BMW 3-Serie: bonkt bij overschakelen en diff. giert

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7 ETA

Hallo,

ik heb een 3-serie van '85 die als sinds ik hem heb een probleem heeft.
Tijdens het overschakelen bonkt de auto in de aandrijflijn.
Dus zodra de koppeling los gelaten wordt bonkt hij duidelijk achter in het differentieel, tijdens het rijden zelf is er geen onbalans waarneembaar.
Ook giert de auto (niet echt storend maar het is aanwezig) tot aan de 140 km/h met de snelheid mee. Daarna is de auto stil.

- Km. stand is 76.000km
- Differentieel is uitgerust met een 25% lamellensper.

Ik heb de hitteschilden onder de auto weg gehaald zodat ik de gehele as kon zien. Vreemd genoeg is hier niks aan te zien (as is als nieuw) evenals aan de hardyschijf en tussenaslager.
Met de auto op de brug hebben we geluisterd waar het geluid weg kwam. Als de handrem aangetrokken was en men liet de koppeling opkomen kwam er een klik-klakkend geluid bij de bak weg, niet uit de diff.
Ook heb ik de olie uit voorzorg vervangen. De kleur van de olie die eruit kwam was donker bruin, niet grijs/zwart ofzo (en geen slijpsel)

Ik zie dat de problemen vaker voorkomen, maar wat is nou de werkelijke oorzaak?
Zit het in het differentieel, aandrijfas of toch echt de bak?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor jullie antwoorden/oplossingen!

Moroder

Geplaatst door Moroder (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Achteras rubber los/versleten of diff rubber ophangen kapot.

gr Martin

Moroder (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord martin.

Zowel de ophangrubber van het differentieel en de draagarm rubbers zijn in zeer goede staat. Vertonen geen scheuren en speling.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jeroen

Controleer eens de carosserie op scheuren, daar waar het subframe achter bevestigt zit, dus op de 4 punten waar deze mee vast zit..daar scheuren ze nogal graag eruit wat ook dit resultaat kan hebben.

Het gieren kan ergens anders vandaan komen, bak of diff ?

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Tis een e30. Die hebben een andere ophanging als een e36.

Bonkt hij elke keer als je de koppeling op laat komen ? Of als je alleen van
vooruit naar achteruit schakeld en omgekeerd?

gr Martin

Moroder (0), 14 jaar geleden

Het bonken is aanwezig wanneer ik van versnelling wissel. Zodra ik de koppeling op laat komen klapt hij overduidelijk in de kont. Het is het meeste waarneembaar van 4 naar 5 omdat die schakelgang het langste is.
Het bonken is bij versnelling 1 t/m 4 te voorkomen door de koppeling langzaam slippend op te laten komen, naar de 5 toe lukt dit bijna niet.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

tussenas lager al gekontroleerd? (los halen en kontroleren)

gr Martin

Moroder (0), 14 jaar geleden

Ja ik ging er dus vanuit dat die stuk was. Vandaar dat ik daar al een nieuwe voor had. Maar zoals ik al zei, alles van de aandrijflijn is werkelijk als nieuw. De tussenaslager ziet er ook nog goed uit (niet gescheurd), en de as draait soepel.

ferdiv3017 (0) PRO, 14 jaar geleden

heel vroeger kwam het wel eens voor dat de achterste flens van de bak los liep
maar dan sprong die ook uit de 2de versneling dus controleer de centraale moer even
en kijk even of de lange as goed in lijn ligt ik bedoel of de kruiskoppelingen in lijn zijn er
staan puntjes op wit en of de moer van het schuifstuk niet te los zit.
groetjes ferdiv

Moroder (0), 14 jaar geleden

Hier zit ook nog zo'n trommel op de bak, kan dat ook een oorzaak zijn?
Als ik jullie zo hoor zal ik dus toch echt de as er een keer onderweg moeten halen om alles te controleren.

En de moer van het schuifstuk, welke is dat precies?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.