BMW 5-Serie: bij warme motor inhouden

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530d

Heeeellllppppp.....
Ik heb een 530D van bj 2004 (E60) automaat. 140.000 km
Als hij warm is krijg ik een hele diepe brom en wil hij tot 1500 toeren niet vooruit. Daarna gaat het volle vermogen erin.
Als ik dan gas loslaat krijg ik enorme rook uit de uitlaat. Kan een uur of een dag duren en daarna kan het wel een week weg zijn.
Nieuwe turbo/carterventilatie/beide catalisatoren vervangen,EGRklep geheel gereinigd, inlaten naar spruitstuk gereinigd.
Nieuwe LMM ingelezen bij dealer, nieuwe software update.
Dus 3500,- aan kosten en probleem nog niet verholpen.
Ik weet het niet meer en blijkbaar de bmw-dealer dus ook niet.
Iemand nog suggesties,???

Alvast bedankt

johi

Geplaatst door johi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Staan er storingen in het geheugen ?

Gr Stefan

johi (0), 14 jaar geleden

Vergeten te vermelden....geen storingen. Ook niet tijdens uitlezen onder het rijden.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe is de weerstandswaarde van de koelvloeistof sensor?

Timmeeeh (0), 13 jaar geleden

Johi,

Heb je dit uiteindelijk opgelost gekregen?? Dank alvast!!!

Mvg
Timmy

keese39 (0), 13 jaar geleden

Hallo Johan,
Controleer alle slangetjes eens, als er eentje tussen zit die lek/poreus is kan dat al voor heel veel ellende zorgen. Ik bedoel dan wel die slangetjes die van belang zijn. Een klemmetje erop zetten kan al wat uitmaken, bij b.v. jouw turbo of egr-klep.
Succes Kees.

Black Sea (0), 13 jaar geleden

Hallo Johan,

Van welke maand is de auto? Vanaf april 2004 zijn de 5 series e60 diesels standaard uitgerust met een dieselpartikelfilter DPF. Ik denk dat je DPF vol zit met roet en dat daardoor het renegratieproces van de filter niet voltooid kan worden. Het lijkt dan net alsof er een ''zware aanhanger'' achter de auto zit bij het optrekken, vooral in de 1e 3 versnellingen ook het schakelen gaat wat minder soepel. Vervolgens bij 1500 toeren komt de turbo in actie, waardoor je opeens fel weg trekt met een harde duw in de rug als gevolg.

Oplossing:
Ga eens de snelweg op en rijd een dikke half uur met hoge toeren, bijv. in de 4e versnelling 120 a 130 km per uur. Zodat de uitlaat en filter goed heet worden en vervolgens overmatige roet weg wordt verbrandt. Je filter wordt dan ontdaan van roet, dmv een speciale verbrandingsproces. Door veel korte ritten kan de filter verstopt raken. Het verbrandingsproces (het renegreren van de filter) vindt alleen plaats bij hoge temperaturen (toeren) voor een tijd van minimaal half uur.

Normaal heeft de renegratieproces een interval rond de 1500 km.

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

Groet Yusuf

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als het regeneratie proces een aantal keren niet kan worden afgerond omdat het filter dicht zit zou er een melding van moeten zijn. En dat zou een dealer zo moeten kunnen zien.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.