Mensen,
Ik heb een bmw e36 325TD gekocht, hier waren de drijfstang lagers uit gelopen. Ding voor weinig opgehaald (nu brengen ze al niks op alleen was dit wel een heel mooi exemplaar).
Toen een TDS motor aangeschaft, inclusief kabelboom en computer. De hele handel er in gehangen, starten en niet lopen. Na een paar keer starten liep hij wel. En ook als een dolle. Nu heb ik de volgende storing:
Soms start hij in 1 keer, en soms moet je 4 á 5 keer starten voor dat hij blijft lopen. Je hoort dat hij aanslaat, je laat je sleutel terug komen uit start stand, dan valt hij direct uit.
Ik zit zelf te denken aan het EWS systeem, alleen lijkt me dit nogal sterk omdat hij vaak zat wel blijft lopen. Ik rij 1400km in de week met deze auto, en hij rijdt verder prima. Het is alleen vervelend dat ik sochtends 4 keer moet starten voor hij blijft lopen. Warm of koude motor maakt geen verschil.
Brandstof filter vervangen.
Pompen in de tank lopen.
Geen lucht in het systeem.
Gloeibougie's vervangen.
Iemand enig idee wat dit wel kan zijn?
Mvg, Lex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou de auto toch even laten uitlezen (EWS en DDE) zie je snel of er iets met de startblokkering is.
Maar met EWS problemen slaat hij meestal helemaal niet aan.
Liep de motor in de andere auto wel goed of heb je dat niet kunnen controleren?
Had je de EWS van die andere auto er niet bijgekregen?
Oiram
Uitlezen laat ik morgen doen, motor komt van een sloop. Wel met bon, waar op staat dat het een goede motor is met 187.000 op de klok.
Nu kan ik die bonnetjes natuurlijk zelf ook net zo mooi maken als ik ze hebben wil!
Ik heb idd niet het ews systeem bij de motor. Dit zou het probleem kunnen zijn, maar goed. Net wat je zegt, die ews laat hem lopen of helemaal niet naar mijn weten.
Ik heb echt niet het idee dat ik het bij het mechanische gedeelte zoeken moet, motor draait echt keurig.
Ook de brandstof afsluiter in de pomp door gemeten en deze geeft ook zijn goede waardes.
Bedankt voor de reactie!
14 jaar
Brandstof afsluiter zou je nog even om kunnen wisselen, zou dit evt ook kunnen veroorzaken
Oiram
ha Lex en andere
hoe ver ben je met het probeem?
ik heb namelijk precies hetzelfde in mij 325 tds touring van 96
ook een andere motor in gehangen inclusief computer start zoms wel in 1e keer maar vaak niet maar als die loop gaat hij als de brandweer
heb zelf het idee dat het in de brandstof toevoer moet zitten maar tank pomp loopt en afsluiter krijgt spanning
heb al een injector vervangen en de brandstof afsluiter op de pomp gewisseld en een terugslag klep in de diesel leiding gezet en filter vervangen zonder resultaat
iemand enig idee hoeveel druk de pomp in de tank moet leveren?
of andere tips?
groet,
Geert
14 jaar
Geert,
Ik ben er achter. Toch het EWS (startonderbreker) systeem. Ding uit laten lezen, blijft die melding geven. Ze schijnen er compleet nieuwe software op te kunnen knallen, hier moet ik even achteraan bellen. Als ik uitsluitsel heb meld ik het hier. Mocht dit nou niet kunnen, dan word het een andere auto!
Of alles overzetten: module op brandstofpomp, module onder dashbord, computer, ring om contactslot en contactsleutel met cilinder. Komt er dus op neer dat je een dagje serieus aan het sleutelen bent op een sloop.
14 jaar
Lex
op mijn schema's staat alleen een EWS 2 module.
en die zit voor de starter dus die kan het eigenlijk niet zijn.
heb jij toevallig een schema waar de EWS 1 o.i.d. op staat? (als die er al in zit)
en weetje toevallig welk signaal de EWS dan onderbreekt als de motor uitvalt?
groet,
Geert
14 jaar
Tussen Ews1 en EWS2 zit een klein verschil.
Ews1 onderbreekt startmotor door middel van een extern relais
EWS2 daar zit dit relais in de EWS2 moduul zelf.
Verder is de werking van beide systemen gelijk.
Die EWS'sen van jullie horen bij de auto dus logisch dat deze auto's starten.
Als de EWS(1 of 2) bij de auto hoort (sleutels goed) zal de auto starten, maar
niet aanslaan (DDE hoort immers niet bij de EWS)
EWS blokkeerd de DDE door middel van een berichtje (ISN nummer)
Er word dus niet een draad onderbroken.
Deze oude EWS modules (1 en 2) zijn aan te passen (ISN van DDE uitlezen en in de EWS programmeren)
Dealer zegt vaak dat het niet lukt, maar moeten ze hun oude tester(ik hoop dat ze hem niet weggedaan hebben) gebruiken.
Oiram
ok oiram bedankt voor de info.
maar als de DDE niet vrijgegeven wordt door het goede ISN nummer zal die geen signalen meer uitsturen lijkt mij.
en volgens mij komt de aansturing van de brandstof afsluiter uit de DDE en die wordt ten alle tijden aangestuurd ook als hij niet wil lopen.
en mijn auto start altijd soms in 1keer soms in 6keer hoe kan dat dan?
het lijkt me sterk dat na een aantal keer starten de EWS ineens wel het goede ISN nummer naar de DDE stuurt toch.
Geert
14 jaar
[quote=geert83]maar als de DDE niet vrijgegeven wordt door het goede ISN nummer zal die geen signalen meer uitsturen lijkt mij.
En volgens mij komt de aansturing van de brandstof afsluiter uit de DDE en die wordt ten alle tijden aangestuurd ook als hij niet wil lopen.
Geert[/quote]
Ben ik wel met je eens, maar precies hetzelfde heeft Herman103 ook.
(Andere DDE geplaatst en soms wel en soms niet aanslaan)
Ik heb nog nooit een BMW met (verkeerde)EWS gezien die gewoon aanslaat.
Je kan nooit helemaal precies bepalen hoe dat spul reageert, je kan dus niet uitsluiten dat de EWS dat toch veroorzaakt.
Ik zou dus als eerste de DDE uit laten lezen, en staat dat een fout in die zegt "geblokt door immo" dan
moet je dat toch eerst oplossen.
Oiram
hallo allemaal
ik heb bij mijn auto het probleem opgelost door gewoon de oude motor computter (DDE) weer in de auto terug te zetten.
(de bosch code's op de computter waren gelijk dus gewoon proberen)
hij start nu in 1e keer en loopt goed.
bedankt voor de tips.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar