auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: BMW 328i E46 1998 wil afslaan bij koude motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

Ik heb sinds een kleine week een andere BMW gekocht.

Nou kwam ik erachter dat bij een koude motor de auto de neiging heeft om af te slaan en dit soms ook doet.
Ook wegrijden met koude motor gaat met wat hokken en stoten(in lichte mate).
Een collega van mij vertelde dat dit waarschijnlijk aan de bougies, of aan de stappenmotor ligt.

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=GG8MyG_j...[/yt]

Zoals je in het filmpje ziet begint de motor mooi stabiel, maar na een minuut of twee wil hij steeds uitvallen waarna de motor weer een impuls krijgt en uiteindelijk valt hij uit.
Zodra de motor eenmaal iets warmer is, laten we zeggen uit het blauwe gedeelte, dan is er niets aan de hand en blijft hij perfect lopen. ook wegrijden met warme motor gaat perfect.

Heeft iemand een idee waar het allemaal aan zou kunnen liggen en hoe het op te lossen is?

Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

b-kok (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer je luchtinlaatslang vanaf de luchtmassameter naar het gasklephuis en naar je stappenmotor op lekkage.
Deze gaan nogal eens kapot! Advies gasklephuis en stappenmotor reinigen.
Bij de 1ste types zoals de jouwe gingen ook de carterventilatie slang bovenop liggend op het inlaatspruitstuk kapot, hiervoor moet je eerst dat afdekkap eraf halen.

Herman BMW 0
badge

9 jaar

Ze kunnen dit gedrag ook vertonen als er een haarscheurtje zit in de sok van de bobine. controleer deze ook maar meteen, tijdelijke oplossing daarvoor? goede isolatietape eromheen.
Niet teveel... maar idd vacuum lijkt het ook zeker wel op.

[quote=Herman BMW / VOLVO]Controleer je luchtinlaatslang vanaf de luchtmassameter naar het gasklephuis en naar je stappenmotor op lekkage.
Deze gaan nogal eens kapot! Advies gasklephuis en stappenmotor reinigen.
Bij de 1ste types zoals de jouwe gingen ook de carterventilatie slang bovenop liggend op het inlaatspruitstuk kapot, hiervoor moet je eerst dat afdekkap eraf halen.[/quote]
Ik heb het hele spulletje even losgehad.


Tot mijn verbazing zit er geen enkel scheurtje in de hele luchtslang. De 2 delen waren niet 100% naadloos aangesloten op elkaar. Deze heb ik goed aangesloten maar dit heeft het probleem niet verholpen of veranderd.


De stappenmotor heb ik ook gereinigd, deze was trouwens nog redelijk schoon vergeleken met enkele Youtube video's die ik heb bekeken. Als je hem wat heen en weer beweegt hoor je hem gewoon klikken, zoals het hoort.


Een kleine theorie die ik heb:

Misschien dat de stappenmotor iets te slap(ofwel lam) is?
De klep die erin zit is naar boven gedraaid als hij open is en hij draait naar beneden als hij sluit. Nou ben ik niet echt bekend met dit soort dingen maar ik vermoed dat hij verder openstaat bij een koude motor om te zorgen dat de motor voldoende zuurstof krijgt om te blijven lopen?
In welke stand hoort deze klep te staan als de motor warm is, is de klep dan helemaal dicht?

Als hij inderdaad meer open hoort te staan bij een koude motor dan kan hij dus iets te slap zijn(denk ik) en door het getril van een draaiende motor langzaam dichtvallen waardoor de motor stikt.

De luchtmassameter is gelukkig wel in orde, als ik deze afsluit heb ik precies hetzelfde probleem alleen dan op iets hogere toeren. Hij sluit niet helemaal perfect aan op het luchtfilter maar ik kan me niet voorstellen dat het hier mee te maken heeft aangezien dit nog voor de luchtmassameter zit. Ik heb dit ook getest door alles 100% dicht te houden met de hand tijdens het aanzetten van de motor en er gebeurt nog precies hetzelfde.



Ik twijfel nu om er alsnog een nieuwe stappenmotor in te zetten of eerst verder te zoeken naar andere mogelijke oorzaken.

b-kok 0

9 jaar

Hey Benjamin,

Ik heb dit probleem precies hetzelfde gehad bij de auto van mijn ouders een 328ci van het bouwjaar 2000.
Bij ons was er toen de luchtinlaatslang gescheurd, slang van het carterventilatiesysteem gescheurd ( afgebeeld in de tekening als return pipe ) en heb toen gasklephuis en stappenmotor schoon gemaakt.
Adaptiewaarden met de testkast gewist.
Advies controleer ook je carterventilatiesysteem.
Ik dacht toen ook van maar waarom loopt hij in het begin zo mooi, maar dat is koudstart verrijking en op een lichte lekkage ( valse lucht ) gaan ze al raar doen.

