auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 523: BMW 523 niet uit te lezen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: ??

Vandaag hebben ze hem geprobeerd uit te lezen. Er verschijnt echter een melding dat er geen communicatie is en of het contact wel aan staat. Na het loshalen van de + voor een minuut of 2, opnieuw geprobeerd. Zelfde bedroevende resultaat.
Suggesties ?

Geplaatst door

Marcel D (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

diagnose stekker aan de onder/binnenzijde controleren op draadbreuk

bmwf1 0
badge

17 jaar

Met welke app is geprobeerd uit te lezen.
Waarom moet hij uitgelezen worden is er een storing?
Bij BMW zitten bijna alle controllers (Airbag,Motor,Abs ed)op dezelfde diagnose pin.
Als er een controller dusdanig defect is dat de communicatiedraad de verkeerde spanning heeft
kan je geen enkele uitlezen.
Hebben ze al geprobeerd of de + en _ aanwezig is in de stekker.
En staat er spanning op de diagnose pin (17 of 20)
Als er wel een storing is dan deze controller desnoods los koppelen.
Oiram

Bedankt i.i.g. voor deze 2 antwoorden. As zaterdag gaat hij terug voor een tweede check up. Ik heb alleen een onderhoudshistorie t/m eind 2002. Zou graag willen weten of er ergens storingen zijn. Ook is het frontpaneeltje van de climate control vervangen. De functies van de luchtinlaat leiden nu een eigen leven. Normaal zijn er 3 mogelijkheden:
links brand, automatisch
rechts brand, lucht van binnen,
uit, lucht van buiten
Nu schakelt hij alleen nog van links naar rechts, links naar uit of rechts naar links, rechts naar uit. Schijnt opnieuw ingelezen te moeten worden.
Ook is het verbruik aan de hoge kant. Heb hier gelezen dat dat aan de krukas of nokkenas sensor kan liggen.
Dat zou het uitlezen ook moeten tonen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Marcel D 0

17 jaar

Even een update:
Afgelopen zaterdag weer niet uit kunnen lezen. Diagnose apparaat is een SUN (?). Heb de aansluiting eens doorgemeten.
Op pin 14 zit de + (12,3 volt), pin 19 is de massa. Stroom staat er ook al op als contact uit staat. Is er mss iemand die het bedradingsschema heeft voor deze can bus aansluiting (E39, 523, motor M52, bj 10-96) ?

Marcel D 0

17 jaar

14 en 19 zijn dus goed.
Ik heb al eens gezien dat de motor moest lopen.(heb je iets hogere spanning op de communicatiedraad)
Ook zou de stekker van de Sun misschien verkeerd kunnen zijn (worden pin 17 en 20 beide wel gebruikt?) .
Verouderde stekkers moesten vroeger bij sommige testers gemodificeerd worden.
De diagnose gaat in principe maar over 1 draad(pin) en dat is 17 of 20.
Ik kijk altijd ook eerst even of op deze pinnen een spanning staat.
Zijn beide pinnen in de diagnose aansluiting bezet of alleen 20 ?
En zie bmwf1 "stekker aan de onder/binnenzijde controleren op draadbreuk"

Oiram

Bedankt iig voor je reactie UNIVERSEEL11698.
Ik heb alles eens met contact en zonder contact doorgemeten. Dit is het aansluitschema:

[url=http://img224.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img224.imageshack.us/img224/3640/...[/img][/url]

Ik zal morgen/overmorgen eens vragen of ze hem door willen meten met een lopende motor.

Marcel D 0

17 jaar

Heb hem vandaag wederom vergeefs laten uitlezen. Gewoonweg geen communicatie. Heb de lichten aangezet, motor laten lopen, noppes. Iemand misschien een briljante ingeving of dezelfde ervaring gehad ? Zou graag weten of er onderhuids problemen zijn. Voor het gevoel loopt hij lekker, echter is de steptronic vrij traag in het reageren.
I.i.g krijgt hij as woensdag een kleine beurt.

Marcel D 0

17 jaar

Zijn de andere computers wel uit te lezen?
Probeer desnoods eens een ander diag. app.

Oiram

In navolging van draadje http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... (vermogen versus snelheid), ben ik naarstig op zoek naar aansluitschema's van de CAN bus met de diverse units. Op diverse apparatuur steeds "geen communicatie" meldingen. Garage wil echter toch graag de foutcodes zien. Ik wil daarom een poging wagen om de gehele bedrading mbt de communicatie door te meten. betreffende het hoe heb ik nog geen idee, waarschijnlijk weerstand meten voor draadbreuk. Lijkt mij dat als er niets uit te lezen valt, dit ergens tussen de CAN bus plug en de eerste de beste verzamelplaats moet zitten. Anders had er iets wel gereageerd.

