BMW 3-Serie: 320i motor wisselen met een 325i of 328i

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50B52

Is het makkelijk om een kapotte 2.0i met vanos te vervangen door een 323, 325 of 328? Kan ik eventueel ook een andere motor inbouwen zonder veel te moeten ombouwen? Ik denk bv aan een motor uit een 5 of 7 serie, wat er niet te duur is.

luk vdv

Geplaatst door luk vdv (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

323 en 328 zijn M52 motoren met andere elektronika. Ik denk dat je dan ook de kabelboom en de ecu nodig hebt en allerlei diefstal beveiligingen.
325 van een E36 is een M50. Dat gaat denk ik makkelijker. Ecu heb je er ook bij nodig of die van jou moet nieuwe software krijgen.
Zelfde antwoord geldt min of meer voor de 5 en 7 serie. Is het een M50? Dan misschien. Anders kabelboom, ecu, diefstalbeveiliging etc. etc.

Ook het LPG systeem moet aangepast worden voor grotere motoren.

luk vdv (0), 12 jaar geleden

Dus op zoek naar een M50 dan. De huidige motor heeft er ruim 400.000km op zitten en de kop is kapot, scheurtje erin, kleppen zijn wat ingelopen, zuigers zitten te los, teveel kosten dus om deze weer in orde te zetten. De auto zelf is te goed om weg te doen, heb deze altijd bijgewerkt, mooi interieur met alles erop en eraan, tot DVD-speler erin met schermen in de kopsteunen en al. Enkel de bak is ook aan vervanging toe, dus best bak en motor tesamen zoeken.
Een 328i van 1996 kan ik goedkoop aan geraken, dacht dat deze simpelweg met kabels en ECU zou kunnen gewisseld worden, evt kontaktslot en sleutel mee wisselen, uitlaat indien nodig.
LPG-systeem is eenvoudig aan te passen, de verdamper kan zowel een 2 als 3 liter aan, zolang het maar allebei 6-cilinders zijn omdat het gas in elke cilinder apart wordt ingespoten. Het systeem werkt samen met de ecu om de juiste hoeveelheid lpg te bepalen.

Moet dit ook een TU-uitvoering zijn (met Vanos) of kan het ook zonder?

Ik hoorde van een bmw-technieker dat een S52 ook zou kunnen en ook een M52 moet kunnen, maar dan kan het zijn dat je wat aan de electronika moet aanpassen.

Heeft hier iemand al wat ervaring mee?

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij een 328i ook de EWS2 module meenemen, de uitlaat en de klokken.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het niet te duur mag worden waarom zet je er dan niet gewoon eenzelfde motor in? Al die optie die je noemt kosten altijd meer als gewoon een motor wisselen.

gr Martin

luk vdv (0), 12 jaar geleden

Beste Martin, de 328i kan ik uit een wrak halen en kost me dan 300€. Voor een 2 liter moet ik bijna het dubbele betalen.
De klokken zullen geen probleem zijn, die zijn al vervangen door een digitaal instrumentenpaneel dat zowel voor een M3 als een 316 kan dienen, dmv switches aan de achterzijde ervan.
Ik denk dat ik voor de 328i zal gaan, alleen de uitlaat kan een probleem worden, maar dat kan vrij eenvoudig aangepast worden.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk dat het je zal tegenvallen wat er allemaal veranderd moet worden, ik hoop voor je dat het wrak waar de motor uitkomt nog compleet is anders loop je tegen allerlei problemen aan. De uitlaat is sowieso een probleem omdat een 328i 4 lambda sensoren heeft en een M50 maar 1. Differentieel moet ook overgezet worden omdat de overbrengingen in een 320i diff voor een veel hoger verbruik gaat zorgen. EWS moet worden overgezet (En waarschijnlijk de bijhorende bekabeling omdat die anders is) en zo zul je nog wel tegen aantal andere onvolkomenheden aanlopen.

gr Martin

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Tja...`t is niet zo eenvoudig als fruitteeld

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.