BMW 3-Serie: Ruitenwisser hapert en geen ruitenwisservloeistof

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Sinds enige tijd hapert mijn ruitenwisser van mijn BMW E30 uit 1990 een beetje en sinds vandaag werkt ook de ruitenwisservloeistof niet meer (reservoir is nagenoeg vol). De ruitenwisser werkt wel naar behoren op de snelle en normale stand, maar blijft halverwege op het raam hangen bij de intervalstand.

Volgens mij ligt dit aan de aansturing en niet aan het mechaniek zelf. De ruitenwissers werken immers wel naar behoren in de snelle en normale stand. Het lijkt dus een elektronica probleem. Waar begin ik met zoeken?

argro

Geplaatst door argro (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk ligt het probleem aan het relai die de weg een beetje kwijt is..

Controleer zekeringen en meet eens of je spanning op het motortje van het ruitensproeier reservoir hebt.

Gr Stefan

argro (0), 14 jaar geleden

Eerste de zekeringen gecontroleerd, die waren nog OK. Vervolgens een vervangende relais bemachtigd. Na de relais vervangen te hebben trad het probleem nog steeds op. Volgende stap is de schakelaar.

Hier loop ik echter tegen een klein probleem aan. Hoe demonteer ik de schakelaar? Ik krijg de onderste afdekkap van de stuurkolom niet los. De schroeven e.d. heb ik allemaal gelocaliseerd en los gedraaid. De afdekkap zit echter nog behoorlijk vast aan de stuurzijde. Nu vermoed ik dat het stuur gedemonteerd dient te worden, maar ergens lijkt mij dat vreemd. Is er een simpele manier om de afdekkap van de stuurkolom te demonteren zodat ik bij de schakelaar van de ruitenwisser kan?

Mausx (0), 14 jaar geleden

Schakelaar hoef je niet aan te beginnen, het zit in de ruitenwissermotor zelf. als je die vervang (genoeg te vinden 2e hands) is het probleem over.

Is wel even een gedoe om de ruitenwissermotor te wisselen ivm weinig ruimte in het parrafin maar het past precies.

argro (0), 14 jaar geleden

@Mausx: Bedankt voor het antwoord. Weet je zeker dat het aan de ruitenwissermotor ligt? Het is namelijk alleen de intervalstand die hapert. De ruitenwisser doet het dus in de normale en in de snelle stand zoals het hoort. Om die reden had ik eigenlijk de motor uitgesloten.

Mausx (0), 14 jaar geleden

ja, weet ik zeker. als je de ruitenwissers willekeurig uitzet stoppen ze ook zomaar halverwege je raam. of bij jou nog niet maar dat is dan de volgende fase. het ligt aan de schakelaar in de ruitenwissermotor om precies te zijn maar om daar bij te kunnen moet ook de motor eruit. dus kun je net zo goed meteen een goed gebruikte erin proppen. scheelt een hoop gepiel.

en de ruitenwisserpompjes lopen nog wel eens vast omdat ze soms te weinig gebruikt worden. even iemand de schakelaar laten bedienen en dan rustig met een hamertje op het motortje tikken. vaak gaan ze het dan weer doen. daarna regelmatig blijven gebruiken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad,de motor zal het probleem zijn..

Als je doet sproeien,meet je dan wel spanning op de stekker ? zo ja,zal het motertje in het reservoir ook wel overleden zijn.

Gr Stefan

argro (0), 14 jaar geleden

Oké, dank. Ik ga op korte termijn een nieuwe motor e.d. regelen.

Ondertussen ben ik nog steeds wel benieuwd hoe ik de plastic afdekkap van de stuurkolom demonteer. Iemand?

Mausx (0), 14 jaar geleden

2 Schroeven onder het stuurkolom en even het stuur er af. daar zitten nog 2 schroeven van boven naar beneden.
voor het gemak even de onderkap van het dashboard eraf pakken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.