close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: hoe weet ik of mijn ecu stuk is

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 325

Hoe weet ik of mijn ecu stuk is of niet.
Ik heb deze vervangen nu werkt de benzinepomp niet.
Bij overbrugging werkt ze wel dus ze krijgt geen signaal van de ecu.
Kan men deze repareren of is vervanging goedkoper ?

Joe black

Geplaatst door

joe black (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat was er stuk aan de vorige ecu? Deed de benzinepomp het bij die oude ecu wel?
Je hebt wel vonk tijdens het starten?
Stekker van de ecu gecontroleerd? Geen pennetje terug gedrukt?

oldford 0
badge

13 jaar

De vorige ecu was niet stuk. Ik heb de automatische versnellingsbak omgewisseld naar een handgeschakelde.
Het makkelijkste was de volledige draadboom mee over te zetten. Ik had een wrak gekocht met werkende motor. De motor heb ik niet overgezet omdat er een klep hiervan stuk was.
Ik weet dat ik een massa kabel in het begin fout had aangesloten aan de plus.
Na aanpassing werkt het dashbord. kan dit fataal zijn voor de computer ?
Hoe controleer ik of ik ontsteking heb ?
Kan ik de spoel gewoon eruithalen en kijken ?
Als ik de verbinding tussen de krukassensor en de vliegwielsensor verwissel kan dit het probleem zijn.

Joe Black

joe black 0

13 jaar

Voor 5 tientjes heb je al een andere sloop ECU. Verwisselde sensordraden krukaspositie/nokkenas bedoel je waarschijnlijk, kan je meten en vergelijken met het schema, op de pinnummering van de ECU.
De penbobines kan je primair met een ohmeter checken. de hsp wikkeling naar de bougie toe is niet te meten.
Een bobine checken door te kijken of ie vonkt is een slecht idee. Daardoor kunnen er dingen kapot gaan.
Met een meetprobe en een scope kan je waarschijnlijk wel capacitief in de buurt van de 6 bobines wat signaal oppikken. Ik heb het nooit geprobeerd bij penbobines maar bij bougiekabels werkte dat destijds wél.
Op de scope zie je dan een lange piek die bij elke bobine even hoog moet zijn.

MJ 0
badge

13 jaar

Als je de benzinepomp overbrugt, slaat de motor dan aan? Zo ja, heb je vonk.
Zo nee, dan is er mogelijk iets met de krukas/nokkenas signalen verkeerd.

Meet eens op de injectoren. Heb je daar 12 volt op staan?
Meet op koelwater temperatuur sensor. Staat daar een voltage op? 5 volt met stekker los.
Zo nee, dan lijkt het erop dat de computer geen stroom krijgt.

oldford 0
badge

13 jaar

Motor slaat niet aan bij overbrugging
dus ik denk geen vonk.
wel 5 volt op de koelwater temperatuursensor bij losse stekker.
en 12 volt op de injectoren.

Ik ga morgen proberen om de krukas/nokkenas sensor te wisselen.

Bij het overbruggen van de benzinepomp merkte ik dat er geen benzine via de terugloopleiding komt.
Ik heb de drukregelaar al los gemaakt en nagekeken maar kan hier niks aan vinden. Het kleine overloopje waar moet dat aangesloten worden ? op de koolfilter ? of is dit verbonden met het kleine overloopje van de luchtinlaat ?

Joe Black

joe black 0

13 jaar

Hoe de slangen lopen kan je zien op
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?mo...

MJ 0
badge

13 jaar

De computer is uitgelezen en is OK
Er is een bedradingsprobleem.
Ik heb de volledige draadboom overgebouwd maar het alarm zorgt waarschijnlijk voor het niet werken van de motor/benzinepomp.
Ik heb de schema's bij de hand maar kan ik de centrale vergrendeling eruit halen ? en hoe zorg ik dat het alarm de computer vrij geeft ?

Voor de volledigheid. Ik bouw een kitcar met bmw 325i maar heb alle toeters en bellen van de bmw niet meer nodig. geen abs, centrale vergrendeling, alarm, airco, e.d.

Joe Black

joe black 0

13 jaar

Standaard zit er geen alarm in en in 1991 zat er ook nog geen EWS in.
http://wedophones.com/Manuals/BMW/1991%2...
In het schema van de DME staat ook een aansluiting die blokkeert als de automaat in de 'drive' stand staat.
Kijk even of daar 0 of 12V op moet staan.

MJ 0
badge

13 jaar

MJ, dank voor het bericht maar is dat ook als ik een handgeschakelde heb ?
Ik heb op het schema van de centrale vergrendeling aan het kijken geweest en hier zijn ook verschillende gesloten en open circuits. Maar kan het niet direct vinden. zou dit kunnen
Ik zou nu toch wat gebrul uit de motor willen horen.


Joe Black

joe black 0

13 jaar

Het blijft lastig, vanaf een afstand. Zoemt die stationair regelaar onder het inlaatspruitstuk als die op kontakt staat? Het lijkt mij iets heel simpels.... Is er een dikke massakabel tussen motor/chassis/accu? Mwa, als er prik op de DME/injectors/ignitioncoils/benzinepomp en regulator staat zou ie moeten starten. Zekeringen/startrelais ect checken?
Bij een automaat is die aansluiting not connected. Evt. uitlezen met een diagnosekabeltje en INPA. Die laat wel zien waar het probleem zit.

MJ 0
badge

13 jaar

de terugloop van de benzine is intussen in orde. Het helpt dat je de aan en afvoer juist aansluit.
Het zoemen van de stationairregelaar is weg als ik de computer van de automaat aansluit ipv deze van de wrak.
Zeer dikke massakabel naar de motor en deze extra getest met twee startkabels dus deze is zeker dik genoeg.
Startrelais. Ik heb vooraan een witte (hoofdrelais), blauwe (benzinepomp) en bruine (?) en die werken.
Onder het dashbord heb ik de startrelais waar twee zwart rode draden aankomen en hier zit een gele relais met witte streep ? op.
Raar is dat het vier draden aankomen en twee pinnen op de relais staan.
De startmotor draait rond dus deze relais belet dat niet. Of moet hier een andere kleur gemonteerd worden ?

joe black 0

13 jaar

Dat de stationairregelaar niet zoemt is fout. Zolang het kontakt aanstaat moet ie blijven zoemen. Dus toch ergens een elektrisch mankement bij de aansturing van de stappenmotor.
Als de stappenregelaar niet werkt heb je geen stationair mengsel want de gasklep staat dicht.
Het relais lijkt mij OK als de startmotor werkt.

MJ 0
badge

13 jaar

Mijn fout.
De stationair regelaar zoemt wel bij contact aan.
Ik verwarde met de andere computer die denkelijk stuk is omdat de regelaar dan zoemt ook als het contact uit is.
Het probleem zit denkelijk in het feit dat de motor van 91 is en het wrak/kabelboom van 93.

Probleem blijft dat de ecu weigerd de benzinepomp te laten aanslaan en dit lijkt op een alarmonderbreking aangezien de rest werkt en ik niet kan zien of ik een vonk krijg. Maar de ontsteking zal ook wel onderbroken zijn.
De motor staat al enkele jaren stil moet ik de bougies vervangen ?

joe black 0

13 jaar

The DME engine control module (ECM) and the DME main
relay supply power to the coil side of the fuel pump relay. During
starting, the fuel pump runs as long as the ignition switch is
in the start position and continues to run once the engine
starts. If an electrical system fault interrupts power to the fuel
pump, the engine will not run.

c/p vanaf het bentley manual



Blijkbaar geeft de DME het pumprelais niet vrij wegens een andere fout. Ik neem aan dat je de bedrading en relais getest hebt.
Een alarm zit er als optional tussen en zal geen invloed hebben op de bestaande draadboom.
Zou toch eens via die link van het 325i 1991 troubleshooting schema alle aansluitingen van de DME nameten.

Of je een vonk hebt merk je pas als de engine start. Je kan wel kijken of er spanning staat op de staafbobines. Nieuwe bougies is sowieso goed. Tenzij je zeker weet dat de vorige eigenaar ze net gewisseld heeft.



In het schema ELE-72 zit de DME output op nr 27 die schakelt het motorrelais en die weer het relais van de brandstofpomp. Meten gaat makkelijk met een naald of speld, dan prik je door de draadisolatie heen.

