BMW 5-Serie: BMW 520D vermogen pas boven 2000 toeren en soms vrijwel geen ver

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 520 (150pk)

Ik heb al enige tijd last van een motor die af en toe zijn vermogen verliest. In eerste instantie had ik dat eigenlijk alleen op de A2 van Amsterdam naar Utrecht waar je door de trajectcontroles op de cruisecontrol met 103km per uur doorsukkelt. Wilde ik na de controles weer optrekken dan was vrijwel al het vermogen weg en kwam de motor niet boven de 3.000 toeren. Dat is vermoedelijk de noodloopstand waar de auto dan in ging. Als ik de auto een poosje liet staan deed hij het daarna eigenlijk altijd weer goed. Uiteindelijk wel de luchtmassameter laten vervangen, daar werd een storing over gegeven bij het uitlezen. Maar daarmee was het probleem toch nog niet verholpen.

Vervolgens is er een update gedraaid op de software. Toen leek de auto zelfs meer trekkracht te hebben. Toch verloor de motor elke 1000km nog wel een keer zijn vermogen, maar nu onvoorspelbaar. Motor opnieuw starten en alles was weer goed. Het probleem was wat dat betreft niet echt heel groot meer.

Op vakantie verloor ik weer het vermogen, maar ook bij opnieuw starten kwam het vermogen dit keer niet terug. Helling op kwam ik in zijn drie/vier niet verder dan 80-100km/uur. Niet fijn met de familie aan boord. Daarbovenop kwam de melding dat de uitstoot bovenmatig hoog was. Uiteindelijk wel doorgereden en het vermogen kwam weer langzaam terug. De motor reageert nu structureel echter relatief traag op het gaspedaal en daar waar vroeger de turbo redelijk hard binnenkwam bij 1500 toeren, voel je deze nu pas boven de 2000 toeren. Optrekken vanaf 0 km/uur gaat dus niet meer zo vlot. Bij de 3000 toeren is er eigenlijk geen probleem meer, alleen de iets tragere reactie op het gaspedaal. Het verbruik is ook ok. < 6 liter bij 120-130km/uur. 6.5 liter bij 150 km. Dat laatste was vroeger wel iets lager trouwens.

Gisteren de gok maar genomen en even een paar keer flink doorgetrokken richting invorderingssnelheden en dan gas er weer af om te kijken of dat nog wel ging. De eerste paar keer als ik na het terugzakken in snelheid weer gas gaf, dan had ik weer vermogensverlies. De laatste paar keer was dat verdwenen. Maar de motor had geen merkbare problemen om dergelijke hoge snelheden te bereiken.

Mij wordt nu aangeraden om de turbo te vervangen. Gevoelsmatig is dat wel een wat radicale stap en best kostbaar (EUR 1700), alleen op basis van het uitlezen van de computer (lmm foutieve waarden en te hoge (turbo?)druk en het roetfilter zou alweer redelijk vol zitten). Mede gezien het feit dat de turbo op zich nog lijkt te werken, anders zou de auto niet meer zo hard kunnen gaan.

Iemand nog alternatieve ideeën?

pjoter1

Geplaatst door pjoter1 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik zou eens bij een BMW Specialist langs gaan, daar worden dit soort problemen toch vaak op een andere manier benaderd, dat er foutieve waardes van een sensor af komen hoeft niet te betekenen dat deze kapot is, dit kan goed veroorzaakt worden door een ander probleem.

Is er al eens gekeken wanneer er voor het laatst geregenereerd is? Als het roetfilter vol zit is dit in de data van de auto te zien, laat ook controleren of de motor goed op bedrijfs temperatuur komt, mocht dit niet het geval zijn (En dat gebeurt regelmatig) dan wordt er ook niet geregenereerd met alle gevolgen van dien.

gr Martin

pjoter1 (0), 9 jaar geleden

Het is op zich een bmw specialist die me adviseerde om de turbo te vervangen. Tot op heden heeft ie ook wel gelijk gehad trouwens hoor :-). De data zou inderdaad aangeven dat het roetfilter al weer redelijk vol zat. Ik rij circa 70 km naar het werk over de snelweg, dan zou je toch mogen veronderstellen dat de motor lang genoeg draait om op bedrijfstemperatuur te komen?

