Beste mensen,
ik heb deze auto - met 155000 km op de teller nu - van een particulier gekocht; NL-import door eer-vorige eigenaar in 2017. Auto was wel gedocumenteerd, maar duidelijk iets verwaarloosd. Wel distributie gedaan bij 122000 km.
Zelf meteen een grote beurt laten uitvoeren, veel cosmetisch werk zelf gedaan, vacuümpomp is vervangen door een ruil-exemplaar met verse seals, differentieel laten vervangen door een top-gereviseerd exemplaar - meteen van het gesis en gejank af waar veel van deze auto's mee kampen.
Laatste weken ging alles goed - tot ik van de ene dag op de andere een brommend geluid hoorde op de snelweg, juist bij snelheden die in de Randstad veel voorkomen. Heb gedacht aan een wiellager - maar scherpe L/R-bochten maken (plm. 50/60 p/u) levert het geluid nog niet op. Omdat het geluid gepaard gaat met een heel lichte trilling in het stuur, die er voorheen bij geen enkele snelheid was, hoop ik nu dat het gewoon een verloren balanceer-loodje is. Ik maak de velgen regelmatig schoon, en zag later dat ik daarmee (water-borstel aan tuinslang) wel 's een loodje los-gestoten zou kunnen hebben. Is dit een realistische gok...?
Vanmiddag bij een Euromaster-filieeal langsgeweest; die hielden het - a.d.h.v. mijn beschrijving - toch meer op een wiellager.
Suggesties zeer welkom! Vooral omdat-ie nou net zo lekker liep...
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Morgen laat ik de voorwielen balanceren met een 3D-balanceer-machine. Duim even met me mee dat 't helpt... Het zijn de kosten natuurlijk niet, maar het gedoe is zo jammer.
Ben er inmiddels wel achter dat het bepaald geen probleemloze auto's zijn. Mag nog niet mopperen verder...
Beste, volgens je uitleg denk ik ook dat het waarschijnlijk een wiellager is.
Best om de wagen ff op een brug te zetten met wielen vrij.
Dan met alle wielen eens goed draaien dan is het mogelijk dat je het zo hoort.
Voor de achterste kan je de wagen laten draaien in derde of vierde versnelling en kan je aan het wiel luisteren of je iets hoort.
Mvg Beemerke75
5 jaar
Dank voor je reactie! Zojuist terug van de bandenboer, lijkt inderdaad het rechter voorwiellager te zijn. Nou ja, weer dokken dus straks, het is niet anders. Moet ik maar niet zo'n oude bak kopen. ;-)
5 jaar
Valt wel mee hier een 118i uit 2006 met 327k op de teller https://www.youtube.com/watch?v=T02dOhu3...
De 118i van mij is van 2009 met 178k :-)
Lager vervangen, NOG STEEDS die brom... Nu dan alsnog maar alle 4 wielen her-gebalanceerd.
Opgelost...!
Tja... Hoe dan ook, dat lager voelde al niet goed meer aan - en was binnen nu en enkele maanden toch verrot gegaan. Maar echt goed balanceren is een kunst, bleek dus. Ach, na die 275 euro voor het lager konden die laatste 4 tientjes er ook nog wel bij.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar