Hallo iedereen,
Ik ben Peter en ben de (trotse) bezitter van een E39 525tds (mijn eerste bmw diesel en word er al moedeloos van)
FF het volledige vehaal,
Ik koop me een 525td E39 aan, na een maandje of 2 valt hij gewoon stil op de autostrade. Wat blijkt, de injector van cilinder 1 sproeit niet meer waardoor alles stuk loopt etc.
Dus ik besluit een andere motor te kopen met 180.000km op de teller 525tds motor. Ik lepel de motor erin, leg er een nieuwe (occasie) cilinderkop op (deze is goed want die is van mijn oude motor). Ik stel de timing af en stel de dieselpomp af op 0.95 en starten maar.....niet dus.
Ik plaats 6 nieuwe gloeibougies, de uitlezing gaf een gloeisysteem fout aan, ik start en de motor slaat heeel ff aan, daarmee bedoel ik sleutel omdraaien, toerental ff naar de 2000 en dan valt hij dood en daarna wil hij gewoon niet meer starten. Uitgelezen (ik heb zelf bmw scan 1.4.0) en hij geeft aan dat de 4de injector, die met de kabel, stuk is. Dus ik plaats een nieuwe injector. Start de auto en krijg net hetzelfde, ff aanslaan tot 2000 toeren oplopen en dan doodvallen (gaspedaal NOOIT aangeraakt)
Ik heb al gekeken of de nokkenas niet 180 graden verkeerd staat maar volgens mij staat die juist.
Ik heb de dieselpomp al 1000 maal opnieuw afgesteld maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik heb op een ander forum een gelijkend verhaal gelezen en bij die man was het de gloeizekering die stuk was gegaan (ook na het plaatsen van een tds motor)
Die gloeizekering zit in de koffer aan de batterij in dat wit afgesloten houdertje. Nu kan ik nergens vinden welke zekering het is (op de witte plastiek staat enkel 1 2 3 5 6 7 en de grote hoofdzekering.
Als ik hem nu uitlees geeft hij geen enkele foucode.
Kan iemand mij vertellen welke zekering het juist is (gevezen zekering) OF en dat zou veel beter zijn, wie heeft zoiets al meegemaakt en een oplossing gevonden.
De auto staat nu al een dik half jaar stil voor de deur en ik ben moedeloos... Ik heb zelfs geen zin meer om aan de auto te werken omdat ik al zo lang aan het zoeken ben naar de oplossing en ik vind ze maar niet (heb een A2 diploma in automechanika en toch redelijk wat ervaring).
desperatly seeking a sollution.....
Dank alvast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je alleen de TD Motor vervangen voor een TDS of heb je de auto ook omgebouwd naar een TDS? Heb je de computer ook vervangen? Zoja dan zou je denken dat het in de start onderbreker zit. Al die foutcodes die je hebt gevonden zouden niet een probleem met het starten moeten geven. Het glowrelais zit volgens mij onder het interieur filter aan de bijrijders kant, hier zit ook een zekering in (plaatje) maar ook zonder gloeien moet de motor starten, ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar er zit een 5 ampere zekering in de zekeringskast voor de DDE, ik heb het wel eens meegemaakt dat deze kapot ging door een onhandige beweging bij het monteren van de accu kabels, als deze kapot is dan wil de motor ook niet aanslaan.
gr Martin
ja ik heb alles van de tds overgebouwd, dus blok en computer en ews en sleutel.
Ik zal morgen de zekering eens nakijken maar ik betwijfel of die stuk is.
thx alvast voor de hulp
De zekeringen zijn in orde....
Ik heb er gewoon geen vat meer op en blijkbaar kan niemand op een oplossing komen (heb het hier in de buurt ook al rondgevraagd)
Moest iemand weten waar de fout zit, laat mij aub iets weten want ben radeloos...
Ik zou eerst de auto eens uitlaten lezen met een ander programma omdat bmw scanner 1.4 niet echt uitblinkt in het geven van live data, er zijn zoveel dingen waardoor dit zou kunnen worden veroorzaakt.
krijg je diesel bij de verstuivers?
