BMW 3-Serie: BMW lekt olie

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.18

Dag forumleden,

Mijn auto lekt olie. Om ongeveer 400km begint de lichtje te branden. Dit heb ik laatst bijgehouden.
Buurman wees me op dat de auto lekt. Ik was er anders niet achtergekomen.

Ik heb de filter ergens boven de moterkap laten vervangen omdat het versleten was maar het lekt nog steeds.

Ik heb er meer last van als ik een aantal verdiepingen naar boven ben gereden in een parkeergarage want na het wegrijden zie ik een plasje olie liggen en anders een aantal druppels.

Waar kan dit nog meer aan liggen iemand bekend met dit probleem??

Tiger007

Geplaatst door Tiger007 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

vegito (0), 16 jaar geleden

Denk dat je misschien even moet onderliggen met draaiend motor en kijken waar het lekt.. want zo ga je nooit erachter komen. Mijn vermoedens zijn de pakking van je oliefilter of klepdeksel pakking maar, het kan ook je krukas pakking en dat kan heel wat prijzig worden qua montage kosten.

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk is in dit geval de achterste krukaskeerring lek.
De olie verzameld zich in het koppelingshuis en met het schuin oprijden van de parkeergarage lekt de verzamelde olie er uit.
Om dit te verhelpen moet de bak erachter weg en het vliegwiel inclusief koppeling eraf.

Tiger007 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,

Van het weekend reed ik op de parkeerplek van de alberheijn en ineens zag ik condens uit de moterkap komen, dus snel geparkeerd en zag dat de koelvloeistof onder eruit spoot! ANWB zei dat de koelvloeistof bakje gescheurd is. Zou mischien aan de koude weer kunnen liggen...

Weggebracht en meteen ook de olie lekkage nalaten kijken. Monteur heeft onder schoongespoten en met draaiende moter nagekeken maar het lekte niet! De volgende dag kreeg ik een telefoontje... Tijden het rijden lekt t niet maar wanneer het afgekoeld is dan wel. Een ring die lijkt op een moer ter dikte van me duim waar rubber om zit zou versleten zijn (krukaskeerring??). Dus als het warm werd dan zet de rubbere ring om de bout uit (geen lekkage) en wanneer het afgekoeld dan krimt het in waardoor het niet goed afsluit... 99% zou t hieraan liggen maar voor de zekerheid moest ik deze maand even bijhouden. Kosten in totaal 450 euro.

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Is de keerring nu ook vervangen?

Tiger007 (0), 16 jaar geleden

Ik heb het net nagevraagd. De onderdeel die de monteur had vervangen heet de terugslagklep van de oliehuis en een filter.

Het leek op een dikke bout met rubberen ringen....

vegito (0), 16 jaar geleden

klopt.. die zit tussen je motor en je oliefilter huis. Om die klep zitten 2 rubbers zie zullen vast verhard zijn waardoor er olie lekt, meestal gelijk ook oliefilter pakking veranderen. geen dure onderdelen circa 9 euro maar het monteren kost tijd aangezien je dynamo en luchtfilter huis en v-snaar eraf moeten. Ik heb dit ook gehad heb dit ook zelf gedaan wat mij heet wat koste bespaarde aan onderzoek kosten etc. In iedergeval blij dat het gelukt is en check wel je olie peil.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.