BMW 3-Serie: bokken , hikken inhouden

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: N43

Ben in het bezit van een 318i 143 pk uit sep. 2007, als ik goed ben geinformeerd heeft deze de N43 motor. met een automaat !!

6 jan 2011 40512km :Mijn eerste probleem was overslag cilinder 1 toen zijn alle 4 de bobines vervangen. (afgesleept door een berger)

25 feb 2011 44940km :De melding Combustion misfire cil-4 .Bij herstart was het MM lampje weer uit maar bij versnellen vanuit lage toeren ging de auto "bokken" toen zijn alle 4 de injectoren vervangen

8 maart 2011 46055km :Bij het wegrijden van een verkeerslicht MM lampje ging branden (beperkt motor vermogen) en een klein motorlampje dat ging knipperen (teveel motor vermogen). Toen is weer de bobine van cilinder 4 vervangen en de bougie.

18 april 2011 50082km Bij de beurt zijn weer alle 4 de injectoren vervangen (stond een fout code in het systeem welke de dealer niet weg kreeg, advies van de computer was alle injectoren vervangen) Op eigen verzoek ook alle 4 de bougie's vervangen.

auto liep als een zonnetje tot ...

17-5 2011 ca 53000 km na ca 10 min in de file gestaan te hebben "schokte" de auto 2x bij het langzaam optrekken net of de versnelling erin schoot, sindsdien houd de auto in (net of je af en toe afremt op de motor) bij lage constante snelheden en gaat de verbruiksmeter slingeren van 4 tot 12 ltr/100km.(toerental en snelheid blijven contant) Als ik wegrijd naar mijn werk loopt de auto goed maar als ik na ca 50 km van de snelweg af ga en het laatste stuk 50 km per uur moet rijden gaat hij inhouden/bokken.

Het lijk of de auto gaat inhouden/bokken bij lage snelheden en als de motor warm is!

Vanmorgen bij de dealer geweest en er staat geen foutcode in het systeem.

Na 8 nieuwe injectoren en 5 nieuwe bobines lijkt mij dat het probleem toch ergens anders moet zitten? Wie heeft er een idee?

Alles wordt wel onder garantie vergoed (premium select) maar ik heb liever een betrouwbare auto waarbij ik niet elke maand naar de dealer hoef.
De dealer wil graag de auto wat langer hebben om verder te zoeken, maar misschien dat hier iemand is met een heldere ingeving met wat het bovenstaande zou kunnen verklaren.

mvg Raymond

alexrabf

Geplaatst door alexrabf (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

orkano (0), 12 jaar geleden

misschien probleem met de lambda sonde of luchtmassameter, gezien je verbruiksmeter schommelt.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Misfires kunnen ook veroorzaakt worden door een verkeerd - meestal te arm - mengsel.
Bovengenoemde lambdasonde en luchtmassameter komen zeker als oorzaak in aanmerking.
Maar ook valse lucht (lek slangetje, lekke uitlaat) is een oorzaak. BMW's hebben vaak last van een defecte carter ventilatie.

Moderne motoren zijn erg goed afgesteld door de fabriek en houden bij hoeveel het mengsel/gemeten lucht afwijkt van wat verwacht is.
Als de dealer de fuel trim uitleest en deze staat behoorlijk positief (gewenst = 0%) dan is dat een aanwijzing voor een te arm mengsel.
Daarna nog uitzoeken of het valse lucht is of de luchtmassameter of de lambdasonde bij een te arm mengsel.

alexrabf (0), 12 jaar geleden

Vandaag weer bij de dealer geweest, Stonden sinds vrijdag weer een aantal misfires in de computer vooral cilinder 2 en 4 heb hier zelf niet zo veel van gemerkt,besloten is om eerst de software te verniewen.Wordt volgende week uitgevoerd.
Van het weekend op en neer naar Parijs geweest 1200km liep al een zonnetje. Het op en neer bewegen van de verbruiksmeter en het daarbij ligt inhouden(bij lage contante snelheden) zou door het 'regeneren' van de kat komen, wist niet dat de kat bij een benzine motor ook werd geregenereerd (weer wat geleerd). Dit zou om de paar min gebeuren.

alexrabf (0), 12 jaar geleden

De auto is weer weggeweest. De software is niet geupdate was volgens de pc niet nodig ,de versie die erin staat is van 09-09.
Wel zijn er weer 3 bobines en bougies vernieuwd ! van cilinder 2,3,4 vooral cilinder 2 en 4 geven de problemen ruim 180 missfires (binnen een week en ca 1200 km)
Laat mij sterk dat ik elke keer een maandagmorgen product geleverd heb gekregen. Verder is het zo dat als ik boven de 2000 rpm of zeg 90 km/h rijd hij dan ook rijd als een "zonnetje" en heb ik totaal geen problemen. Het gaat vooral om het gebied tussen de 1500-1750 rpm en dat bij constante snelheid of heel weinig gas geven.
Lijkt mij meer een gevalletje LMM/ lamdasonde en mischien wel de EGR klep. Het is wel erg toevallig dat elke keer de zelfde onderdelen kapot gaan.
We zullen zien hoelang dit setje onderdelen meegaat.

mvg Raymond

foklop (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zijn nu dus 8 nieuwe bobines en 8 nieuwe injectoren gemonteerd? Duur grapje .... Wordt het nu niet zachtjes aan tijd om naar de werkelijke oorzaak op zoek te gaan?

- Indien er een software update is, deze zeker uitvoeren
- Deze motor is een direct ingespoten benzine motor, je hebt dus te maken met een hogedruk systeem en een lage druk aanvoersysteem. De injectoren (hogedruksysteem) ziijn inmiddels tig keer vernieuwd. Is de raildruk gecontroleerd tijdens het optreden van de storing?
- Lagedruk systeem gecontroleerd? Opvoerdruk, opbrengst?

alexrabf (0), 12 jaar geleden

Gelukkig kost het mij niets, heb garantie tot nov-2012. (tegen die tijd zit er weer een ton bij en waarschijnlijk tijd om in te ruilen:) )

Ik verbaas mij er alleen over dat de monteur tegenwoordig niet verder kijken dan wat de PC aangeeft.zeker omdat ik al vaak terug ben geweest.
En gelukkig woon ik (bijna) naast de dealer en kost het mij niet veel tijd.
Ik denk zelf dat het probleem niet in de injectoren/bobines zit om hij boven de zeg 90km/h het wel goed doet en dan draait de motor ook onder de 2000 rpm, het is bij constante lage snelheden (50-70 km/h) en file dat hij op een gegeven moment gaat hikken en volgens mij ook bij de zelfde cilinders ( voornamelijk 2 en 4)

Ik kan het probleem ook niet reproduceren en dus niet aan de monteur laten voelen. Het is altijd bij lage snelheden en bij warme motor. De monteur vervangt de onderdelen die de PC aangeeft en maakt een proef rit. De auto loopt dan weer oke. Maar de problemen onstaan dan weer na een paar duizend km.

Heb er nu weer 1000km op zitten zonder problemen de auto loot als een zonnetje, hopen dat het nu goed blijft.

mvg Raymond

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.