Wij hebben hier staan in de werkplaats een 316i van het bouwjaar 2002.
De motor houdt in koude toestand de eerste Km heel erg in, totdat op het moment dat de Temp meter ligt omhoog komt. dan voelt het net alsof er iets omschakelt in de auto en voel je het vermogen ineens wel komen.
Vervangen onderdelen zijn :
- Electro motor voor de nokkenasverstelling
- De sensor die de nokkenas verdraaiing registreerd
- De Koelvloeistoftemperatuur sensoren
- Lucht massa meter
Het probleem is letterlijk na de Temp in de gate te hebben gehouden dat : de motor vanaf 8.5 grade tot op en om de 25 Grade Celcius gewoon geen trekkracht heeft. Daarna is er niets meer aan de hand??
Wie kan ons hiermee helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de auto al uitgelezen?
Ja motormanagement is fout vrij
Motor al gespoeld? maw dat de versteller blijft hangen?
Met inhouden bedoel je niet overslaan? of een te arm mengsel?
Ja, motor is al gespoeld..
het originele probleem was dat bij koud starten en 1 keer gas geven de auto gewoon afsloeg en op alle 4 de cillinders geen compressie meer had.
Dit bleek te liggen aan een compleet dichtgeslipt oliefilterhuis. Op het moment dat je de auto startte, en je gaf 1 keer gas, dan liep de oliedruk zover op dat alle klepstoters zoveel druk niet ineens konden afvoeren en de kleppen gewoon opendrukte. het probleem met op toeren komen met koude motor, was toen ook al aanwezig. maar we dachten dat dit samenhing met het startprobleem.
De auto komt gewoon egt niet op toeren als hij koud is. het is 1 of 2 Km rijden en dan gaat die weer as een speer..
maar tot die tijd zit er geen enkel vermogen in.
Klepstoters?
nee geen klepstoters.. tis Temperatuur gerelateerd... as je de auto ff warm laat draaie ist ook goed... tis puur t/m de 25 grade en dan gaat die weer as een speer
Wat is de uitgelezen waarde van de temperatuursensor?
Misschien dat deze een foute (te warme) waarde geeft en dat de verrijking (choke) bij opstart niet ingeschakeld wordt.
Temperaturen zijn al bekeken.
Op het moment van starten zijn zowel de Koelvloeistof van de motor, evenals de koelvloeistof bij de koeleruitgang gelijk. bijde op en om de 4 a 5 graden.
Tevens is dit vergeleken met een dezelfde auto die er op dit moment naast staat en wel goed trekt bij koude motor.
mischien elec smoorklep? aangezien de motor koud de gasklep gebruikt, en warm de valvetronic
Aangezien je het hebt over een dichtgeslibt oliefilterhuis, zou ik een (paar keer) de motorolie spoelen (voor zover niet toen al gebeurd). De variabele nokkenassturing en de variabele kleptiming zijn beiden behoorlijk gevoelig voor schone en juiste motorolie.
Tegelijkertijd zou de carterventilatie ook een spelbreker kunnen zijn, ook een bekend en naar puntje bij de N42 motoren.
Kettingspanner is ook een punt van aandacht; er is een gemodificeerd type voor deze motoren en is eenvouding te vervangen (zit van buitenaf tegen het distributiehuis aangeschroefd). Is voornamelijk gemaakt om het korte ratelen tegen te gaan bij een koude start, maar wellicht is t systeem zelfs al iets versprongen door een dichtgelopen spanner
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar