BMW 5-Serie: blauwe rook

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525 d 163 pkn

hallo iedereen, eerste pech thermostaatbuisje dat tussen EGR klep en uitlaatstuk aan uitlaatspruitstesuk gebroken, waardoor water eruit, dan nieuw themostaathuis geplaatst, vanaf dan bij koutstart trilt de auto, 2 a 3 straten licht blauwe rook, daarna weg, bij doorduwen gas zwarte rook, waterpomp is gesneuveld een nieuwe gestoken met thermostaat aandrukrollen spanrol en riem, hoor vele verhalen over de blauwe rook, olieschraapveren - gloeibougies - injectoren - soms trekt hij direct door, of houd hij in op 120 km en dan plots rijdt hij tot 180 km (nog even dit is een automaat) graag antwoord indien jullie hierin iets bekend voorkomt, alvast bedankt, ik krijg er momenteel een "punthoofd" van.
Nog een bijkomend vraagje waar zitten juist de gloeibougies en hoe kan je ze uittesten

grt. Peter

catharina1

Geplaatst door catharina1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

catharina1 (0), 12 jaar geleden

toch spijtig dat er sinds 22/02 nog niemand heeft gereageerd op mijn probleem ....??

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Zit er een sensor op of in de buurt van het thermosstaathuis? aangezien toen de problemen zijn begonnen.
Als bij het stevig doortrappen zwarte rook ontstaan is dat vrij normaal, word een overschot aan diesel verbrandt.
Blauwe rook is verbrande olie en kan meerdere oorzaken hebben, ik verdenk in jou geval een haperende carterventilatie.
Laat hier naar kijken.

catharina1 (0), 12 jaar geleden

bedankt Chrsttiaan, denk niet dat er een sensor zit, thermostaathuis zit op een pijpje dat vertrekt van de uitlaatcollector, en staat zo in verbinding met de EGR klep ..... de blauwe rook denk ik komt van de gloeibougies, wanneer men gas geeft trekt hij lost men de gas en terug gasgeven kan het zijn dat ie precies niet zo op t oeren komt (??) iemand hierover een idee (in gedachte hou dend dat ie 253000 km heeft) ik moet zeggen dat m'n E34 525 benzine dan toch niet zo nukkig was (zelfs op 350000 km) reed ie perfect, hoor graag reactie hierop, mvg Peter

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Slecht werkende gloeibougies veroorzaken zwarte rook ( onverbrande diesel, lage ontstekingstemperatuur enz)
Wat wel het trillen enz bij koude start kan verklaren.
Ik zou dan toch maar even om te beginnen alles laten uitlezen.
EGR kan uiteraard wel hele vervelende storingen geven, soms moeilijk te vinden, word nogal een en ander vervuild vanbinnen.
Waarom vervang je zowiezo niet de gloeibougies?

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

verlseten gloeiers veroorzaken witte / licht blauwe rook, (na de donker grijze walm direct na het aanslaan is overgewaaid), dit ivm slecht verbranden van de motor... (slecht / onverbrandde parafine)

Willem

catharina1 (0), 12 jaar geleden

bedankt aan beiden, ja het is een licht blauwe rook, die zo na een 300 meter rijden overgaat, soms als hij warm gereden is en de auto dan zo'n 30 a 40 minuten stil staat en ik vertrek terug geeft hij zo nog even een blauwe rook op een afstand van zo'n 50 meter en is dan weg, zou het ook al iets uithalen als ik de "carterventilatie" proper maak met wasbenzine, bestaat er een middel om de EGR klep proper te maken, durf ze er niet volledig af te halen zit er met 4 boutjes tegen inlaat maar aan de zijkant van de EGR klep (links) zit er een tube met "spanband" die aldus vastgelast zit precies, en deze staat dan in verbinding met het "thermostaathuis" dat aldus vervangen is .... bedankt voor juliie reactie .... Peter

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik trek me terug van deze topic, word graag serieus genomen.
Ik hoop dat u het probleem kunt oplossen.

succes

catharina1 (0), 12 jaar geleden

hallo Christiaan, begrijp uw reactie niet, je bedoeld toch niet op mij dat ik u niet serieus zou nemen hoop ik .... ? Peter

claxon (0), 12 jaar geleden

Is dat een common rail,gewone gat of tapverstuivers geven bij defekt ook zo 'n blauwe of witte rook.Om dubieusiteit tegen te gaan zoudt ge eens rechtstreeks telefonisch een dieselreparatiedienst kunnen raadplegen.Al het spul van de garages gaat daarheen.
Er is toch geen fout aanwezig van stotteren bij het optrekken?(egr)

catharina1 (0), 12 jaar geleden

Hallo H.E. (Claxon) het is effectief een common rail van februari 2001, weet niet welk een verstuivers het dan zijn, b ij optrekken kan hij inderdaad soms inhouden, het betreft wel een automaat als ik de gas dan inhoud en terug "doorduw" heeft hij zijn vermogen, als ik rij tot 140 km en hem dan laat terugvallen naar de "wettelijke" 120 en probeer dan terug snelheid bij te halen dan is het dat dit niet lukt (?!) dan terug laten zakken in snelheid terug gas geven en dan "bijt" hij wel ..... weet u raad bij het verwijderen van de EGR klep (zit aldus met 4 boutjes aan de inlaatcollector) maar links van de EGR klep komt een tube (staat in verbinding met een platiek thefermostaathuis = tube) op te zitten die precies een puntlas heeft .... alvast bedankt Peter

claxon (0), 12 jaar geleden

Met die canbus en ecu is het steeds inlezen als je er iets aan doet.Je kan enkel wat in de tank gooien om roet te verwijderen uit roetfilter, te koop in vakhandel.Ik weet alleen dat men softwarematig de roetfilter doet regenereren.Egr zou ik vernieuwen,inlezen dat weet ik niet.
Er zijn er die nog verder gaan en heel het inlaatspruitstuk reinigen.Bel anders wat rond om een offerte

catharina1 (0), 12 jaar geleden

bedankt H.E. ik denk echter dat die auto nog geen roetfilter heeft .... Peter

claxon (0), 12 jaar geleden

Bij een diesel is de eerste pot meestal een roetfilter en geen kat.Je zult wel zien dat hij geen vorm heeft van een gewone knalpot.
Iets wil ik nog kwijt.Sommigen met boerenwijsheid trappen nogal diep op het gaspedaal omdat ze denken dat er een vuiltje of luchtbel in de mazout zit.Ze zijn koppig ipv het te maken.Ze melden het dan niet bij de herstelling van nog meer kwaad.

catharina1 (0), 12 jaar geleden

[quote=claxon]Bij een diesel is de eerste pot meestal een roetfilter en geen kat.Je zult wel zien dat hij geen vorm heeft van een gewone knalpot.
Iets wil ik nog kwijt.Sommigen met boerenwijsheid trappen nogal diep op het gaspedaal omdat ze denken dat er een vuiltje of luchtbel in de mazout zit.Ze zijn koppig ipv het te maken.Ze melden het dan niet bij de herstelling van nog meer kwaad.[/quote]
"Boerenwijsheid" ik zal de slimste zijn en dit niet voor mijn rekening nemen, ik dacht net zoals menig ander op deze site dat deze er was om mekaar verder te helpen, en meerdere mensen weten meer dan één iemand alleen, en dat dit niet een site is om elkaar zowat "in de grond te boren", we hebben allen dezelfde "hobby" Bmw rijden en trachtten met zijn allen de kosten zo laag mogelijk te houden, dit uiteraard tegen wil en dank van de Bmw dealers, maar het zijn zij samen met de constructeurs die de Bmw rijders (onder andere) in de handen sturen inderdaad soms wel van "charlatans" ikzelf heb nog 2 oldtimers waar het een "plezier" is om aan te sleutelen, de ene 41 j en de andere 28 j alles blijft lopen en is overzichtelijk .... ik wil maar zeggen ik ben blij dat er zulke sites bestaan waaruit men het één en ander kan leren, voorbeeldje resetten van "groene leds" is eigenlijk kinderspel (zie internet) waarom dan toch bij een dealer 25 a 40 euro betalen juist om dit te laten doen, neen dit is het niet volgens mij, rij graag met deze wagen maar moet nog aangenaam blijven vind ik, Peter

claxon (0), 12 jaar geleden

Je moet dat niet persoonlijk opvatten.Ik heb het zelf meegemaakt,toen was de kopcilinder gescheurd.Maanden later hoor je dan dat er veel gas gegeven was om hem goed te laten lopen.3 lekken constateerde ik waardoor er lucht bij de mazout kwam.Ipv het te maken.!!!!
Genoeg daarover,het gaat nu om jouw motor.Hij verbruikt geen water?De egr kan je alleen testen door ze los te maken en op de exit eens blazen.Die moet dicht zijn.2°-In de garage gebruikt men maatbekers aangesloten op de retour van de verstuivers.Ze moeten gelijk blijven en niet teveel = interne lekken.Als je ze zelf naar de dieselreviseur doet. Ze zitten vast met rekbouten.Een momentsleutel die 2 of 3 kg trekt is dan ook nodig.Hoekverdraaiing is er ook bij.Nwe rekbouten ook.Ik heb zelfs al een klein duur potje wit vet gaan halen bij ercedes zodat ze niet vastroesten.
Kortom,ben eerst maar met egr.Dit tov inhouden.

catharina1 (0), 12 jaar geleden

bedankt H.E

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Ligt zeker niet aan jou peter.
Maar ik lees even terug en zie dat je jezelf ook al ergerd aan sommige wijsheden...en wijsneuzen:D
Lees er doorheen en pik de proffesionele oplossingen er tussen uit en kijk of je er iets mee kunt, hoop dat je je probleem snel kunt oplossen.

succes,

Christiaan

catharina1 (0), 12 jaar geleden

Bedankt Christiaan, nog even dit sinds dat ie 2 maal tamelijk warm is gelopen door eerst gebarsten thermostaathuis en daarna zo'n 5 tal weken met defecte waterpomp is het wel zo dat ik een doffe klop hoor in de motor, ik hoop niet dat het de BL's zijn die uitgelopen zijn .... ??? ik heb gelezen over ik dacht XADOO (zou van Russische oorsprong zijn) en zowat een "wonder olie" die slijtage min of meer zou regenereren, binnen 3 weken naar Oostenrijk op reis en ja met de BMW, zal het zachtjes aan doen op de Duitse autostrade (140 km/ cruisecontrole op) ipv waar het mag 180 km (gepakt en gezakt) .... zoals alles in het leven "had ik het geweten" ikmot reed nog met m'n E34 benzine 525 i maar ja werd 18 j en 350000 km motor was nog super, maar bodem begon het te krijgen (roest)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.