Draait de opvoerpomp?
Als de opvoer pomp draait heeft deze voldoende druk?
Word de dme vrijgegeven door de start onderbreker?
gr Martin
Hoi gjbautos
alvast bedankt om mee te denken, dat geeft me weer beetje moed.
Ja ik krijg diesel bij de verstuivers.
Ja de dme word vrijgegeven door de ews
de auto is uitgelezen door een bmw garage hier in de buurt en ook daar werden geen foutcodes gegeven)
Wel krijg ik nu IKE eeprom checksum error, maar ik dacht dat dat niks met het starten van de motor te maken heeft???
De opvoerpomp lijkt mij in orde te zijn, welke druk deze geeft weet ik nog niet (nog niet gemeten)
Ff vraagje, stel dat de nokkenas toch 180 graden verkeerd licht, welke eigenschappen zou dat geven aan de motor.
De auto heeft al gedraaid met de nokkenas 180 graden anders als nu maar hij bleef niet stationair draaien en had totaal geen vermogen
Ik kon hem wel met de gaspedaal draaiende houden (zou het dan niet kunnen dat hij toch 180 graden verkeerd ligt NU)???
gr Peter
ok dus ik heb de nokkenas 180 graden verlegt en de auto start (blijft niet stationair draaien)
Nu hou ik hem op 1000 toeren om hem draaiende te houden en er komt veel grijze rook uit (onverbrande diesel)
Ik heb enkel de pin om het vliegwiel te blokkeren maar niet de "brug" om de nokkenas op punt te zetten.
Ik moet ergens een plek zien te vinden waar ik die ff mag lenen want ik denk dat de motor nu "net niet" op punt staat en dat hij daardoor niet stationair blijft draaien en geen vermogen heeft. Dit is logisch niet?
De nokkenas is makkelijk te controleren en voor het laten lopen heb je het speciale gereedschap niet nodig. De voorste 2 nokken moeten plat liggen, de voorste naar de inlaat en de 2e naar de uitlaat wijzend. bovenkant (de zijkant van de nok) moet in 1 lijn liggen, als je dan de achterkant van de nokkenas hebt dan zit daar een vierkant op die 2 gladde kanten heeft, deze moeten haaks op de cilinderkop liggen, een beetje afwijking kan voor het lopen van de motor geen kwaad. Heb je de brandstof pomp toevallig uit elkaar gehad om bv de pakkingen te vervangen?
gr Martin
hey martin,
Als ik idd dat speciale gereedschap niet nodig heb ga ik straks de motor eens afstellen net zoals jij het zegt. Dat plat liggen van de nokken klopt en dat vierkant met gladde kanten zit dat niet vooraan? Ik heb nog niet gekeken of er achteraan ook 1 zit maar dat ga ik zeker doen. Ik heb nl het voorste vierkant haaks op de de cilinderkop afgesteld. Ik heb de dieselpomp NIET uit elkaar gehad nee.
Grtz
Peter
Daar heb ik me dan in vergist, hij zit inderdaad voor op de motor, als dat alles goed is zit er niets anders op om de auto toch uit te laten lezen met een goed diagnose apparaat, bij deze diesels kom je meestal niet heel erg ver met een normaal uitlees apparaat.
gr Martin
Heb hem net nagekeken en alles staat of stond op punt, dus hij heeft nog steeds dezelfde symptomen...
Hem uit laten lezen bij een bmw dealer kost hier 250 euro, dat heb ik er niet meer voor over.
Aangezien niemand het probleem vind zit er niks anders op om hem zo te verkopen en een andere te kopen (complete auto dan)
Ik blijf het raar vinden dat hij wel in gang geraakt maar dat hij dus niet blijft draaien stationair en geen vermogen heeft.
Zou het dan toch de dieselpomp zijn? (die heb ik van mijn td overgezet op de tds motor maar volgens de bosch nrs zijn het dezelfde pompen.