MJ 0
badge

13 jaar

Ik meet op de bruine kabel dus nr. 27 5 volt bij contact af en 12 volt bij contact aan.
Dus de motorrelais hoor je schakelen.
enkel brandstofpomp slaat niet aan ??

Onder het dashbord heb ik de startrelais waar twee zwart rode draden aankomen en hier zit een gele relais met blauwe streep ? op.
Raar is dat het vier draden aankomen en twee pinnen op de relais staan.
De startmotor draait rond dus deze relais belet dat niet. Of moet hier een andere kleur gemonteerd worden ?

Kan het zijn dat ik deze relais fout geplaatst heb ?

Ik ga alles nogmaals nameten

joe black 0

13 jaar

Maar werkt het schakelcircuit van het engine control module relay? Er staan twee diodes in serie met die stroomkring, de diodes in de module kunnen kapot zijn. Als dat goed werkt moet het schakelkontakt de spoel van het brandstofpomprelais aansturen.
Ik zal eens nakijken hoe dat zit met die kleuren van het startrelais maar als de startmotor draait zal dat wel OK zijn.

MJ 0
badge

13 jaar

Ik heb de motor relais nagekeken en uitgemeten volgens het handboek : spanning op de juiste plaatsten bij contact aan en af.
Dan wordt er gevraagd de naftpomprelais na te kijken. Deze is ook ok volgens de metingen.
Ik heb de relais open gemaakt en stroom gezet op de juiste pinnen en zie hem aantrekken, dus relais is OK
Wat ik niet snap is dat als ik bij contact aan meet tussen rood wit en massa = 12 volt en bruingroen en massa = 12 volt. De bruingroene moet aan de massa en dan werkt de pomp.
De bruingroene komt recht van de ecu daarom denk ik dat hier een foute verbinding gegeven wordt.
Toch iets met een deurcontact of foute stekker op een van de zwarte voedingen. Ik heb nu de centrale vergrendeling ZV , de airco voeding met drie aansluitingen en een derde die ik niet weet wat het is maar de derde claxon welke normaal aan het alarm hangt is hier op aangesloten ?
Wil of kan er nog iemand volgen ? Autoelektronica is volgens mij vooral volhouden.

Joe Black

joe black 0

13 jaar

Meet eens aan bijvoorbeeld een lampje waar je alleen 12 volt op aan sluit - dus geen massa.
Op de draad met 12 volt meet je uiteraard 12 volt.
Meet op het andere kontakt van de lamp. Ook hier zul je 12 volt zien omdat het circuit niet gesloten is.
Bij een relais werkt dat ook zo. Als je daar 12 volt meet op de masaa-aansluiting (naar de ecu) is er dus geen massa.
Bij alleen contact aan kan dat. Circuit wordt door de ecu pas gesloten als deze krukas signalen krijgt (motor draait).

Om te testen kun je de verbinding naar de ecu losmaken en dan zelf een massa aan sluiten.

oldford 0
badge

13 jaar

Dat je het motorrelais moduul ZIET en HOORT aantrekken zegt niet alles want het kontakt of de serie diode(s) kan ook defect zijn. Op de aansluitingen een Ohmmeter zetten en kijken of die werkelijk naar 0 Ohm gaat.
Relais hangen aan + en de min wordt geschakeld.

Als de relais allebei goed zijn en het werkt nog niet dan ligt het aan de bedrading. ELE-72 is van een 92 model, dus ook voor jouw '93 draadboom.
Maar je DME is uit 91 dat maakt het lastig want daar staat geen schema van in het Bentley manual. Als er verschillen zijn (kleuren aantal draden ect) zal je dat moeten wijzigen.
Het is inderdaad wat zoekwerk maar op zich is het een eenvoudig circuit dus dat moet lukken!

MJ 0
badge

13 jaar

Ik heb een alarmregeling gevonden.
Zwart bakje met Loewe 1 387 954 volgens google en alarm sturing.
Voor de duidelijkheid. Enkel de motor is nog van 91.
Computer, draadboom e.d. zijn compleet uit de 93 wrak overgezet.

