auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 6-Serie: bmw e24 633csi vonk niet

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: m30b35

hallo mensen, nadat het blokje van de 633 kapot was ander blokje erin gezet het is een m30b35 geworden. Alles is vrijwel hetzelfde als het oude blokje. Nu werkt eigenlijk vrijwel alles alleen krijg ik geen vonk uit de bobine. Als ik de bobine meet dan hebben alle 2 de polen 12v zowel de 15 als de 1 maar alleen op het kabeltje wat op de 15 komt is 12v die andere krijgt het door de bobine. Als ik de auto start dan valt de voltage op beide polen terug op ongeveer 11v maar helaas geen vonk de 15 pool moet geloof ik voltage houden en de 1 pool moet toch op en afgaand zijn ofwel voltage moet wegvallen om een vonk door te geven? Heb gecheckt of de bobine kapot was door middel van een massa aansluiting tegen de 1 pool aan te houden kort en dan vonkt hij wel. Ik dacht zelf dat de sensor misschien kapot was die voor op het vliegwiel zit waar de riemen van de dynamo opzitten de sensor zit vast aan de kabelboom heb deze gevolgd kwam bij de ,uitleesstekker uit boven het blok maar deze zitten hier op pin 8,9 en 10 als ik 8 en 10 doormeet meette ik geloof ik uit me hoofd 0,7ohm maar deze kabels worden echter nergen doorgelust dus vraag me af hoe de motronic zijn signaal krijgt van de sensor..... Verder weet ik ook niet wat er aan zou kunnen mankeren vandaag weer bezig geweest maar moest stoppen omdat de benzineslag op de pomp onder de tank ging lekken en had geen vervangende op voorrraad.

Iemand raad of iemand die kan zeggen wat ik nog kan proberen.

Alvast bedankt

ps heb geen contactpuntjes de bobine geeft rechtstreek vonk op de verdelerkap althans dat zou ie moeten doen maar helaas doet ie dat niet. Ik weet overigens ook niet of hij vonkte met de oude motor ik heb de auto met het defecte blok weten te bemachtigen drijfstang was door het onderblok geknalt.

Geplaatst door

hus104 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat je de nieuwe motor dezelfde electronica moet geven als de oude. Of de motronic inclusief de bekabeling van de nieuwe op de oude moet plaatsen,

Kijk eens onder de verdeelkap van de oude motor?? zit daar een halgever??

de motor heb ik dezelfde electronica gegeven als het oude blok alles past op elkaar alleen de koudestart ventiel aansluiting deze was te kort die zit bij het nieuwe blok op een andere plaats heb de stekker doorverbonden zodat ie nu langer is. De kabelboom van het nieuwe blok is niet echt in goede staat om deze in te bouwen denk ik.

onder de verdelerkap zit geen halgever zowel het nieuwe als het oude blok niet. Eigenlijk zit er geen verschil in de blokken leken iedentiek de aansluitingen waren ook gelijk leek mij geen probleem om hem lopend te krijgen........althans dat dacht ik.

hus104 0

12 jaar

bij motronic en niet starten moet je als eerste het bdp element verdenken... De bescherming ervan is inmiddels stug geworden en de aansluiting van de draad op het miniscule spoeltje kan de weelde van het de en monteren niet verdragen.. hoe dat zit bij de diagnose stekker weet ik niet maar, Pen van de bekrachtigings module gaat naar pen 1 van de bobine. Pen 4 komt van de motronic. We hebben hier te maken met een capacitatieve bekrachtiging van de bobine, in tegenstelling tot de inductieve (contactpunten) Bij inducatief. ligt pen 1 van de bobine via de punten aan massa. zodra het contact aangezet wordt wordt de bobine primair geladen, en als de punten opengaan ontstaat er een hoge inductie spanning in het secundaire deel van de bobine. (de bougie vonkt nu..Ook bij het sluiten van de contact punten ontstaat een inductie. Deze is echter verreweg onvoldoende om de bougie te laten vonken.. (op de scope kun je dat goed zien...

Bij een capacitatieve ontsteking Stuurt de bekrachtigingsmodule een zodanige hoge spanning (transister) met vermogen door de primaire spoel, dat de secundaire inductie spanning direct voldoende is voor een vonk. Grote voordeel, de bobine wordt primair maar heel even belast, en niet zoals bij contactpunten 65% (contacthoek) van de tijd. Bij contactpunten zal de bobine stationair bv 1000 toeren 6 keer zo lang bekrachtigd worden als bij 6000 motor toeren. Men is daardoor in staat een bobine te bouwen welke veel eenvoudiger voldoende krachtig kan zijn..

