Ga van het weekend een brandstofpomp van een e46 320d vervangen aangezien deze kapot is.
Nu is mijn vraag zijn er dingen waar ik op moet letten?
Hoezit dat met de ketting en met de kettingspanning. Moet ik hem doormiddel van een diagnose apparaat resetten??? heb een launch.... Moet ik de pomp ook weer afstellen dmv een klokje...
Vriendelijke groet,
Patrick Stegink, Autocentrum-Zuid Nederland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zonder speciaal gereedschap en zonder TIS is het een hele moeilijke klus
Wat is een TIS? En dat speciaal gereedschap is dat alleen maar om de motor op tijd te zetten?
Techn.Informatie Service(oftewel de juiste werkbeschrijving) spec.tools= blokeerpen en pompuitdruk gereedschap en deze houdt de ketting/tandwiel ook op spanning
Kun je me niet aan de tis helpen?????
nope helaas, maar een aantal mensen op http://www.prikpagina.nl/list.php?f=376
wel moet je daar maar eens vragen
hoi patje,
Mag ik weten wat voor problemen de auto gaf dat je de brandstofpomp gaat vervangen?
Want zit namelijk met een startprobleem, en naar mijn vermoeden moet de pomp ook vervangen worden. Want hij pompt bij het starten veel brandstof, toerenteller draait hoog, geeft automatisch gas, en mijn temperatuurmeter stijgt nog niet. Als hij gaat dalen met toeren, stijgt mijn temperatuur na vijf minuten dan rijd hij perfect. Maar als je de motor uitgooit tijdens zijn hogetoeren krijg je het komende paar uurtjes niet meer aan.
17 jaar
Ben vandaag begonnen aan het demonteren van de brandstofpomp, heb ook het speciaal gereedschap besteld zodat ik de ketting op spanning kan houden.... Heb alleen een vraag over de timing, ik neem aan dat het eerst de bedoeling is dat ik de motor op tijd zet??? Maar kan iemand mij vertellen waar die punten zijn... Ik weet dat er een staaf in het vliegwiel gestoken moet worden, maar ik kan de plaats niet vinden... En hoe weet ik of de nokkenassen op tijd staan... En als ik de nieuwe pomp bekijk zie ik er geen sleufgaten in om de pomp af te stellen... Hoe stellen jullie die dan af als je pomp niet kan verdraaien?
Groetjes Patrick
@Patje8412 ,
Nou ik weet niet waar je de hogedrukpomp hebt gehaald maar als het goed is staat ie op de juiste tijd geblokeerd d.m.v een inbus aan de zijkant van de pomp en is er een plaatje bijgeleverd die je tussen de schroef steekt als ie op zn plek zit (dus niet aan draaien !).
Verder hoef je alleen maar 1 blokeerstift in het vliegwiel te steken en die zit behoorlijk dicht tegen het blok aan in het verlengde van de pomp als je voor de auto staat (achter de pomp omlaag kijken richting het vliegwiel).
Er zit nu als het goed is een plugje in met een oogje eraan.
Als je de olievuldop weghaald en op de nokkenas van de eerste cilinder kijkt en je hebt hem op BDP staan dan zie je een merkteken op de nok staan.
Dan moet je als het goed is de stift kunnen plaatsen (is ook een specialtool bij BMW).
Als dat gelukt is kun je de pomp van zn plek demonteren en de nieuwe pomp plaatsen en het zaakje weer op bouwen.
Heb je wel met de pomp gedraaid, ... :S dan zul je die op tijd moeten zetten met een klokje en een (hoe raad je het zo) special-tool meetpen die op de klok past en in de pomp past.
De meetwaarde staat op een vlakje op de zijkant van de pomp !! en elke pomp heeft zijn eigen meetwaarde !!
Is eindgoed al goed dan dien je alleen nog met een DIS computer het pompreferentieveld op 0 te zetten en jawel ..... dat kan bij een bmw dealer !
Suc6.
17 jaar
Klopt inderdaad ongeveer,je moet als je de 'nw' pomp in de hand hebt,de pomp op tijd zetten,de waarde staat
ingegraveerd op de zijkant (0.87 oid),de gleuf op de pompas moet naar de aansluiting 1e cylinder wijzen.
als je de waarde afgesteld hebt (gereedschap/klokje) vergrendel je de pomp door het wiebertje ertussenuit
te halen,dan komt het stiftje op de as, dus as=vergrendelt,de waarde verandert door het drukken van het stiftje
op de as! = negeren!
Motor heb je dan op OT gezet,zoals beemer320d al uitgelegd heeft,dan monteer je de pomp,(nw pakking)zet het tandwiel vast,en vergeet het stiftje niet te verwijderen,dan draai je de motor 45 graden terug,(klokje weer op 'O')en zet hem dan weer op OT (klokje zit dan nog de pomp) pomp moet dan weer de waarde hebben bijv 0.87 oid.
Als de waarde er te veel naast zit,motor draaien tot juiste waarde,asje blokkeren met stiftje,tandwiel weer lossen,motor weer naar OT draaien en tandwiel weer vastzetten,motor weer 45 graden terug (klokje 'O') en weer naar OT draaien.....en controleren of nu wel ok.
