BMW 1ER REIHE: Bij lagen touren soms een bokje

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Goededag,

Ik heb een probleem met mijn bmw 1 18I serie,

Ik heb overigens in de titel staan soms, maar als ik 10km ( naar mn werk rijd ) gebeurd het zn 10-15 keer soms meer.

Als ik met mijn auto rijd rond de 1700-2000 touren wanneer ik mijn gas vast houd op een bepaalde snelheid of de cruise control aan zet dat mijn auto af en toe een 1, 2 of 3 keer bokt ( een soort van misfire of een niet goede verbranding heb ik het gevoel ). Als ik gewoon door trek tot de 2700-3000 touren is er weinig aan de hand, alleen als ik achter iemand rijd en ik zet mn cruise control aan bijv. bij 80km/h in zijn 6e versnelling is mijn toerental ongeveer 1900-2000 touren. in dat geval bokt hij zo nu en dan, zeer hinderlijk! ook bij lagere snelheid en hogere snelheid bokt hij ook. Nu heb ik de garage al een aantal dingen laten proberen om het te vinden alleen zei zijn er niet op kunnen komen wat het nu is.

De garage of ik zelf heeft/heb het volgende al vervangen of gerepareerd,
- bougies
- bobines
- injectors
- ketting ( met alles wat je bij een ketting vervangen hoort mee te nemen ) ( de garage dacht dat de ketting dusdanig was uitgerekt dat deze op dat moment dat hij bokte van een tand versprong )
- Vanos ventielen schoongemaakt
- gasklephuis schoongemaakt
- ( Nox sensor zat een foutmelding op, deze sensor heb ik vervangen door een Nox sensor uit een N43 blok van een 3 serie. )
- en oja laten we het niet vergeten, ik schat dat hij zn 25 x is uitgelezen alleen hier komt helemaal niks uit, geen foutmelding helemaal niks!

Nou heb ik daar net mn gasklephuis schoongemaakt en kwam ik er achter dat we een ''endoscoop'' op de zaak hadden liggen, dus ik heb die natuurlijk gelijk even mn spruitstuk door geduwd naar mn kleppen toe en daar zag ik best wel wat ''aangekoekt'' zooi op mn inlaat kleppen zien zitten. Nu weet ik dat dit best vaak voor komt bij deze modellen en dat het tot vermogens verlies leid en nog een aantal mankementen zorgt. Alleen vraag ik me af of dat het echt het probleem daar zit.

heeft iemand ervaring met mijn probleem ''bokken in de lage toeren'' en misschien wellicht een oplossing of dingentjes waar ik even een blik op moet werpen?

Groetjes en hoor graag!

Misschien dat ik morgen wat fotos kan opsturen van die vervuilde inlaat kleppen hier in

niels kooijman-1

Geplaatst door niels kooijman-1 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1400) PRO, 5 jaar geleden

Vervuilde inlaat kleppen of inlaattraject kunnen dit zeker veroorzaken , veel voorkomend verschijnsel bij de moderne motoren in combinatie met het nieuwe rijden , hoge versnelling bij lage toeren en dan ook nog korte afstanden .

niels kooijman-1 (0), 5 jaar geleden

@kaleido 1

Ik had al zn vermoede, inderdaad korte afstanden. Hogere touren met dat ding is ook niet leuk, dan gaat mn benzine verbruik van nu al 1/9-1/10 naar misschien 1/7 met een 2L 143pk.. :) maar goed. wellicht dus eerst even beginnen met de inlaatkleppen schoon te maken en wellicht de uitgaande kleppen ( aan de andere kant van het blok ook maar gelijk meenemen. mochten er mensen zijn die zeggen dit of dit ook nog even naar kijken hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten!

j.baars (0), 5 jaar geleden

Ik denk dat de krukassensor op zijn laatste beentjes loopt.

niels kooijman-1 (0), 5 jaar geleden

@jbaars, ik neem aan als dit het geval is dat dit dan een foutmelding in het uitlezen zou moeten aangeven? Ik neem eigenlijk ook aan dat zei deze bekeken hebben bij het monteren van een nieuwe ketting?

j.baars (0), 5 jaar geleden

Geachte Kooijman-1.
Krukassensor geeft niet altijd een foutmelding bij uitlezen, wanneer echt overleden dan wel.
Je kunt er aan de buitenkant niets aan zien.
Ga eens een km of 10/15 rondrijden totdat het weer gebeurt.
Dan naar huis en laten lopen.
Hou dan eens van de onderkant af een haarfohn op de sensor, niet te dichtbij i.v.m koelvin
Vaak slaat hij dan wel af als de sensor goed warm is. Dus kaduuk.
Dit kost alleen een beetje benzine en tijd, maar je kunt alles zelf doen.

MJ (0) PRO, 5 jaar geleden

Met BMW software uitlezen? Dit soort fouten worden daar vast wel gemeld. Inpa, ISTA, deep ODB ect.

niels kooijman-1 (0), 5 jaar geleden

J.baars krukas snensor zou die dan niet meer moeten weten wanneer zn laagste punt is? Dan zou die niet meer goed moeten lopen altijd toch? ( bij elk touren tal )

MJ uitlezen bij de dealer gebeurt alleen konden dus niks vinden.

Ik doe even wat fotos uploaden en wil graag jullie meningen horen over de vervuiling van de steel van de klep en alles in zijn geheel eigelijk

kaleido 1 (1400) PRO, 5 jaar geleden

Dit soort vervuiling kan zeker de oorzaak zijn van het onregelmatig lopen van de motor .
Dit dient zeker gereinigd te worden , als het nu voor kleine problemen zorgt zal het in de toekomst , het wordt alleen maar erger , voor grotere ergenissen gaan zorgen.

niels kooijman-1 (0), 5 jaar geleden

Ik ben ondertussen iets verder, beetje later maar goed.

Ik heb dus een ander gasklephuis geprobeerd ( deze had 3,7ohm ) en mijn eigen had 2,7ohm. Nu ga je er vanuit dan minder weerstand altijd beter is, daadwerkelijk merkte ik geen verschil in beide huizen. Dus breng ik die ander weer terug en zet mn eigen er weer op.

Nu zat ik even net met het gas te klooien om te kijken wat er gebeurd bij bepaalde touren zonder rijden. ( nu merkte ik bij stationair draaien en je echt een heeeel klein beetje gas geeft hij in touren daalt ipv dat die meer touren maakt. Ik praat dan over 1-3% +/- gas geven. Hoort dit?

Groeten! En alvast een goed weekend voor iedereen:)

niels kooijman-1 (0), 5 jaar geleden

Iemand nog enig idee?

Ik heb zojuist ook een obd2 meter er nog aan gehangen om de tpm (rpm) te controleren, in inderdaad bij een beetje gas 1-3%gas zakt t touren tal 100 rpm je voelt hem ook een beetje moeilijk doen ik stuur een foto mee. Ik kan hem het vaker laten doen dat touren zakken met mn gas pedaal.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Je hebt de oorzaak al gevonden.
Het inlaattrajekt is vervuild.
Ga nou niet onnodig onderdelen vervangen.
Inlaattrajekt laten reinigen met granulaat korrels.
Er zijn genoeg bedrijven die dit kunnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.