Herman BMW 0
badge

9 jaar

Even een kleine update,

De slang van de carterventilatie was niet lek, alleen het schuimen omhulsel wat eromheen zit was deels verdwenen. Dit lijkt me te verwachten bij een oudere auto.
De auto heeft inmiddels een grote beurt gehad en hier was hij ook aan toe:

- brandstoffilter was in slechte staat
- luchtfilter was aan vervanging toe
- oliefilter wederom in slechte staat
- bougies vervangen, waren ook alles behalve nieuw
- alle bobines vervangen

Na dat vervangen te hebben blijft de auto al een stuk beter lopen, maar nog is er een periode van 1-2 minuten waar hij wil afslaan (bij koud weer is deze marge iets groter).

Tevens bleek dat bij de motor, waar hij is aangesloten op de uitlaat, een kapotte plek zit. Er zitten 2 spruitstukken aan de motor en in beiden zit een katalysator verwerkt.
Mogelijk heeft dit ook te maken met het willen afslaan, hij krijgt zo immers verkeerde waarden. Dit ga ik nog laten repareren, maar dan wel met een alternatief.

Als ik originele onderdelen in de auto laat zetten ben ik meer kwijt voor 2 spruitstukken met beide een katalysator erin verwerkt. Ik ga echter voor deze oplossing:
http://www.schmiedmann.nl/nl/product/166...

Ik plaats geen prijzen omdat ik geen reclame wil maken of iets dergelijks.
Door voor deze optie te kiezen heb ik een heel nieuw (mogelijk beter) uitlaatsysteem, in plaats van slechts de oude onderdelen vervangen.

Zodra dit systeem onder mijn auto zit zal ik merken of de auto nu niet meer wil afslaan bij koude motor, en ik zal die ervaringen hier weer delen.


Bedankt nog voor alle reacties!

b-kok 0

9 jaar

Omdat ik de auto nu meer dan twee jaar heb en het probleem nog steeds aanwezig is, vernieuw ik dit topic maar eens.
In de tussentijd zijn er ook ontwikkelingen geweest die mogelijk dingen kunnen uitsluiten of verhelderen.


HET PROBLEEM
Als de auto koud wordt gestart, heeft de motor de neiging om af te slaan in de opwarmfase. Het toerental valt dan ineens tot onder de 500 toeren en de auto geeft dan een impuls om zichzelf draaiende te houden. Soms gaat dit door tot de auto uit de opwarmfase is en soms valt hij gewoon uit. Als de temperatuurmeter ook maar iets uit het blauwe gebied is gekomen, is er niets meer aan de hand. De motor blijft dan keurig stationair lopen en hapert/stottert niet tijdens het optrekken of door-accelereren. Het probleem doet zich alleen voor tijdens stationair draaien van de motor. Als ik iets gas houd (zoals ik nu met een koud blok altijd doe bij stoplichten en dergelijke) en tijdens het rijden is er niets te merken.

In het onderstaande filmpje (uit 2015) is dit probleem te zien op een koude dag. Vanaf 02:00 is het goed zichtbaar.
(EDIT: Ik kreeg de ingesloten filmpjes niet te zien, dus heb ik de link bijgevoegd.)

https://www.youtube.com/watch?v=GG8MyG_j...

Het filmpje hieronder is recenter (uit 2017). Het is hier een warmere dag en de motor valt dan ook niet uit. Vanaf 01:30 begint het haperen en vanaf 02:30 is het goed zichtbaar. De laatste 30 seconden is de auto uit de opwarmfase en blijft hij keurig stationair lopen.

https://www.youtube.com/watch?v=O9a8ssUZ...

WAT WEET IK VAN DE AUTO
- Alle bougies, alle bobines, de motorolie, het brandstoffilter, het oliefilter en het luchtfilter zijn ongeveer 16.000 KM oud.
- De stappenmotor is brandschoon van binnen en maakt een klikkend geluid als je deze beweegt, zoals goed werkende stappenmotoren in YouTube video's dat ook doen.
- De luchtinlaatslang van het luchtfilter naar het gasklephuis/de stappenmotor is in goede staat.
- De luchtmassameter is inmiddels vervangen en dit heeft het probleem niet opgelost of veranderd.
- De aansluiting van het spruitstuk op de motor was ondegelijk en de katalysatoren waren ook in slechte staat. Inmiddels is het complete uitlaatsysteem vervangen door een RVS uitlaatsysteem met sportkatalysatoren van Schiedmann. Alle Lambda-sondes zijn op de juiste positie teruggeplaatst zonder deze in te korten of te verlengen.
- Het gasklephuis lijkt redelijk schoon, al weet ik hiervan niet wat normaal is.

b-kok 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.