BMW 5-Serie: BMW E60, automaat bonkt bij koude start in D-stand

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 6-cilinder

momenteel heb ik een storing op mijn ZF automatenbak van mijn BMW (E60, september 2007, facelift, 117.000 km)

klacht/storing:
alleen bij koude start als de auto in de D staat, en ik 30 seconden de rem heb ingetrapt en vervolgens de rem loslaat schokt de auto eventjes.
ook als ik de joystick van D naar DS schuif, schokt hij eventjes (bonk waarneembaar).
Dus in de D-stand zit de storing. Ik vermoed dat het brein/klep niet goed werkt, als de olie koud is, is hij nog niet dun genoeg.
Automaat probeert dit te herstellen en 'duwt' de olie door de klep heen, waardoor de auto even schokt.
Als ik de rempedaal slechts 5 seconden heb ingetrapt, heb ik overigens nergens last van. Auto rijdt soepel weg.
Het is net alsof bij langer intrappen rempedaal druk wordt opgebouwd bij koude olie/start.
Na 10 minuten (als olie warm is??) heb ik nergens last van, de D-stand werkt dan 100% goed. Dan kan ik wel zonder schok wegrijden nadat ik 30 seconden de rempedaal heb ingetrapt.
de klacht doet zich slechts voor in de D-stand. Als ik bij koude start in de DS-stand of manuele stand wegrijd en de rempedaal 30 seconden heb ingetrapt, schokt de auto niet.


Volgens de fabrikant (ZF) zijn er een aantal zaken die de storing kunnen veroorzaken:
1. oude olie --> dit kan het niet zijn, twee weken geleden een flush laten uitvoeren (totale reiniging bak) + nieuwe rode ATF olie laten vullen
2. een van de zuigers van het inwendige van de automaat is wellicht versleten (naar verluidt zitten er 9 in)
3. het brein (megatronic), een van de kleppen is mogelijk beschadigd.
Stel dat een van de zuigers verouderd/versleten is en daardoor bij koude start blijft ''hangen'', is vervanging van enkel de zuiger mogelijk?
Wil graag de klacht opgelost hebben, maar wel zodanig dat de goedkoopste mogelijke oorzaken eerst worden bekeken.

Ben ook (op aanraden van fabrikant) bij xxxxx geweest.
Hij heeft de auto uitgelezen.
Hij zag dat er een fout in het geheugen was opgeslagen (GWS-storing, communicatiefout tussen joystick en automaat, hierdoor sporadisch miscommunicatie).
Hij vermoedt dat door vervanging joystick/pennetjes onder joystick/kabelbeschadiging de oorzaak is.
Hij denkt dat als de auto net gestart is, de joystick/automaat anders reageert op eventuele miscommunicatie.

Ik geloof niet in het verhaal van xxxx. Ik heb nooit problemen met de joystick, schakelt perfect, iedere verzet wordt juist gepakt door automaat, daarnaast pendelt mijn toerenteller nooit. Het is alleen bij koude start dat de D-stand even schokt na langer intrappen rempedaal.

Wat adviseert u mij?

ChrisG1975

Geplaatst door ChrisG1975 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Naam van het bedrijf door u genoemd is door ons verwijderd deze draagt door het te vermelden niet bij in uw oplossing.

Moderator Problemcar

ChrisG1975 (0), 11 jaar geleden

ok dat klopt, excuus daarvoor

ChrisG1975 (0), 11 jaar geleden

Ik ben laatst bij een automatenspecialist geweest.
Ik had hem verteld dat ik de klacht/storing slechts had in de D-stand.
Hij had een donkerbruin vermoeden dat het oliepeil te laag zou zijn in de automatenbak.

Dit is door hem nagekeken (daarvoor had ik de auto de dag voor de meting bij hem moeten brengen (olie moet koud zijn om oliepeil te controleren).
Zijn conclusie: olie was helemaal schoon en oliepeil was dik in orde.

In alle eerlijkheid heeft hij mij verteld dat hij geen idee heeft wat de klacht veroorzaakt.
Hij zei dat het de mechatronic zou kunnen zijn, deze bestaat schijnbaar uit drukklepjes en aan/uit klepjes.
Schijnbaar reageert een van de klepjes in koude toestand niet helemaal juist. Hierdoor zou de bonk optreden.

De kosten van de vervanging van de mechatronic bedragen circa € 1.200 ex BTW.

Heeft iemand een ander idee wat het zou kunnen zijn.
Vind het zonde als ik straks zoveel geld moet uitgeven en dit niet het probleem/storing verhelpt.

ESU1971 (0), 11 jaar geleden

Ik heb een E61 uit 2007 (ook van na de facelift) met eveneens de 3.0 liter dieselmotor en automaat, met exact hetzelfde probleem (eerlijk gezegd nooit geprobeerd of het alleen in de D-stand is, dus weet niet of het probleem zich niet voordoet in de DS stand. Ik ben benieuwd of je er al uit bent wat de oorzaak is/was?!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.