Ik zou echter verwachten dat men toch ook eerst fysiek gaat kijken hoe de turbo er voor staat incl. slangen etc?

Vanmiddag leek de turbo overigens weer helemaal niet meer te werken. Geen enkele duw meer in de rug bij het optrekken. Toeren liepen wel gewoon op maar er was geen fatsoenlijk koppel om vlot op te trekken. Verder echter geen gekke geluiden, rook of andere signalen die duiden op een fysiek gecrashte turbo...

Eerst maar weer de computer laten uitlezen op foutcodes. Wordt vervolgd.

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat er 70 km word gereden wil niet zeggen dat de motor goed op temperatuur komt, diesels van tegenwoordig komen moeilijk op temperatuur daarom zit er heel vaak een extra verwarming op het koelsysteem, als er een thermostaat (er zijn er 2) kapot is komt de motor ook moeilijk op temperatuur omdat er constant via de radiateur gekoelt wordt en aangezien er geen temperatuur meter meer in het dashboard zit wordt dit vaak niet opgemerkt.

gr Martin

pjoter1 (0), 9 jaar geleden

Het borgringetje op het draaipunt van de twee stangetjes waarmee de turbo wordt aangestuurd bleek er af gegaan te zijn en de stangetjes waren dus niet meer verbonden via het asje. Dan doet de turbo uiteraard ook helemaal niets meer. :-)

Men heeft dit weten te repareren en de turbo doet het in ieder geval weer. Nu morgen kijken hoe deze zich gaat houden en of de eerder genoemde problemen nu ook verholpen zijn, of dat dit een extra probleem is geweest.

pjoter1 (0), 9 jaar geleden

Helaas, de turbo komt er nog steeds pas boven de 2500 toeren echt bij. De nieuwe turbo is besteld en nu maar hopen dat daarmee de problemen opgelost zijn...

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Turbo's reviseren is een stuk goedkoper http://turboonderdelen.nl/turbo_onderdel...

pjoter1 (0), 9 jaar geleden

Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar het lijkt er sterk op dat de actuator (ik praat nu andere mensen na), maar in ieder geval de aansturing van de turbo niet goed meer is. Mogelijk ook door de vervuiling in de turbo. De stangetjes waarmee de turbo wordt aangestuurd waren al losgeklapt. Had ik eerder laten reviseren, dan was dat mogelijk een oplossing geweest, maar ik wil nu gewoon van het probleem af en de actuator is bij mijn turbo schijnbaar niet los te vervangen helaas.

pjoter1 (0), 9 jaar geleden

Nieuwe turbo zit er in. Eerste kilometers leek deze nog een beetje "ingereden" te moeten worden, maar probleem lijkt opgelost. Ik heb weer vol power, onderin de toeren misschien zelfs wat meer dan met mijn oude turbo toen deze het nog goed deed. Ook het gebruik is nu weer veel beter. Bij rustig rijden (100-120 km/u) zit ik nu weer ouderwets onder de 5,5 liter per 100km. Bij 150 km/u lijkt het gebruik nog wat aan de hogere kant te zijn (6,5/7 per 100 km) maar nog helemaal niet verkeerd.

Volgende tank diesel even v-power er in en flink doortrekken om de roetfilter nog een beetje schoon te branden en dan vingers kruisen dat het probleem niet meer terug komt.

Uiteraard nog even gekeken aan de oude turbo. Deze bleek een behoorlijke speling te hebben, dus hoe dan ook had ik binnenkort alsnog grote problemen gehad. Voor die speling was reviseren mogelijk een oplossing geweest, maar ook de aansturing was helemaal brak en liep erg stroef. Vandaar ook de trage reactie.

Bedankt voor alle reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.