dus kortom verdenk je de bdp sensor? Wat ik wel weet is over de positie sensoren is dat er voor op het vliegwiel waar de riemen opzitten 1 sensor zit wat ik eerder al zei dat die alleen naar het diagnose stekker loopt en verder nergens mee verbonden is die lijkt me dan eigenlijk overbodig...en dat er bij de automatische transmissie 2 sensoren zitten 1 daarvan is de snelheids sensor en die andere waarschijnlijk een positie sensor?? Zal dit te maken kunnen hebben met het niet vonken omdat deze misschien niet goed staan?

hus104 0

12 jaar

Als je 2 sensoren op de bak hebt kunnen ze verkeerd omzitten maar ik weet van een e30 waar ze ook vaak in de bak zitten dat de stekkers hetzelfde zijn en je ze dus ook verkeerd aangesloten kunt hebben. De sensor op de bak is alleen voor diagnose en voor het afstellen via de oude test kast, daar kan niemand meer wat mee..

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

die 2 sensoren heb ik doogemeten gaven beide 0,75 ohm lijk mij dat ze goed werken. Had de stekkers ook al gewisseld maar helaas geen vonk.

hus104 0

12 jaar

inmiddels geen stap verder gekomen wel weet ik dat de motor benzine krijgt maar de vonk is helaas nergens de bekennen. Morgen gaat er een scope meting plaats vinden op die 2 sensors bij de bak de weerstand is goed van die 2 maar misschien staan ze niet goed zodat er geen signaal binnenkomt op de ecu. Als blijkt dat de sensors goed zijn blijft er eigenlijk de ecu over toch? Tja of ergens een lullig kabelbreukje.......

hus104 0

12 jaar

net even scope eraan gehangen beide sensoren geven een puls dus nog geen stap verder. Weet iemand of er spanning op de sensoren komen zodra ik het contact aan zet?

hus104 0

12 jaar

Een breuk of slecht contact lijkt mij, het kost minder dan een motronic.. daarnaat, aan een andere motronic heb je miks als er een draadbreuk is..

Heb je de losse sensoren gemeten?? of terwijl ze nog met de ecu verbonden waren???

Bij motronic zorgt de bdp sensor ervoor dat de ecu gaat werken... dus moet er spanning op staan na contact.. (kan 5 Volt zijn)

De injecteurs kunnen ook pas werken als de bdp sensor een signaal geeft.. (kun je ook even signaal van meten)

ik heb de losse stekkers gemeten op pin 1 en 2 daar kwam ongeveer 900 ohm vanuit maar tussen pin 1 en 3 en tussen pin 2 en 3 moet ook een waarde zijn van 100 ohm minimaal maar dit kan ik me niet heugen dat ik die waardes heb gemeten. Dit heb ik via een linkje van de e28 forum. Morgen ben ik weer bij de auto en zal dit eens gaan meten. Tevens ook de ecu even doormeten op pin 18+ en 35 massa even kijken of deze wel een voeding heeft.

hus104 0

12 jaar

Voor zover ik weet heeft de motronic naast een constante spanning ook diverse plussen na contact en daarnaast ook nog verschillende massa aansluitingen. Het zou handig zijn als je een schama hebt van deze BMW Dan kun je al de pennen van de motronic stekker controleren.. Als alle connecties dan intact zijn ??? ben ik met je eens dat de motronic stuk moet zijn....

ik ga ook eens proberen om een schema te krijgen maar weet niet of me dat gaat lukken

hus104 0

12 jaar

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_6_Serie...

kijk eens hier welke motor het betreft??

Heb nog een interessante site gevonden..

http://www.hiperformancestore.com/Motron...

inmiddels probleem gevonden het nokje op de vliegwiel vandaar geen geen puls na de ecu. De scope meting dus waarschijnlijk verkeerd gedaan.... De motor loopt nu welliswaar niet echt lekker stationair loopt ie 1200 toeren en schud motor hevig. Bougies vonken wel benzine is nieuw ik vermoed een defect injector of misschien een klep die kapot is.... Vanavond ga ik de injectors testen even uitbouwen en kijken of ze goed verstuiven en ze wel verstuiven denk ik problemen met de kleppen....

hus104 0

12 jaar

Controleer of het nokje op dezelfde positie zit (tov het bdp) als op het oude vliegwiel??? Anders heb je verschil in het ontstekings tijdstip... Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de motronic soms ook zelf het tijdstip aanpast. Maar kan nu misschien niet ver genoeg stellen..

inmiddels loopt de motor redelijk goed. Door omstandigheden kon ik dit niet eerder melden op de forum. Oorzaak was inderdaad het nokje op de vliegwiel deze heb ik in een andere positie getapt van het nieuwe vliegwiel. Moet alleen de kleppen nog even stellen en dan moet alles goed zijn. Allen bedankt!!!

hus104 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 6-serie of stel zelf een nieuwe vraag.