En officieel moet het pompreferentiekenveld weer op O gezet worden bij de dealer.
Trek er meer als een halve dag voor uit (met op/afbouw)'wij' zijn er al een halve dag mee druk,en hebben het
dan vaker gedaan..
ps: let goed op dat het pomptandwiel goed op het tool zit,anders moet het distributie huis los. (en de cylinderkop
eraf) succes!
gr C
Is er iemand die met het speciaal gereedschap de pomp even wil demonteren en monteren?? Goede verdienste van mijn kant natuurlijk, heb speciaal gereedschap besteld bij BMW maar moet twee weken er op wachten...
aLLES is al gedemonteerd op de pomp na......
Vriendelijke groet, Patrick
Heb vandaag eindelijk de pomp kunnen monteren.... Heb gereedschap van de dealer kunnen lenen.... Heb alles volgens de juiste volgorde gedemonteerd/ gemonteerd..... Alleen helaas de auto wil niets starten....Ben ik misschien iets vergeten??? Oh ja het is een gereviseerde pomp van bosch dus daar kan het niet aanliggen.... Zijn er nog speciale procedures na het monteren van de pomp??/
Groetjes Patrick
Patrick,
Als alles goed in elkaar zit, ff helpen met startpilot/remreiniger (niet te veel),spruitstuk
heb je er dan nog af.
Dan slaat ie wel aan,daarna lopend,ontluchten dmv leidingen iets te lossen,tot
de lucht eruit is
He Carlos...
bedankt voor de gouden tip!!! Startpilot erin gespoten, en bijna daarna meteen aanslaan......
Maar ben blij dat hij alweer goed loopt.....
Groeten Patrick
Vandaag telefoontje van klant van BMW gehad... is de auto ermee gestopt.... Dus ik hoop niet dat het de brandstofpomp is.... Nu heb ik de brandstoffilter los gemaakt en contact aan gezet en zie dat de opvoerpomp in de tank niet werkt dus dat er ook geen brandstof van voor naar achter loopt.... Ik neem dus aan dat dit het probleem is.... Ik hoop het althans.... Maar nu heb ik de achterbank gedemonteerd en zie twee zwarte deksels.....Onder welke zit nu de pomp? Is deze relais gestuurd?
Groetjes Patrick
als je in de auto zit is het de rechter deksel, en het relais zit achter/boven het dasbordkastje (zekeringkast)
@Patje8412
Je kunt gewoon zonder de opvoerpomp rijden, dit is alleen maar een hulp voor de brandstof toevoer.
Ik heb er zelf ook al zonder die opvoerpomp gereden en dat ging goed alleen schijnt het dat als je vol vermogen/belasting vraagt van de auto de brandstof toevoer in nood zal komen zonder dat pompje (is ook maar 3,5 Mbar opvoerdruk).
Als het stil is kun je het pompje ook horen aan de rechterkant onder/langs de auto als je hem op contact zet omdat ie ook voor de automatische ontluchting zorgt ( +- 1min.)
Onder de andere deksel zit ook een pompje maar die is voor het overhevelen van de brandstof, het kan mischien ook wel zo zijn dat die niet werkt dan krijgt de auto ook geen brandstof meer als de tank rechts leeg is dus als de meter net iets onder het midden is dan zou dat best eens kunnen .... ff proberen door een liter of 10/15 brandstof erbij te doen ;-)
ps* ik hoop dat de brandstof wel van achter naar voor loopt ;-)))
17 jaar
Ik denk niet dat de brandstof van voor naar achter loopt... Aangezien het brandstoffilter vrijwel leeg is..... (alleen bodempje is gevuld met brandstof en ik weet dat normaal gesproken als je de auto op contact zet dat de brandstoffilter zich dan vult.....wat dus niet gebeurt).Moet wel zeggen dat er minder dan een kwart diesel in de auto zit.....Maar ja als ik het contact aan zet hoor ik geen van beide pompjes werken....
Vriendelijke groet,
Patrick
@Patje8412
Dan zou het dus best kunnen zijn dat het relais niet funktioneert ?!......
En die zit idd in de zekeringkast boven/in het handschoen kastje zoals bmwf1 aangeeft.
17 jaar
Heb de oorzaak gevonden.... Een defecte zekering die bij de ECU zit onder de paravan... Iemand dit ooit meegemaakt of zou dit eenmalig zijn.....
@ Patje8412
Nope, ik heb het nog niet meegemaakt dat die zekering is gesneuveld.
17 jaar
Nope , hij rijd altijd met volle tank :) :) :)
17 jaar
Zekering klapt er nu steeds vaker uit.... Nu is mijn vraag dient deze zekering alleen voor de brandstofpomp in de tanke of heeft deze nog meerdere functies van?????
Ik ga de hogedrukpomp van mijn e46 318d routing vervangen moet ik de motor op de juiste stand zetten zoals je de ketting zou vervangen en dan blokkeren of mag ik gewoon de pomp er zo afhalen motor draait met start piloot maar wil niet starten zonder timing is ok dis help iemand
Dank bij voorbaat
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar