auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: BMW e61 - 525d

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57TU

Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van een BMW 525dA. Leuke auto, maar voor de rest geen schop onder zijn uitlaat waard.
Waarom niet? Wel:

1. Problemen

In lage toeren zit er niet veel power. Eens boven de 2500 (ruw geschat) komt er pas leven in. Omdat het echter
een automaat is en deze sowieso nogal de neiging heeft om terug te schakelen, profiteert deze van de hoge toe-
ren, waar de power wel aanwezig is, waardoor het niet zo opvalt. Toch mag dit uiteraard niet. Bij manueel scha-
kelen bvb is het niet zo prettig rijden en heb je vaak het gevoel dat de auto in lagere toeren soms 1 a 2 secon-
den nodig heeft om te reageren... Ook trakteert de automaat (in de automatische stand) soms op een net iets
te uitgesproken schok. Ik vermoed niet zozeer dat het de automaat zelf is. Wellicht doordat bij het opschakelen
het toerental terugvalt in die lagere toeren met te weinig kracht voel je aldus een schokje.

De automaat zelf slipt niet. Het toerental al rijden durft wel iets schommelen, maar dit is een toerentellernaaldbe-
weging van een millimeter ofzo. Dit lijkt me niet zo verontrustend of toch niet de oorzaak.

Ook had de wagen last van allerlei elektromeldingen op het iDrivescherm waarbij de corresponderende systemen
waren uitgevallen. Omdat de wagen soms startmoeilijkheden had, monteerde ik een andere batterij die er overigens
toch al tien jaar inzat. Hiermee waren de startmoeilijkheden wel verholpen.

Toch geeft de auto nu en dan nog van die elektrostoringen: soms beginnende met ABS, DTC, Transmissie uitgevallen,
soms gewoon Transmissie uitgevallen. Vaak verdwijnen een seconde later de meldingen terug of toch zeker na eens
de motor te herstarten. Dit komt het vaakst voor net na het starten van de koude motor en een enkele keer tijdens
het rijden zelf.


2. Symptomen

- Weinig vooruitgang bij lage toeren. Ik vermoed dat de motor wat verlegen is, want die weet in die lage toeren niet goed
wat die moet doen. Hij denkt altijd even na. Misschien een geval faalangst? Wat aaien over het stuurwiel bracht geen soelaas.
- Schokje bij overschakelen in automaatstand. Bij volgas (toeren tot tegen de begrenzer) schakelt die dan weer schokvrij.
Het omgekeerde vind ik nochtans logischer, maar goed, deze auto was altijd al een beetje anders dan de anderen en weigert
principieel mee te doen met logica.
- Stationair: de motor is wellicht fan van de Vengaboys. Dat zie je duidelijk aan de toerentellernaald die ritmisch, voor een mil-
limetertje, "Up and down" gaat.
- Ik denk bij gasgeven een licht meedraaien van de alternator (of mss de servopomp) te horen. Een kniesoor die er op let,
maar ik merk het wel, als is dat bij een kmstand van 250.000 wellicht normaal.
- Bij uitgeschakelde motor en geopende motorkap hoor ik soms iets zoemen bij de alternator.
- Bij geopende motorkap en bij het snuffelen links van de motor ruik ik uitlaatgas. De uitlaatcollector is nochtans slechts 70.000 km
geleden vervangen samen met de turbo bij BMW concessie.
- Bij gas geven al rijden hoor ik binnenin de auto een mengeling van een fluitgeluid en een weinig uitgesproken blazend geluid.
Bij gas geven bij hogere toeren hoor ik nog steeds de turbo fluiten al klinkt deze fluittoon een paar octaven hoger, het lijkt bijna
een hoogfrequent geluid. Dit fluit hoeft niet noodzakelijk de turbo zelf te betekenen denk ik, want een andere BMW reed ik 60.000
km met een turbo die letterlijk klinkt alsof er een ambulancesirene onder de kap zit, dat was pas een lawaai.
- Het inlaatspruitstuk lekt olie. Dit blijkt normaal te zijn volgens BMW en daarom wordt het inlaatspruitstuk best vervangen voor
600 euro voor het stuk zelf. Een koopje dus. Als ik dat niet doe, dan zou het wel eens kunnen dat er een of meerdere kleppen
afbreken. Motoren houden niet van klepjes en ook niet van schroefjes. Boos belde ik BMW Belux met de melding dat dit over-
duidelijk een productiefout is. Een collector is geen slijtageonderdeel en houdt een autoleven lang mee te gaan. Het is net alsof je
stuurwiel plots uit elkaar zou beginnen brokkelen, of er gaten verschijnen in de vloerplaat. BMW Belux antwoordde koudweg
dat ze aan de hand van de parameters hebben beslist dat dit geen productiefout is. Als het wel een productiefout zou zijn, zou-
den ze wel een terugroepactie hebben gedaan. Ik vroeg of ze dit normaal vonden. Hun antwoord: "Een auto van 10 jaar, me-
neer...". Ik vroeg hen terug of het normaal was dat een auto van ver 60.000 euro nieuwprijs na tien jaar volledig afgeschreven
is voor hen. Ik kreeg alleen een stilte te horen. Bij de e46 deden ze vorige maand een terugroepactie voor de airbags voor auto's
tot 1998 (= 16 jaar!). Maar ja, wanneer er een ongeval gebeurt dan worden er experts aangesteld die alles tot op het bot onder-
zoeken zodat verzekeringsmaatschappijen de schuld (en betaling) op een ander kunnen afwentelen. BMW zal beseft hebben dat
die maatschappijen naast hun experts ook beroep doen op een legertje van de beste advocaten. Dan kan het wel...


3. Poging tot oplossing

Ik liet de auto uitlezen bij Bosch en bij 2 BMW dealers en dit bracht het volgende aan het licht:

- Gloeikaarsen defect (niet relevant).
- Storing gaspedaalsensor (kan te maken hebben met het feit dat er een aftermarket doch door de verzekeraar verplicht en dus
prijzig anticarjacksysteem werd geïnstalleerd wat dus sowieso een aantal draden onderbreekt met mogelijke foutcode tot gevolg).
- Automaatstoring: accuspanning, bij een uitleestest stond er zelfs "overspanning". Dit wijst dus naadloos op wat hierboven om-
schreven werd en dat de auto wellicht faalangst heeft. In onze jachtige maatschappij zal die het hard te verduren hebben en geeft
de diagnosetester dus aan dat die "overspannen" is.
- Storing luchtmassameter
- Storing gasklephuis: het gasklephuis is dat leuk en prijzig element dat op het inlaattraject zit vlak voor de EGR. Gasklephuis
enkel voor benzinemotoren? Vergeet het maar, om discriminatie tegen te gaan krijgen de diesels er ook eentje zodat alles
vanbinnen nog meer kan vastkoeken.
De storing van de luchtmassameter en het gasklephuis zijn wel permanente fouten. Ze kunnen dus niet gewist worden.

Kortom: wat raden jullie mij aan?

Geplaatst door

BMW320d19 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nutteloze bijdragen verwijderd...

Moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Blijkbaar komen hierop geen oplossingen binnen. Ik zal dit voorlopig zelf proberen te ontrafelen met
dat ik nu met een nieuw probleem zit.

BMW320d19 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.