naar beneden.. Slaat hij bijna af... Maar pakt hem dan weer even terug op... En dit herhaald zich 2 of 3x... Maar valt dan vervolgens helemaal uit.
Maar als ik het niet stationair laat lopen maar ga rijden en kom bij een rotonde en hij schakelt naar de 2 versnelling.. Slaat hij ook af doordat hij zijn toerental ineens wegvalt.

Wat heb ik al gedaan:
- Nieuwe filters en Castrol Edge 5w30
- uit laten lezen, maar geen foutcodes aanwezig
- BDP Sensor laten vervangen
- Nokkenas sensor laten vervangen
- Krukkenas sensor laten vervangen
- Carterventilatieslangen laten controleren en schoonmaken
- Luchtmassameter vervangen
- Koelwater sensor vervangen

Niets van dit alles heeft gebracht tot een oplossing, want nu het weer kouder wordt..meld het probleem zich weer...
Wanneer de naald zich nog in het blauwe vakje bevind.. Én wanneer het buiten dus richting 0 gaat.. Dus niet als het 10 graden is.

Tevens is er een schrapend geluid te horen als ik mijn stuur draai...en langzaam rijdt.. Alleen wanneer de motor koud is...én het buiten dus ook koud is..
Alle problemen doen zich dus niet voor als het ~ 8/10+ is...


Wie o wie kan mij vertellen wat dit kan zijn... Inmiddels heeft mij dit al over de €1000 gekost.. Maar ben er nu wel wat zat van... Je bent een held als je mij kan vertellen wat t is! En ik laat zeker een reactie achter als het opgelost is.. Want dit is wel heeeeeel erg lastig!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Geplaatst door

JDiekmann (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zou de koelwater en luchttemperatuursensor kunnen doormeten op de juiste waarde. De eerste zit in het het motorblok geschroefd en de tweede achter de gasklep in het inlaatspruitstuk.

MJ 0
badge

10 jaar

Vergeten, maar de luchttemperatuur sensor is ook gecheckt. Maar dat was t ook niet.

JDiekmann 0

10 jaar

Hallo Jeroen,

Controleer het is op vacuumslangen. Ik denk dat er een probleem is iets met valse lucht. Alles wat naar de motor gaat qua lucht of slangen goed controleren of er ergens een scheur in zit. Als een van je vacuumslangen gescheurd is, dan komen er meestal zulke dingen tevoorschijn. Krijg je ook een tikkende of rammelende geluiden? controleer ook je Gasklep etc. Heb je een motor met een valvetronic?

Ik heb alle slangen ook al laten controleren door een garage en die waren allemaal goed.
Het probleem kom alleen te voorschijn als de naald nog in het blauwe vakje van de temperatuurmeter bevind.
Echter heb ik inderdaad ook een andere mankement ontdekt sinds het nu kouder wordt.
Wanneer ik dus weg rijdt en de motor dus nog koud is... Is bij het draaien van het stuur een soort van schrapend geluid te horen.. Voor een leek als ik is het net alsof mijn band tegen iets aan schuurt wat uitsteekt ofzo.. Maar zodra de motor ook warmer is.. Is dat ook opeens verdwenen!?

Ik heb dus serieus een probleem wanneer de motor koud is én de buiten temperatuur rond 0 is en lager...
En dus niet wanneer de motor koud is en het 10 graden is...
Ik denk zelf meer aan of iets met olie wat te dik is.. Of iets met de automatische choke..?

Ik heb pas de olie en filters laten vervangen... Olie is castrol edge 5w30 wat er in zit...

JDiekmann 0

10 jaar

Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad qua uitvallen met de auto van mijn ouders een 328ci daar was de inlaatluchtslang op je gasklep en vertakking naar stationair regelklep kapot.
Deze slang vervangen en stationair regelklep gereinigd.
Tevens kwamen we erachter dat er een slang die bovenop het inlaatspruitstuk loopt van de carterontluchting ook kapot was. Probleem sindsdien opgelost.

Herman BMW 0
badge

10 jaar

Waarschijnlijk toch het probleem gevonden!
Ik heb de aanjager helemaal uitgeschakeld en toen gestart, alles liep als een zonnetje! Voordat de motor warm werd en de naald nog in t blauwe vak stond, deed ik de aanjager voor de voorruit op volle kracht aan. Toen viel de motor echt in een paar tellen direct uit.
Ik zal het morgen ochtend nog eens proberen, door de aanjager gewoon helemaal uit te laten.

JDiekmann 0

10 jaar

Dat was dus niet de oorzaak. Auto viel gewoon uit met een koude motor.

JDiekmann 0

10 jaar

[quote=Herman Volvo]Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad qua uitvallen met de auto van mijn ouders een 328ci daar was de inlaatluchtslang op je gasklep en vertakking naar stationair regelklep kapot.
Deze slang vervangen en stationair regelklep gereinigd.
Tevens kwamen we erachter dat er een slang die bovenop het inlaatspruitstuk loopt van de carterontluchting ook kapot was. Probleem sindsdien opgelost.[/quote]
Beste Herman,

De inlaatluchtslangen zijn gecheckt, carterontluchting ook. :(

JDiekmann 0

10 jaar

OK dan zal dat in orde zijn!
Je zegt dat carterventilatieslangen zijn gecontroleerd en schoongemaakt, maar dit is bijna niet te doen bij deze motoren, ten eerste zit de carterventilatie onder het inlaatspruitstuk en zou je inlaatspruitstuk moeten demonteren en die slangen krijg je ook bijna niet HEEL los van olieafscheiderklep en koppelverbindingen.
In ieder geval succes verder.

Herman BMW 0
badge

10 jaar

Donderdag ga ik naar een specialist in BMW's die tevens chiptuning doet e.d. Die hebben een computer die een live verbinding heeft met BMW om uit te lezen en dan worden alle waardes eens goed bekeken etc.. Ik ben benieuwd.

JDiekmann 0

10 jaar

Je brengt de auto toch wel de avond van te voren?
Want je hebt een probleem rond de 0 graden, niet als de motor warm is.

oldford 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.