Sinds enige tijd merkte ik op dat mn motor niet meer volledig op temperatuur komt. Het metertje schommelde altijd tussen koude toestand en het middelste streepje. Wat me toen al opviel was dat het metertje redelijk hard schommelde. Soms zakte het in seconden van het midden naar bijna koud.
De laatste tijd kwam de motor weer makkelijker op temperatuur, maar toen leek de verwarming niet meer te werken. Als ik op de gewone wegen rijdt blaast ze enkel koude lucht, maar rijdt ik op de snelweg of laat ik gewoon het toerental even stijgen dan werkt ze ineens wel.
En de laatste nieuwe ontwikkeling: toen ik vanmorgen in de file stond, merkte ik op dat hij ineens te warm begon te lopen. Natuurlijk blies hij weer koude lucht, dus liet ik het toerental omhoog gaan en ja hoor de verwarming sloeg weer aan. En wat nog opmerkelijk is: het metertje van de temperatuur zakte weer zienderogen naar het midden!
Nu heb ik deze nacht nog door de sneeuw moeten rijden, en het trage tempo zorgde ervoor dat de motor terug warm liep, maar de temperatuurmeter schommelde opnieuw zwaar! Soms bleef ie mooi in het midden, om dan even te stijgen en daarna pijlsnel in het rood te duiken. Na gewoon even het contact uit en aan te zetten stond ie al een stuk lager, en aan een hoger tempo rijden zorgde ook voor een daling in temperatuur.
Ik heb nog niets kunnen nakijken, al heb ik al een nieuwe thermostaat en koelvloeistof klaar staan. Maar nu hij warm liep begin ik te vrezen dat het probleem ergens dieper zit.
Slechte thermostaat, te weinig koelvloeistof, waterpomp, of erger: probleem met de kop / koppakking?
Suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Thermostaat vervangen. Zeppe
check de visco koppeling op de ventilator ook (indien aanwezig)
Heb het onderhoudsboekje van mn wagen er eens bijgehaald. Auto is altijd netjes op tijd binnen geweest, maar er staat niet bij wat er bij elke onderhoudsbeurt specifiek gebeurt is. Er staat nu 91000km op de teller dus ga ik thermostaat en waterpomp maar vervangen.
Hoe controleer ik of de viscokoppeling nog naar behoren werkt?
11 jaar
de viscosekoppeling zorgt ervoor dat bij een lage motortemperatuur de ventilator minimaal meedraait. Zodra de motor warm wordt, grijpt de viscosekoppeling meer en meer aan en neemt het toerental van de ventilator toe. Testen kan je doen door bij koude niet lopende motor te kijken of de ventilator vrij kan draaien (je mag een lichte weerstand voelen). Bij warme stilstaande motor moet dat al een stuk moeilijker gaan en bij een te warme stilstaande motor moet je m eigenlijk niet meer kunnen verdraaien. Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd zo, belangrijk is om t niet met draaiende motor te doen ter voorkoming van verwondingen en/of beschadigingen aan de koppeling of ventilator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar