BMW 3-Serie: Bijgeluiden 318i

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: N42

Hallo,


Ik heb onlangs een BMW 318i touring gekocht uit maart 2002. (E46 met N42 motor). Ik heb last van twee bijgeluiden.

Geluid 1: Bij koude motor ligt het toerental eerst wat hoger. Als het toerental terugzakt bij stationait tot onder de 1000 toeren gaat er iets meebrommen (resoneren). Je kan het beste horen in de auto onder het dashboard aan de linker kant. Als de motor warm is gaat het weg, ook omdat het toerental dan wat lager ligt bij stationair. Het ratelen duurt wel langer dan het opwarmen van de koelvloestof. Een beetje gas en als je rijdt dan dan hoor je het niet meer. Alleen dus bij stationair draaien van de motor. Koppeling in of uit maakt niet uit. Je hoort het geluid het beste in de auto en niet echt onder de motorkap.

Geluid 2: Een soort zuigend geluid ook het beste hoorbaar onder dashboard aan de linkerkant. Geluid op zich is redelijk kort maar komt wel steeds opnieuw opzetten. Geluid blijft vrij lang terugkomen, maar als je een tijd hebt gereden lijkt het ook weg te blijven Geluid komt eigenlijk alleen voor als je rustig en constand rijdt en als je het gas loslaat (dus op de momenten als je geen vermogen vraag van de motor). Als je wel vermogen vraagt van de motor blijft het weg.

Auto doet het verder helemaal prima..

Ik ben ermee terug geweest bij de verkoper en daar hebben ze de volgende onderdelen vervangen:

11727506209 Luchtpomp
13327512019 brandstoffilter met drukregulator

Helaas heeft dit niet geholpen.

Iemand een idee wat het kan zijn voordat ze lukraak onderdelen gaan verangen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

jool

Geplaatst door jool (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

mischien te simpel maar hoe is het luchtfilter. die veroorzaakt meestal de meest wazige geluiden. vooral als deze te oud is. hoeft niet een vies te zijn.
kan nooit kwaad om die even te vervangen, zijn de kosten ook niet.

jool (0), 14 jaar geleden

We zijn inmiddels wat verder, maar de geluiden zijn helaas nog niet weg. Toen ik de auto kocht is de motor schoon gespoten en blijkbaar is daardoor de spanner van demultiriem wat gaan vastzitten. De spanner en rollen inclusief multiriem heb ik daarom laten vervangen. Uiteindelijk is ook de vrijlooppoelie van de dynamo nog vervangen en de motorrubbers. Maar nog zonder succes. Wel is duidelijk geworden dat als de motor loopt zonder multiriem er geen geluid hoorbaar is. Het zou dus iets moeten zijn wat aan de riem zit. De auto loopt verder ook prima.

Nu is het idee dat (mogelijk ook door het schoonspuiten) de koppeling van de aircocompressor niet goed meer is en het geluid veroorzaakt. Ik sta nu op het punt deze te laten vervangen, maar kost natuurlijk erg veel geld omdat de de koppeling niet los te verkrijgen is.

Is het aannemelijk dat de aircocompressor dergelijke geluiden maakt? Of zou het ook nog de dynamo kunnen zijn...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.