close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: BMW e30 323i verbruikt enorm veel brandstof en loopt slecht

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323i M20B23

Ik heb een e30 323i uit 1986 staan met een probleem waar ik ff niet uit kan komen;

- koud start de motor (M20B23) goed, en loopt mooi rond. Echter niet verhoogd stationair wat je wel zou verwachten bij de koude start. Hij gaat gelijk naar de 950 rpm.
- warm wil hij haast niet starten, als ik de stekker van de koelwatertemp. zender afhaal start hij met veel moeite. Blijft erg slecht lopen en wil niet op toeren komen. Als hij eenmaal loopt loopt hij niet mooi rond en rookt als een stoomboot (zwart / benzine dus)
Doe ik de stekker er weer op dan valt de motor uit.

Jaag je hem in de toeren dan klimt hij langzaam omhoog om vervolgens bij de 4500 te gaan stotteren, ploffen. De hoeveelheid rook is dan al niet normaal meer....

Op de snelweg loopt hij best redelijk, 't is geen 10 maar 't gaat. Wel is het verbruik enorm; met geluk 1:2,5 - 1:3
Kortom, hij verbruikt veel en veel te veel brandstof. Bougies zijn ook gitzwart. (alle 6)

Ter info. Dit is een M20B23 motor met de L-jettronic van een M20B20, dus zonder de koudstartmeuk die standaard op de B23 zit.
Alles werkt al zo'n 10 jaar zonder problemen. Afgelopen winter zijn de problemen begonnen en worden erger en erger. Nu is er eigenlijk niet meer met de auto te rijden.

De complete ontsteking is vervangen, kabels, verdeleren, rotor, bobine, enz.

Iemand tips?

Geplaatst door

JPS_Tuningshop (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is er echt helemaal niemand met een tip of een idee?

Distributie goed op tijd?

Bas_petiet 0
badge

12 jaar

Ideeen genoeg je vraagt je af waarom zoveel brandstof er naar binnen moet ? De ECU controleert zichzelf niet !!! Nog geen lambdasonde?!
Luchtmeethuis vuil.... Temperatuursensor niet goed of onderbreking. staat er spanning op de aansluiting. Benzinedruk goed en de drukregeling (vacuum). Vocht in de ECU. Klepspeling 0,3mm. Van die dingen. Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Distributie is er niet afgeweest en staat nog op tijd. Ontsteking staat ook op tijd. Ontsteking vervroeging werkt ook gewoon.
Brandstofpomp + filters zijn vervangen.

Er zijn 3 verschillende aanstuur units van de L-jetronic gebruikt / geprobeerd. Ze geven allemaal dezelfde storing.

Er zijn 2 verschillende luchtwegers gebruikt, geen verschillen.

Klepspeling is gecontroleerd. Overigens zal een beetje verschil in klepspeling deze klachten niet veroorzaken. Het geeft nl. geen verklaring waarom de motor met de koelwatertemperatuur sensor aangesloten wel wil starten maar niet wil blijven lopen en zonder net andersom.

Zoals ik al aangaf zijn de problemen langzam ontstaan en steeds een beetje erger geworden. Momenteel is het helemaal een drama.

Uiteraard ook een andere temperatuur sensor geprobeerd maar ook dat geeft geen verbeteringen.

Vanmorgen de auto maar eens naar buiten gereden, tikken en lopen. Wel heel beroerd en op 2000 toeren maar wel in 1x aanslaan. Met de stekker op de temp. zender aangesloten slaat hij niet aan.

Weet iemand waar ik de gegevens kan vinden hoe de lucht weger (met aantallen Ohm's) is door te meten? Voor 't zelfde geld zijn we met defecte wegers aan t proberen.

Membraam benzinedrukregelaar goed?

moderator 0
badge

12 jaar

Probleem gevonden... de brandstofdruk regelaar was stuk. Nieuwe d'r op en lopen als een trein.
Bedankt voor t meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.