auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: BMW 320d 2001 touring foutcode 1B

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 m47

Mijn BMW 320 d geeft foutcode 1B aan , dit is storing van de electric auxillary Heater
Mijn accu wordt binnen 5 minuten helemaal leeggetrokken als hij alleen maar op contact staat.
Als ik het stekkertje met 2 draden van de bijverwarming ontkoppel doet hij dit niet .
De kachel wordt constant aan gestuurd ,ook als ik de verwarming compleet uitzet, en gaat niet uit , iemand een idee waar de kachel door aangestuurd wordt ?
..er zal ergens een sensor of relais moeten zitten die verkeerde waardes doorgeeft, op het daschboard geeft hij wel de goede buitentemperatuur aan , misschien een sensor binnen in de auto ?
Ventilatortje en sensor in paneel van de electrische climat control heb ik schoongemaakt , en ventilatortje draait perfect.
Ook gaan al mijn lampen knipperen , ik vermoedt dat dit ook iets met de stroomafnemer van de kachel te maken heeft , omdat de lampen precies zo haan knipperen als ik het stekkertje in de bijverwarming er in en uit doe.

Iemand een idee ?

Ook nog een foutcode 06 exaust-gas recirculation , weet iemand waar dat aan kan liggen ?

Groetjes Bart

Geplaatst door

bart.bianca@hotmail.com (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De extra verwarming wordt door de motor dde aangestuurd en heeft niet met de kachel te maken, als foutcode 1B is opgeslagen zou hij moeten worden uitgeschakeld nu dat niet het geval is dan is het waarschijnlijk dat hij kapot is.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

[quote=GJBAutos]De extra verwarming wordt door de motor dde aangestuurd en heeft niet met de kachel te maken, als foutcode 1B is opgeslagen zou hij moeten worden uitgeschakeld nu dat niet het geval is dan is het waarschijnlijk dat hij kapot is.

gr Martin[/quote]
Dag Martin
Bedankt voor de snelle reactie ,
Ik denk zelf eerder dat het in de aansturing van de bijverwarming zit , de kachel zelf werkt wel , wordt goed warm .
En als ik de kachel uit zet binnen op het bedieningspaneel blijft de verwarming gewoon doorbranden.
Ook stopt de kachel met verwarmen als ik de stekker voor de aansturing er uit trek.
Er zit een rode en zwarte draad vanaf de accu , ongeveer 10mm2 en 2 kleine draden die de kachel aan zullen moeten sturen wanneer het binnen warm genoeg is lijkt me,of wanneer de motor op temp is.
Deze zullen denk ik constant signaal blijven geven dat de temperatuur nog niet bereikt is terwijl dat wel zo is.

Zoals ik al zei, die bijverwarming heeft niets met de kachel te maken, die zit erop op de motor sneller op temperatuur te brengen (Wat er ook voor zorgt dat de kachel sneller warm word maar dit is bijzaak). Deze bijverwarming elementen gaan wel vaker kapot maar dan doen ze meestal niets meer, er zit echter electronica in de bijverwarming die als daar iets kapot gaat hij in de aan stand kan blijven staan.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Ok , dan ga ik het toch daar in zoeken ,
Wat me wel opvalt is dat de uitleescomputer aangeeft status preheating relais not active , zou het kunnen dat dit relais voor de bijverwarming is ? Hij blijft not active , ook als ik bv. De kachel vol open zet.
Weet u waar ik de relaiskast ergens kan vinden ?

Mvg bart

Je leest niet goed, het heeft NIETS met de kachel te maken,het is een verwarmings element voor de MOTOR, er zit ook geen relais tussen, er is waarschijnlijk een transistor IN de verwarmingsunit zelf kapot waardoor hij aan blijft staan.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Sorry , ik had even moeten vermelden dat ik ook problemen met de kachel heb ,
Maar ik dacht dat dit er mee te maken zou hebben omdat hij storing kachel aangaf , maar dit heeft er dus niks mee te maken .

De temperatuur in mijn auto wordt niet naar de ingestelde waarde gebracht als hij op automatisch staat ,
Hij blaast dan ook maar heel weinig , alleen als ik hem op handmatig zet gaat de temperatuur binnen no-time omhoog , en wordt ie echt warm .

Dacht dat dit misschien wel met het relais te maken zou kunnen hebben ?

Mvg bart

Je hebt het over 'het relais' maar heel veel dingen worden niet meer met relais aangestuurd, dat de kachel automatisch niet snel op temperatuur komt dan kan het zijn dat de temperatuur niet goed gemeten wordt, dit kan doordat het bedieningspaneel verstopt zit, je hebt als het goed is 1 of 2 kleine roostertjes in het bedieningpaneel zitten, hierachter zit de temperatuur sensor, als deze verstopt zit dan werkt de temperatuur regeling niet goed.

Het mooiste is als je de auto uit kunt laten lezen met de juiste apparatuur waarmee je de data van de kachelregeling kunt bekijken, dan kun je controleren of de juiste temperatuur gemeten wordt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Het bedieningspaneel had ik er al uit gehad , en sensor schoongeblazen zie 1e bericht .
Ik heb van de bijverwarming het klepje eraf gehad waar de electronica achter zit , plus eraf gehad , en gemeten of hij signaal kreeg , kreeg meen ik iets van 9 v.
Alles weer terug gemonteerd , en toen bleef de verwarming in 1 keer wel uit , hoe het kan .....?
Ik heb de computer (auutel maidas ds 708) eraan gehangen , en heeft geen storing meer aan nu .
Ik kan zien in de Maxidas wanneer de Heater inschakelt , en dat is meteen als ik de kachel (ventilator) inschakel.
Als ik die uitschakel gaat de Heater ook meteen uit.
Als de verwarming ingeschakeld is loopt de waarde op van 0 tot 96 , en gaat dan weer naar beneden tot hij uitschakelt , na een bepaalde tijd schakels hij weer in enz enz.
Lijkt dus dat de climate control toch iets met de bijverwarming te maken heeft , aangezien de bijverwarming meteen aan gaat als ik de knop inschakel , of de dde ziet dat er meer warmte nodig is om de motor warm te houden en schakelde daarom de bijverwarming in ?
Ik laat de computer er wel een paar dagen in hangen zodat ik kan zien wat er gebeurt , en of er iets veranderd.

Er zijn allerlei variabelen wanneer hij wel en wanneer hij niet ingeschakeld wordt, ligt ook aan de opties die op de auto zitten. gaat aan als de motor gestart wordt en gaat weer uit als er een bepaalde koelvloeistof temperatuur wordt bereikt, dit is verschillende en hangt af van de buiten temperatuur. Bij 10 graden buiten temperatuur hoort de verwarming bij 50 graden koelvloeistof uit te gaan. Als er geen buiten temperatuur sensor gemonteerd is dan gaat hij bij 86 graden koelvloeistof temperatuur uit. Hij gaat ook uit als het toerental lager is als 790 toeren en als de acuuspanning lager is als 12 v. De verwarming wordt geregeld met een blokgolf en de afgifte van warmte is dus regelbaar. De verwarming/airco stuur de bijverwarming niet rechtstreeks aan, dit gaat via de DDE.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Net nog een stuk gereden , de bijverwarming gaat uit als de koelvloeistofmeter in het midden staat , motor dus op temperatuur is.
Daarna gaat de bijverwarming niet meer aan.

Bedankt voor de reacties !
Als er nog verandering optreed laat ik het weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.