Moest iemand toch nog weten hoe of wat dan hoor ik dat graag
Martin echt hartelijk bedankt dat je reageerde en hielp dat gaf me weer wat moed maar het is helaas niet gelukt. Moest je nog iets weten ofzo laat het gerust hier achter.
GOD ik vind het zo erg..... dit was de leukste auto tot hiertoe waarmee ik ooit gereden heb...............
Als de pompnummers hetzelfde zijn dan zouden ze ook gewoon allebeide moeten passen, is het soms zo dat de ene pomp van een automaat af komt en de andere van een handbak? Het hoeft geen probleem te zijn maar ik weet dat bv bijn 2.0d motoren daar verschil in zit. Je moet hem ook niet uit laten lezen door de dealer. Je zou naar een goede specialist moeten gaan, en de auto niet laten uitlezen op foutcodes maar goed de data laten bekijken wat uit de computer komt, je kunt heel goed een computer hebben die bv niet vrijgegeven wordt door de startonderbreking zonder dat er een foutcode opgeslagen wordt.
Ook als je de pomp niet uit elkaar gehaald hebt maar bv alleen de 4 schroeven van het bovenste deksel los hebt gehad kun je heel goed dit soort problemen krijgen.
Als wij bij deze pompen de pakkingen vervangen en de motor moet weer aan de praat worden gekregen dan reageert als het electrisch deel niet goed afgesteld staat de motor net zoals die van jou doet.
Je zou de TDS pomp die bij de motor en bij de computer hoort er op kunnen zetten.
gr Martin
Ik heb eventueel DIS of INPA om uit te lezen. Ik woon zelf net aan de grens met Belgïe. Kun je allicht kijken of hier meer getoond wordt. Stuur anders even een email naar e39.m5@telfort.nl of een PB.
12 jaar
Hey mensen,
Ik ben een TDS pomp gaan halen en alle nrs op de pomp zijn hetzelfde als op de TD pomp maar goed ik ga het proberen.
@Marcel, ikzou het echt tof van je vinden moest je tijd en zin hebben om eens langs te komen met de DIS of INPA want de auto rijd dus nog steeds niet. Ik laat uiteraard hier weten als de TDS pomp er op zit wat ie dan doet
nogmaals dank
Peter
Eventueel wil ik wel eens komen kijken .
hey mensen het is gelukt, de TDS pomp erop, afgesteld (op 0.93) en hij startte en ik kan er zelfs mee rijden alleen..... Hij klinkt erg rauw (alle vloeistofpeilen zijn in orde)
en stationair loopt hij echt niet lekker, het is net of hij wil stilvallen en dat hij dan zichzelf wat meer diesel inspuit zodat hij niet stilvalt, ook uit de uitlaat komt wel wat grijze rook. Iemand een idee want hij danst wel echt hard stationair
Lijkt er dan toch op dat de bovenkant van de pomp niet goed staat. Als het goed is zit er boven op de pomp 4 boutjes waarmee de bovenkant (Electrisch deel) vastzit. 1 van die bouten heeft een afwijkende kop (Gezien vanaf de bestuurder zit deze linksvoor) de boutkop is een 6 kant met 3 lange en 3 korte zijdes, als deze er niet meer inzit of beschadigd is dan hebben ze de boven kant los gehad en moet de pomp opnieuw af geregeld worden.
gr Martin
hoi iedereen
ik geef het op, ik ben weer paar dagen bezig geweest met de auto en ik geef het op. De auto start maar blijft niet draaien. Ik ben moe gestreden en ga hem verkopen voo een zacht prijsje (1000 euro). Moest er iemand interesse horen dan hoor ik het graag. Ik heb geen zin om er weer een andere dieselpomp in de plaatsen.
met spijt in het hart doe ik hem weg.
een teleurgestelde Peter Cohen...
U bent toch zeker dat er diesel in de tank is en geen benzine!!
Kan het zijn dat de vliegwielsensor of de aansluiting op deze sensor niet meer werkt?