Is er iemand met een gouden gedachte of iemand die deze schema's beschikbaar wil stellen ? Dit zijn namelijk van die klussen die ontzettend in de papieren gaan lopen en heb nog steeds geen boompje in de tuin staan waar die papiertjes aan groeien.

Marcel D 0

17 jaar

Vraagje:
Als ik een OBD1 20 pins kabel met RS-232 (seriele COM poort) stekker koop van een euro of 10 en op een laptop carsoft 6.5 heb staan, zal dit dan werken ? Of heb ik nog meer nodig ? Ik wil zelf proberen om e.e.a. aan de praat te krijgen en mijn auto eindelijk uitgelezen te krijgen.

Tips en aanwijzingen zijn van harte welkom.

Marcel D 0

17 jaar

Je heb het over CAN bus maar dat is dit niet.
Het is gewoon digitaal over een draad 20 (of 17)
Digitaal betekend(nullen en enen dus)
Als de spanning te hoog blijft ziet de diag.app. geen 0.
En als de spanning te laag blijft ziet de diag. app. geen 1. (12volt bij BMW)
In beide gevallen krijg je geen communicatie.
Dit kan komen door:

Imitatie radio houd de lijn hoog (bij Bmw nog niet gehad)
Geen communicatie bij BMW soms moest accu spanning omhoog of omlaag gebracht worden.
Verkeerde pin geselecteerd.
Een aansluiting door iemand gemaakt op de diag draad.
Een andere defecte computer in de auto die de lijn hoog of laag houd.

Verder Nee deze goedkope kabel is alleen om tussen de auto en een interface te zetten.
Een interface heb je nodig om de spanningen van auto en PC compatibel(even hoog) te maken.
Dus niet ZOMAAR AANSLUITEN.
Carsoft werkt ook alleen maar met hun eigen (dure) interface.

Nog even een opmerking:
De afbeelding is van de stekker van een diag. app.
De diagnose afbeelding die hierboven staat is dus in spiegelbeeld,als je op de auto meet hier wel rekening meehouden.


Op de auto: welke pin is bezet 17 of 20?
Heb je spanning op de (goede) diag pin en hoeveel?


Oiram

stefan84
Ik kan je per email niet bereiken om de een of ander reden.

Jou bouwjaar 1992 werkt met K(20 of 17) en L line(15)
Op deze pinnen staat normaal 12v ook met aangesloten tester.

Oiram

Ik heb wel een interface en kabel en de software ter beschikking voor je, alleen woon ik in de omgeving van Leiden. Als je geen bezwaar hebt tegen een ritje kunnen we samen kijken.

Willy12187 0
badge

17 jaar

Hallo Willy.

Mail me hierover als je wilt via MRDurian@tiscali.nl. Ik heb op dit moment nog een ander probleempje.
Wagen valt nu willekeurig uit. Soms springt de motor weer direct aan, de andere keer moet ik stoppen en opnieuw starten. Het komt ook voor dat ik dan een aantal seconden moet wachten. Ik zit zelf te denken aan de nokkenas sensor.
Misschien weet je hier ook het antwoord op. Dat zal eerst opgelost moeten worden, voordat ik een dergelijke afstand kan gaan rijden.

Marcel D 0

17 jaar

[quote=UNIVERSEEL11698]stefan84
Ik kan je per email niet bereiken om de een of ander reden.

Jou bouwjaar 1992 werkt met K(20 of 17) en L line(15)
Op deze pinnen staat normaal 12v ook met aangesloten tester.

Oiram[/quote]
Stefan, ik probeer je ook terug te mailen. Echter krijg ik een foutmelding terug: account disabled.

Marcel D 0

17 jaar

[quote=Willy12187]Ik heb wel een interface en kabel en de software ter beschikking voor je, alleen woon ik in de omgeving van Leiden. Als je geen bezwaar hebt tegen een ritje kunnen we samen kijken.[/quote]
Geldt dit aanbod nog steeds ? Schijnt ook aan de combi te kunnen liggen. Dealer had het over uitwisselen.

Marcel D 0

17 jaar

Ok, laatste stand van zaken:
Probleem ligt zo te zien in draad 20 (TXD). Deze schijnt een spanning van 5V te moeten hebben. Ik kom met contact op stand 1 en op stand 2 niet verder dan 0,1 volt. Zonder contact op 2,0V. Zal de regeleenheden stuk voor stuk los moeten halen.
Gelukkig biedt WDS uitkomst.

Marcel D 0

17 jaar

Je kunt de regeleenheden een voor een los nemen.
Wat je ook kunt doen:
Probeer eens een schema te krijgen en pak de TXD van de DME rechtstreeks.
Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.