Het is een simpel alarm bedienbaar met de sleutel.
Nu ik geen deuren of aansluitingen meer heb kan ik dit overbruggen .
Volgens schema 226 van de deursloten gaan er twee kabels naar het alarm.
Het alarm, en dan denk ik schema 144 geeft wel geen verbinding met de ecu ?
Kan ik hier ergens een kabel onderbreken zodat alles werkt ?
zou mooi zijn.

Joe Black

joe black 0

13 jaar

Dat is de originele van BMW de DWA.

Vond er oa. dit over:

The immobilization function is provided by a line from the general module to the DME control unit. The DME is
partly deactivated when the vehicle is arrested.
A second line leads from the general module to a starter interlock relay. This relay switches terminal 50 from
the ignition lock to the starter. The engine can only be started when the vehicle is released and disarmed and
terminal 15 is switched on.

http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Alarm_S...

Uitzoeken wat er op dat signaal naar de DME staat en dat faken en/of terminal 15 schakelen. Suk6!

MJ 0
badge

13 jaar

Waar vindt ik een lijst waar terminal 50 en 15 zitten ?
Deze nummering komt niet overeen met de Bentley manual.

??

joe black 0

13 jaar

Dat zijn DIN coderingen van elektrische aansluitingen, hier staat een lijstje
http://www.international-auto.com/fiat-l...
of
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Ik meen dat die coderingen wel in het papieren BMW Haynes manual staan. Kan ik nu niet opzoeken....

MJ 0
badge

13 jaar

Het lukt me niet de computer te laten geloven dat het alarm afstaat.
Is er geen autodief die mij kan helpen :-)
Kan ik ergens controleren of dit het wel is dat ervoor zorgt dat er geen ontsteking is ?
Kan ik een e36 van 1991 wel aansluiten op een computer van 1994 ?

Joe black

joe black 0

13 jaar

In het Bentley manual staat op pagina ELE-77 de DME schematic met op pin 66 het antitheft driveaway signaal. Er staan geen waardes bij, meet wat erop staat. Als het hoog is (+12V?) maak het laag (0) de DME in en uitgangen zijn allemaal gebufferd dus je kan niks kapot maken. Wel even resetten door de DME spanningsloos te maken als je iets veranderd hebt. De DWA erbij was een fabrieksoptie dus zonder dat ding moet ie ook werken.
Zie verder de meeknet link van 24 juni jl.

Een '91 M50 motor kan op een DME uit 1994 als het maar identiek is qua Vanos/automaat ed. Dan is de pinning anders op de DME.
Zorg voor minstens 5 l benzine in de tank, als de pomp droog loopt is ie snel kapot.

NB. In het schema van een '92 2.5 l model zit ie antitheft aansluiting nog niet. Kijk evt aan de hand van de VIN code laatste 7 karakters op de DME doos wanneer de fabricage was.

Nog 2 dingen die startblokkering veroorzaken:

Als de automaat in Drive staat tijdens het starten
Als wagens double locked zijn. Zat op de voorsloten t/m 1-1994

MJ 0
badge

13 jaar

Ik heb net gekeken.
Er zit geen aansluiting op pin 66
Volgens het schema moet het een groene of zwartviolet kabel zijn.
De zwart violette kabel die even verder zit gaat naar de alarmschakeling hierop zit 0,6 volt met contact op of af.
Als ik hier 12 volt op zet gebeurd er niks.
Ik kijk nog na of de automaat in drive staat volgens de computer en of het double lock op staat.
Nu heb ik af en toe dat de startmotor niet aanslaat enkel een tik en dan valt het dashbord uit en moet ik de batterij loskoppelen om alles terug in orde te krijgen ? Is dit goed of slecht ?
Ik heb nu vakantie om alles uit te pluizen.

Joe Black

joe black 0

13 jaar

Heb je al de VIN die op de DME staat in de decoder op http://bmwfans.info/ gezet? Dan weet je met zekerheid de leeftijd van de DME en uit wat voor soort auto ie komt (Vanos, automaat ect)
Vreemd dat er nix op 66 zit ander volg je de draad van de DWA waar die dan wel naartoe gaat.
Die storing kan van alles zijn. Tikken op de startmotor en dan aanslaan betekent meestal dat de bendix losschiet.
Dat je dash uitvalt kan bijv. slechte bedrading zijn. Zelfs als je lang start moet er genoeg spanning overblijven voor de dash. Accu goed?

