BMW 3-Serie: Bobines controleren

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2L

Laatst is er een bobine van mijn BMW E46 320 Coupe (2.2L) uit 2004 defect gegaan en bij het vervangen van de bobine kwam ik erachter dat er in totaal iets van 3 verschillende merken \ types bobines in zaten waaronder nog een paar originelen uit 2003.
Los van het feit dat me afvraag of het verstandig is om verschillende soorten bobines door elkaar te gebruiken wil ik graag weten of er een mogelijkheid is om de oude bobines te controleren op goede werking. Al sinds ik de auto heb klinkt het bij het starten regelmatig (niet altijd!) alsof de motor niet direct op alle cilinders loopt, dit duurt direct vanaf het starten maar ongeveer 1 seconde en daarna is het over. Ik vraag mij af of dit met de (oude) bobines te maken kan hebben en of ik dit op de een of andere manier kan meten.

Exorcist

Geplaatst door Exorcist (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Met een scope kan dat en de nodige kennis. Zonder dat is het beter alle bobines te vernieuwen door hetzelfde type en merk.

Exorcist (0), 8 jaar geleden

Hmm, een simpele Ohm test met een multimeter zegt dus niet zoveel?

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Die dingen worden loeiheet omdat ze op het motorblok zitten. Er kunnen dan andere dingen aan de hand zijn die je koud niet meet. Onderbreking, isolatie lek ect. BMW service heeft een verlengstuk wat tussen bobine en bougie wordt gezet. Daarop wordt capacitief een scope probe gezet. Op de TIS staat een plaatje hoe precies de vorm van de puls moet zijn. Als die afwijkt is de bobine kapot.
Op ebay.de heb je voor 16 euro een nieuwe.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.