BMW 3-Serie: Bmw 316i Bj 2002 houdt in bij koude motor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: N42b18a

Wij hebben hier staan in de werkplaats een 316i van het bouwjaar 2002.
De motor houdt in koude toestand de eerste Km heel erg in, totdat op het moment dat de Temp meter ligt omhoog komt. dan voelt het net alsof er iets omschakelt in de auto en voel je het vermogen ineens wel komen.
Vervangen onderdelen zijn :
- Electro motor voor de nokkenasverstelling
- De sensor die de nokkenas verdraaiing registreerd
- De Koelvloeistoftemperatuur sensoren
- Lucht massa meter
Het probleem is letterlijk na de Temp in de gate te hebben gehouden dat : de motor vanaf 8.5 grade tot op en om de 25 Grade Celcius gewoon geen trekkracht heeft. Daarna is er niets meer aan de hand??

Wie kan ons hiermee helpen?

Autobedrijfveenstra

Geplaatst door Autobedrijfveenstra (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je de auto al uitgelezen?

Autobedrijfveenstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja motormanagement is fout vrij

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Motor al gespoeld? maw dat de versteller blijft hangen?
Met inhouden bedoel je niet overslaan? of een te arm mengsel?

Autobedrijfveenstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, motor is al gespoeld..
het originele probleem was dat bij koud starten en 1 keer gas geven de auto gewoon afsloeg en op alle 4 de cillinders geen compressie meer had.
Dit bleek te liggen aan een compleet dichtgeslipt oliefilterhuis. Op het moment dat je de auto startte, en je gaf 1 keer gas, dan liep de oliedruk zover op dat alle klepstoters zoveel druk niet ineens konden afvoeren en de kleppen gewoon opendrukte. het probleem met op toeren komen met koude motor, was toen ook al aanwezig. maar we dachten dat dit samenhing met het startprobleem.
De auto komt gewoon egt niet op toeren als hij koud is. het is 1 of 2 Km rijden en dan gaat die weer as een speer..
maar tot die tijd zit er geen enkel vermogen in.

Patje8412 (0) PRO, 11 jaar geleden

Klepstoters?

Autobedrijfveenstra (0) PRO, 11 jaar geleden

nee geen klepstoters.. tis Temperatuur gerelateerd... as je de auto ff warm laat draaie ist ook goed... tis puur t/m de 25 grade en dan gaat die weer as een speer

Vex (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat is de uitgelezen waarde van de temperatuursensor?
Misschien dat deze een foute (te warme) waarde geeft en dat de verrijking (choke) bij opstart niet ingeschakeld wordt.

Autobedrijfveenstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Temperaturen zijn al bekeken.
Op het moment van starten zijn zowel de Koelvloeistof van de motor, evenals de koelvloeistof bij de koeleruitgang gelijk. bijde op en om de 4 a 5 graden.
Tevens is dit vergeleken met een dezelfde auto die er op dit moment naast staat en wel goed trekt bij koude motor.

dennisz (0) PRO, 11 jaar geleden

mischien elec smoorklep? aangezien de motor koud de gasklep gebruikt, en warm de valvetronic

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Aangezien je het hebt over een dichtgeslibt oliefilterhuis, zou ik een (paar keer) de motorolie spoelen (voor zover niet toen al gebeurd). De variabele nokkenassturing en de variabele kleptiming zijn beiden behoorlijk gevoelig voor schone en juiste motorolie.

Tegelijkertijd zou de carterventilatie ook een spelbreker kunnen zijn, ook een bekend en naar puntje bij de N42 motoren.

Kettingspanner is ook een punt van aandacht; er is een gemodificeerd type voor deze motoren en is eenvouding te vervangen (zit van buitenaf tegen het distributiehuis aangeschroefd). Is voornamelijk gemaakt om het korte ratelen tegen te gaan bij een koude start, maar wellicht is t systeem zelfs al iets versprongen door een dichtgelopen spanner

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.