MJ 0
badge

13 jaar

De ecu die bij de afbraak auto was is van 1991 juli zonder vanos handgeschakeld
De ecu die ik nog van vroeger heb is van 1991 april zonder vanos automatic
De handgeschakelde doet echter raar ? Ik heb dit al vroeger geschreven dat de stationairklep blijft zoemen bij contact af. Als ik de andere ecu aankoppel is dit niet en werkt alles gewoon enkel het starten niet.
Ik kan morgen nog wel eens proberen of de schakeling van de automaat in drive staat.
Ik sluit niet uit dat de ecu al vervangen was in de afbraak auto deze was toch van 94 denk ik op de ecu is met rode stift 325i 24v e36 geschreven zoals afbrekers dat wel meer doen.

Morgen verder zoeken.

joe black 0

13 jaar

Maar juist aan de hand van de VIN code op de DME weet je precies waar/wanneer die uit komt! dat is esentieel dus beslist de VIN decoder erop loslaten. Dat de stationaire luchtregelaar tijdens het op kontakt staan geluid maakt is normaal. Dat moet ook anders gaat er geen lucht naar de motor toe (de gasklep staat immers dicht) tijdens de start.
Omdat je al schreef dat pin 66 niet is bedraad heb je misschien toch een ouder type. VIN uitlezen, dat weet je zeker welk van de vele schema's van toepassing is uit de Bentley manual.
Of zit er geen sticker meer op? Zoiets, de laatste 7 daar gaat het om. Kan je op de maand zien hoe oud de auto (DME) is.

MJ 0
badge

13 jaar

Vorige mail is de uitlezing van de vincode.
Hieruit blijkt dat alle twee de ecu's uit 1991 zijn.
Ik heb een boel van de kabels die uit de ecu komen gemeten met en zonder contact en alles blijkt normaal.
Het schema van 1992 uit de bentley komt volgens mij het beste overeen.
Het in automaat staan kan volgens mij niet want de relais die dit stuurt is direct doorverbonden.
De ecu wil de brandstofpomp niet verbinden met de massa maar wat zorgt ervoor dat de ecu dit uitschakeld ?
Ik heb de "comfortrelais" vroeger al verwijderd is dit onderdeel van de centrale vergrendeling ?
Enkel een zwart-violet kabel gaat naar de boordcomputer en is doorverbonden met de centrale vergrendeling. Ik heb hier ook al eens 12 volt op gezet maar zonder gevolg.
Hoe kan ik nakijken of ik ontsteking heb ?

joe black 0

13 jaar

Als nr 27 (bruin) in ELE-72 loshalen en direct aan massa leggen het branstofrelais wel laat werken, is wellicht de DME defect. Op welk punt zit die zwart/vio aangesloten? Zie hem zo gauw niet zitten in ELE-72.
Comfortrelais is iets met ramen sluiten als de deuren op slot worden gedaan.

MJ 0
badge

13 jaar

Als ik de groen violet die van de brandstofrelais naar de ecm gaat aan de ecm aan de massa leg dan gaat de pomp.
zwart vio zit op de 81 aangesloten (ele 73) hier heb ik de verbinding die naar de boordcomputer gaat (was er niet) afgeknipt

laat ik het alarm en centrale vergrendeling aangesloten als ik test of koppel ik beter alles los.
Een collega hobbyist heeft zijn motor 2 L in orde en heeft het alarm en bijna alles van de centrale vergrendeling weg geknipt.

Nog een vraag over de deursloten moet het contact gesloten zijn als de deuren op slot zijn ? of juist open.

joe black 0

13 jaar

Als de collega het zo wel werkend heeft, doen!
De CV werkt op de oudere E36 modellen met massa sturing op de ZV module, vanaf 1994 met schakelen naar +
Dan heb je twee draden; voor openen én sluiten.

MJ 0
badge

13 jaar

Is er een manier om te kunnen zien of je ontsteking hebt of niet ?
Nu vermoed ik dat er geen ontsteking is en geen brandstof.
Bij nazicht kan ik een van de twee uitsluiten.

joe black 0

13 jaar

Probleem is opgelost.
Ecu nagezien bij werkende bmw.

joe black 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.