BMW 3-serie Touring 2015: BMW F31 335d xDrive LCI (2016) mist vermogen boven 3.500rpm

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: N57D30B, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 230

Ik heb een hardnekkig probleem met mijn BMW F31 335d xDrive LCI (2015).
De auto voelde altijd een beetje te tam aan, als een 325d zeg maar... De auto is dealer onderhouden, verkeerd in goede staat en heeft circa 140dkm gereden.
Ik besloot om een afspraak te maken bij een bekende goed aangeschreven tuner voor Chiptuning, voorafgaand heb ik een Wagner Intercooler laten monteren.

Tijdens de initiële meting bleek het volgende: De auto leverde slechts 254pk i.p.v. de originele 313pk! (zie afbeelding 1)

Chiptuning was dus geen optie, de auto moest eerst helemaal in orde zijn.
Ik werd doorverwezen naar een bekende BMW Specialist.
Zij kwamen tot de conclusie dat er twee injectoren lekte. De kop was hierdoor krom getrokken, deze is vervangen en het probleem was niet verholpen. Hierna werd geadviseerd om een nieuwe turbo te kopen.

Origineel BMW vond ik te duur dus ging ik voor een hybride upgrade van GotTuned uit de UK.
https://gottuned.com/product/bmw-n57d30-...

De nieuwe turbo's zijn gemonteerd, hierbij is het inlaat spruitstuk vervangen en zijn de inlaat poorten schoongemaakt om er zeker te zijn dat alles optimaal zou werken. Ook zijn er vele vacuüm slangen, kabels, sensoren en solenoïdes vervangen...

Als gevolg hiervan bleek de auto velen malen beroerder te rijden dan voorheen!!
Specialist 1 kon mechanisch geen problemen meer aanwijzen en gaf aan dat de turbo niet goed was. Dus ik heb de auto opgehaald en was inmiddels EUR 7.000,- en drie maanden verder...

Contact opgenomen met specialist 2 en de auto daar heen gebracht voor diagnose.
Zij op hun beurt weer in contact met de leverancier van de turbo's, deze zouden toch echt goed moeten zijn (net zoals mijn originele turbo).
Auto op de bank met het volgende resultaat (zie afbeelding 2):
De blauwe lijn is de vermogens curve van de originele software (laatste versie), Hybride turbo's, Wagner Intercooler en verder alle werkzaamheden zoals hierboven beschreven.

Zoals je kunt zien stort het vermogen bij 3.500 rpm volledig in. In de auto zelf zie je dit ook op het vermogens display gebeuren. Dit is het punt waar de kleine turbo (voorzien van VTG) moet overschakelen naar de grote turbo. Dit gebeurt dus NIET!
In ISTA+ kunnen echter alle kleppen aangestuurd worden en deze functioneren dan ook naar behoren.
Tijdens het rijden gebeurt dit alleen niet, er komt dus geen signaal uit de ECU.
De auto genereerd uiteindelijk een foutcode waaruit blijkt dat de laaddruk circa 1bar te laag is.

BMW Nederland is ingeschakeld en er is een van de drie hoofdmonteurs komen kijken en loggen. Hij kon het probleem helaas niet verklaren en adviseerde om de ECU/DDE te vervangen a EUR 1.300,- exclusief BTW. Dit advies heb ik uiteraard opgevolgd met als resultaat de iets betere bruine lijn. Zoals je ziet wordt het probleem kleiner, maar is zeker nog niet opgelost.

Ondertussen is ook het DPF gedemonteerd en opgestuurd om te laten reinigen. Het resultaat na drie keer regenereren is namelijk de rode lijn. Het gereinigde DPF is inmiddels terug ingebouwd met als resultaat -20pk !

Ik ben inmiddels ruim zeven maanden aan het tobben met deze auto en het heeft al veel te veel geld gekost. Geld dat de auto helemaal niet waard is, maar het zijn iedere keer kleine stapjes geweest...
Ik weet dat er wereldwijd meer auto's last hebben van dit probleem, maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden.

Hebben jullie ervaring met de BMW N57D30 motor of misschien zelfs een vermoeden wat het probleem kan zijn? Alvast bedankt voor uw reactie!

. .

Geplaatst door

dheimans (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hierbij alsnog de twee afbeeldingen van de vermogensmeting.

dheimans 0

2 jaar

Goed omschreven casus! Daar wordt je niet vrolijk van inderdaad.

Wat evt zo in mij op komt...hoe "vrij" is de uitlaat, of hoe verstopt is de kat (of evt DPF)...
Ook gezien je lekkende injectoren hebt gehad. e.a. is te meten, maar de specs van een " known good" wordt misschien een probleem...gezien je nog aardig wat vermogen over hebt zegmaar. BMW heeft niet zoveel van die "exacte specs" in hun kennisbron staan. (Zeker die wij als particulieren kunnen benaderen)

Ehombie 235
badge

2 jaar

Beste Ehombie,
Volgens ISTA+ was de tegendruk van het DPF niet zo hoog, we hebben voor de zekerheid het filter toch laten reinigen. In de tussentijd ook zonder DPF getest en dat leverde helaas ook niet het gewenste resultaat op.

dheimans 0

2 jaar

dat klopt....maar dan weet je nog niet de absolute tegen druk an de kat. dpf werken vaak met delta/verschil druk pressusure sensor (voor en na de dpf) ?

Ehombie 235
badge

2 jaar

Heb het DPF laten demonteren en volledig laten reinigen. Hierna doorgemeten inclusief testrapport. Alles door een gespecialiseerd bedrijf laten uitvoeren, maar het probleem is helaas niet verholpen...

dheimans 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.