Na een koppeling vervanging was mijn sensor kapot gegaan. (te diep teruggeplaatst) Nieuwe gekocht maar de motor liep daarna heel slecht starte wel maar liep of hoog toerental, rauw en onregelmatig. De BMW garage zei dat de motor kapot was en niet meer te repareren. In de BMW garage met aangeloten appartuur raakte ik de aansluiting van de sensor aan en meteen liep de motor weer als een zonnetje. De BMW garage heeft er een nieuwe aansluiting aan gesoldeerd en de auto loopt nu nog 100.000Km later. Ze durfde me geen rekening te stellen.
11 jaar
einstein brain, ja ik ben zeker dat er enkel diesel in de tank zit....
37573, de vliegwielsensor is al vervangen geweest en dat was het ook niet maar wat je zegt klopt volledig
Ik heb naar de beste man gebeld waar de dieselpomp van komt en ik mag eind deze week een andere komen halen..... weer een sprankeltje hoop...
Kan je uw chassisnummer eens laten weten??
En ,hoever staat het ermee ??
Ik had dus een andere dieselpomp gekregen van daar waar de motor kwam. De dag erna belandde ik in het ziekenhuis daarom dat jullie ff niks meer hoorde.
Ik heb tussen de feestdagen de pomp gemonteerd afgesteld en voila de motor draaide perfect. Ik rijd nu al van vorige zaterdag terug met mijn E39.
Nu heb ik een bijkomende vraag, van mijn oude TD blok had ik de dieselpomp afgehaald (werkend) en op de nieuwe TDS motor gezet. Nu alle serienummers van de TD als van de TDS pomp komen overeen.. Hoe komt het dan dat de TD pomp niet goed werkte op de TDS motor (hij reed wel maar rook en geen vermogen)? De TD pomp heeft altijd gewerkt zoals het moest op het TD blok
Ik zal nu niet snel meer problemen hebben met de motor die ik niet kan oplossen denk ik, ik heb hem al genoeg uit en in elkaar gezet nu
Je hebt het samen met hulp van specialisten hier opgelost.
Herkenbaar is de roes en opluchting als er een lastig probleem verholpen is.
En je hebt daarmee een stuk ervaring opgebouwd die je in de rest van je carriere zal kunnen gebruiken.
Geniet daarvan.
"Ik koop me een 525td E39 aan, na een maandje of 2 valt hij gewoon stil op de autostrade. Wat blijkt, de injector van cilinder 1 sproeit niet meer waardoor alles stuk loopt etc."
Is een van je eerste zinnen hier.
Is die ene injector de veroorzaker geweest van het in elkaar draaien van je motor?
Misschien zijn er slijtage delen van de pomp in de injector gekomen, dus was hij al versleten?
Kijk eens in je tank of daar slijpsel in ligt, dat heb ik bij een Renault Clio meegemaakt en die andere injectoren kwamen toen ook snel.
Dat was voor mij ook een ervaring die ik nooit zal vergeten.
ok we rijden dus een week met de TDS en nu gebeurt het volgende :
Ik rijd een stuk autostrade (tegen 100km/h) en geen enkel probleem. Ik rijd weer naar huis topik mijn vriendin op en nog steeds geen problemen. Wij rijden ergens naar toe, geen probleem. Maar dan, ik start de auto en hij start vanzelf maar als ik vertrek voel ik dat er geen power inzit dus ik trap mijn koppeling in en de auto gaat vanzelf naar +3000 toeren en ik hoor een echt rauw geluid. Ik leg de auto stil en start weer. Auto doet normaal, maar als ik boven de 3000 toeren ga dan steigert de auto weer. Aangezien ik thuis moet komen rijd ik rustig naar huis en ga NIET over de 2500 toeren. De auto rijd normaal. Eens thuis trek ik de kap open en ik zie exact hetzelfde als bij de vorige motor nl olie uit de peilstok dus ik denk gelijk aan onderdruk en dat de motor weer stuk is...
Nu het rare. Ik start de auto en ik zie nergens olie uitkomen ik voel aan de peilstok en voel geen druk uit de stok komen. Ik laat mijn vriendin de auto in toeren jagen rustigaan en zij kan perfect tot 4000 toeren komen ZONDER dat de auto gaat steigeren en ook ZONDER dat er olie uit de pijlstok komt...
Is mijn blok weer kapot of heeft er iemand al zoiets meegemaakt of weet iemand wat het zou kunnen zijn.
ps ik ben er zeker van dat toen de motor zo vanzelf over de 3000 toeren ging dat er olie uit de peilstok is gekomen maar nu is het allemaal gedaan.
Ik heb niet meer met de auto gereden en zal dat ook niet doen voor ik weet wat er aan is....
thx alvast
Is de motorolie niet boven peil en zit er niet veel diesel in de motorolie? Loop alles na waar zich olie in kan op hopen.
Succes.
Balen,
Lijkt er inderdaad op dat hij op motorolie gaat draaien.
Heb je je eigen turbo over gezet of istie ook vervangen?
Is uw carterventilatie niet verstopt,zit ingebouwd in kleppendeksel.
@ iedereen,
Ik had mijn turbo van het td blok overgezet omdat die hetzelfde zijn.. ik heb net een andere turbo geplaatst en de olie afgelaten, er kwa 15liter olie uit.... wss mengeling olie en diesel.
Ik heb er 5w30 ingedaan de auto gestart en alles loopt vanzelf. Ik heb er net een km of 10 mee gereden en hij loopt super. Het enige is dat er een piepend geluid uit de turbo komt... ik denk aan de wastegate.. Die andere turbo lag wel al ff stil, kan dit dan komen doordat er mss wat aanslag ofzo in zit..
Mijn oude turbo draait heel soepel rond als ik er met mijn vinger mee draai EN er zit geen speling op de as... Zou de turbo dan defect zijn of zou heel het geval komen doordat er zoveel olie inzat (want dat denk ik) Als dit zo is dan zou ik het overwegen om mijn oude turbo er terug op te zetten of denken jullie dat dat geen goed idee is (daar zit nl geen piep in)
thx iig voor de goeie raad altijd, jullie hebben mij echt heel erg hard geholpen
peter
Als je er 15 liter olie uithaalt en je denkt dat er brandstof bij de olie zit waarom vervang je dan de turbo? Lijkt me dat je nog steeds een probleem hebt met een verstuiver. (En dat dit altijd al het probleem is geweest.) Heb je deze er al eens uit gehaald en heb je ze dan een keer laten testen? Grote kans dat je onderblok nu ook schade heeft opgelopen als er 1 verstuiver niet meer goed is.
gr Martin
Ik zou mij meer zorgen maken over diesel die bij de olie komt, dan over een turbo die een beetje fluit !!
Mijn aanwijzing was een aanvulling op wat Punt zei.
Er zijn vaak meerdere mogelijkheden vandaar.
Nu er zoveel brandstof in de motorolie zat heb je natuurlijk een begin.
Hou wel je oliepeil in de gaten, blijft hij groeien dan moet je zeker niet door blijven rijden.
Het lijkt me stug dat tijdens het "niet starten periode" zoveel brandstof in de motor terecht is gekomen, dat kan je zelf het beste inschatten.
beste Peter,
op de injectiepomp zit een deksel, die je naar voor en naar achter kan stellen.
Aan de sypmtomen te horen, weinig vermogen en de rook, zou ik je adviseren om het deksel in heeeel kleine beetjes naar achter 5naarvoorruit toe) te slaan terwijl ie stationair loopt. Torxe schroeven en de andere handvast draaien. Slaan en gas tot eind en dan weer lossen. als de motor in "golven" loopt dan zit je tever.
die driehoekige schroef heb je een speciale sleutel voor nodig maar u bent vast handig met een dopje van 6 of 7.
Olie kan ook in de pomp komen als de voorste pakking aan de as kapot is. Dat kan je zien als je het bovense deksel eraf haalt.
Let op met terug opzetten
Succes, Jellis
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar