BMW 5-Serie: Brandstofcomputer E39 ca. 10% te optimistisch

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57

Hallo allen,

Wie weet wat de oorzaak kan zijn van de te optimistische weergave van de brandstofcomputer van mijn handgeschakelde 530D uit 2002?
Ik heb vandaag 1 : 17,5 gemeten maar de computer geeft dan 1 : 19,6 aan, dit is al zolang ik de auto heb, ruim een jaar. De auto heeft de originele wielen en banden gemonteerd.
Tweede vraag: wie weet de EXACTE tankinhoud van een E39 sedan? De officiële tankinhoud is 70 liter, maar ik wil graag de werkelijke hoeveelheid weten, ondermeer omdat de weergave van de resterende km's waarschijnlijk niet klopt gelet op hierboven genoemd probleem.
Vast bedankt.

Rob67

Geplaatst door Rob67 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

svaleras (100), 15 jaar geleden

Met alle respect...maar hoe heb jij dat gemeten? waarmee?...zodat je op 1:17,5 uit kwam?

En wat je tweede vraag betreft...vanwaar de twijfel aan de officiele tankinhoud van je auto? En als het al verschilt, dan misschien hooguit een liter meer of minder, zo lijkt mij

Rob67 (0), 15 jaar geleden

Gemeten? Gewoon tank weer helemaal vullen en km's delen door liters. Misschien ben je verbaasd over het verbruik maar het is een auto met handbak en die zijn aanzienlijk zuiniger dan automaten (BMW opgave: automaat gebruikt op snelweg / stad 12,5% / 22% meer). Daarbij komt nog dat ik bijna alle km's op de A2 maak in de spits, dus van lieverlee de cruise control maar op 110 km/u houdt om niet teveel af te wijken van het gemiddelde verkeersbeeld.

svaleras (100), 15 jaar geleden

Ik denk dat het verbruik volgens bmw opgave gebaseerd is op daadwerkelijk rijden, en niet in de spits staan op de A2...misschien vandaar het verschil.
Ik rij in dezelfde auto, maar dan een automaat...en ik schrik er niet van, dit wist ik van tevoren. En ten tweede...zo een hoog verbruik vind ik het niet als je kijkt naar de grootte van de motor. Er bestaan autos die er jaloers op zouden zijn met zo een verbruik. En die hebben niet eens zo een grote motor.
En dat meten op zo een manier is ook niet echt secuur lijkt me...er zal altijd beetje verschil in zitten, want de ene keer rij je anders dan de andere, of je tankt net ietsje meer of minder. Er zijn in ieder geval tal van omstandigeden die je zou kunnen bedenken waardoor het zal afwijken.

groetjes

Rob67 (0), 15 jaar geleden

[quote=svaleras]Ik denk dat het verbruik volgens bmw opgave gebaseerd is op daadwerkelijk rijden, en niet in de spits staan op de A2...misschien vandaar het verschil.
Ik rij in dezelfde auto, maar dan een automaat...en ik schrik er niet van, dit wist ik van tevoren. En ten tweede...zo een hoog verbruik vind ik het niet als je kijkt naar de grootte van de motor. Er bestaan autos die er jaloers op zouden zijn met zo een verbruik. En die hebben niet eens zo een grote motor.
En dat meten op zo een manier is ook niet echt secuur lijkt me...er zal altijd beetje verschil in zitten, want de ene keer rij je anders dan de andere, of je tankt net ietsje meer of minder. Er zijn in ieder geval tal van omstandigeden die je zou kunnen bedenken waardoor het zal afwijken.

groetjes[/quote]
Ik sta niet vaak stil op de A2 (zuiden des lands, is nog te doen maar ook steeeeeds drukker), maar het verbruik is wel altijd ca. 10% te optimistisch, dus niet de ene keer 4% plus en de andere keer 6% min, nee altijd 10% plus.
Dus er is een meetfactor fout. Overigens beklaag ik me niet over het verbruik hoor, integendeel, het gaat me om de meetfout van de boordcomputer.

Op een ander forum heb ik al een antwoord gekregen waarin wordt beschreven hoe deze meetfactor in de boordcomputer kan worden aangepast via het geheime menu, hier staat het betreffende document:
http://www.ideaphile.com/bmw/540-obc.htm....

Groeten Rob

sebring (0), 15 jaar geleden

[quote=svaleras]En dat meten op zo een manier is ook niet echt secuur lijkt me...er zal altijd beetje verschil in zitten, want de ene keer rij je anders dan de andere, of je tankt net ietsje meer of minder. Er zijn in ieder geval tal van omstandigeden die je zou kunnen bedenken waardoor het zal afwijken.

groetjes[/quote]
Dat je net iets meer of minder tankt kan ik mij voorstellen, maar dat nog geen halve liter zijn. En de manier van rijden heeft daar verder niks mee te maken

svaleras (100), 15 jaar geleden

Rob67....idd kun je de meetfactor in het geheime menu aanpassen, neem aan de je weet hoe er te komen, zo niet, kan ik het je uitleggen via email.

Sebring...rijstijl heeft er wel mee te maken denk ik. De ene keer kun je haast hebben en iets vlotter optrekken, gas meer intrappen e.d. Wil jij beweren dat rijsstijl niets te maken heeft met verbruik? Dit lijkt me heel sterk...ik merk het wel degelijk als ik rustig rijd, of juist iets ga trappen

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=svaleras]Dit lijkt me heel sterk...ik merk het wel degelijk als ik rustig rijd, of juist iets ga trappen[/quote]
Lijkt mij ook.... Wil je ergens energie uithalen, zul je het er ook in moeten stoppen.

Gr. paul

sebring (0), 15 jaar geleden

[quote]Sebring...rijstijl heeft er wel mee te maken denk ik. De ene keer kun je haast hebben en iets vlotter optrekken, gas meer intrappen e.d. Wil jij beweren dat rijsstijl niets te maken heeft met verbruik? Dit lijkt me heel sterk...ik merk het wel degelijk als ik rustig rijd, of juist iets ga trappen[/quote]
Jij had het over meten van je verbruik, niet over het tot stand komen daarvan.
[quote]En dat meten op zo een manier is ook niet echt secuur lijkt me...er zal altijd beetje verschil in zitten, want de ene keer rij je anders dan de andere[/quote]
In de auto van mijn pa (320d uit 2002) heeft hetzelfde probleem. Verbruik staat soms op 4.0L op 100km, terwijl je eigenlijk 1 op 16,5 rijdt. Software is al 10x gereset en ookal nieuwe tellerbak ingekomen. Heeft niks geholpen en je moet er maar mee leven.

svaleras (100), 15 jaar geleden

[quote=sebring][quote]Sebring...rijstijl heeft er wel mee te maken denk ik. De ene keer kun je haast hebben en iets vlotter optrekken, gas meer intrappen e.d. Wil jij beweren dat rijsstijl niets te maken heeft met verbruik? Dit lijkt me heel sterk...ik merk het wel degelijk als ik rustig rijd, of juist iets ga trappen[/quote]
Jij had het over meten van je verbruik, niet over het tot stand komen daarvan.
[quote]En dat meten op zo een manier is ook niet echt secuur lijkt me...er zal altijd beetje verschil in zitten, want de ene keer rij je anders dan de andere[/quote]
In de auto van mijn pa (320d uit 2002) heeft hetzelfde probleem. Verbruik staat soms op 4.0L op 100km, terwijl je eigenlijk 1 op 16,5 rijdt. Software is al 10x gereset en ookal nieuwe tellerbak ingekomen. Heeft niks geholpen en je moet er maar mee leven.[/quote]
Klopt, ik hat het over meten...maar dat meten hangt toch samen met de rijstijl, en daardoor verschilt het. Maar hoe dan ook, het heeft geen zin om hierover eindeloos te discussieren. Het vergelijken van een computergestuurde meting via de boordcomputer, en op de manier zoals hierboven vermeld..is als appels met peren vergelijken. Trouwens...als het goed is, klopt het toch aan het einde van de rit? Ik bedoel..je nog te rijden kilometers wat je boordcomputer aan geeft met de werkelijkheid..of dat ook niet? Geeft jouw boordcomputer dan aan da je nog 300km kunt rijden terwijl je tank leeg is?

Bij mijn bmw staat dat deze bij stadsverkeer 8.4L op 100km verbruikt. Hiermee rijd ik +/- tussen de 800 a 850km..hangt van mn rijstijl af...en dit komt aardig overeen met de tankinhoud van 70 liter, lijkt me.

sebring (0), 15 jaar geleden

Boordcomputer is ook +/- 75km te optimistisch...wel achterlijk dat BMW zelf geen oplossing heeft

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Wat is eigenlijk het probleem?

sebring (0), 15 jaar geleden

Boordcomputer geeft een verbruik van 4.0L op 100km aan. Echter is dit dan 6.0L op 100km

Rob67 (0), 15 jaar geleden

Gisteravond heb ik in het geheime menu van de OBC onder TEST 20 de brandstof verbruik factor van 1.000 op 1.100 gezet. Vandaag al na ca. 100 km te hebben gereden geeft de verbruiksmeter aan waar ik normaal gesproken op uit kom als de km's deel door de getankte liters, het lijkt dus te werken.
Een verdere verfijning kan ik pas aanbrengen na meerdere keren getankt te hebben.
Het handige van het geheime menu is ook dat je kunt zien wat er in de linker- en rechterhelft van de tank aan liters brandstof zit, er zitten 2 sensoren in de tank.

sebring (0), 15 jaar geleden

Die link werkt niet bij mij

svaleras (100), 15 jaar geleden

ach...daar zitten wel meer handigheidjes in :-)

Rob67 (0), 15 jaar geleden

[quote=sebring]Die link werkt niet bij mij[/quote]
Deze is beter uitgewerkt (van Duits M5 forum):

Stand: Juni 2001
Dieses Dokument wird Ihnen mit freundlicher Unterstützung des BMW M5-Forums zur Verfügung gestellt.
Für etwaige Schäden oder Garantieverlust durch Verwendung des Inhalts wird nicht gehaftet. Der Verfasser dieses Dokuments kann in keinster
Weise haftbar, strafbar oder zur Verantwortung gezogen werden. Es handelt sich hierbei ausschließlich um eine Information die im World Wide
Web zusammengetragen worden ist und für jedermann zugänglich ist.
https://www.m-forum.de/ Den Servicemodus in der Check-Control freischalten (E39, E38)

Die Check-Control im Cockpit der 5er(E39) und 7er(E38) BMW verbirgt einige interessante
Zusatzfunktionen die standardmäßig nicht zugänglich sind.
Hier ist die Prozedur um die Check-Control für diese Funktionen freizuschalten:
Zündung auf Position II
Den rechten Knopf im Kombiinstrument drücken und gedrückt halten.
Es erscheint zuerst "Check Control OK", einige Sekunden später erscheint "Test Nr.01"
jetzt rechten Knopf loslassen und mit dem Knopf links bestätigen.
Es erscheinen nun die letzten Stellen der Fahrgestellnummer.
Addiere nun die 5 Stellen zusammen und merke die Zahl, sie wird zum Freischalten benötigt !
Beispiel DG23278 wird zu 2+3+2+7+8 = 22
Den rechten Knopf so oft drücken bis "Test Nr.19" erscheint
jetzt den linken Knopf so oft drücken bis die oben kalkulierte Summe erscheint
wieder den rechten Knopf drücken
Die Check-Control ist nun freigeschaltet und die Test 3-21 können ohne Einschränkung angesehen
werden.
Wenn ein Fehler bei der obrigen Anleitung gemacht worden ist wird bei den Testschritten 3-21 nur Lock:ON
angezeigt. Also nochmals wiederholen
Die meisten Test sind selbsterklärend:
Test 1:
- 7 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
FGSTNR: DGxxxxx Fahrgestellnummer
K: 4812 ???
BMWTNR: 7890032 BMW Teilenummer
CI:12 DI:08 BI:11 ???
DAT: 03/01 Produktionswoche 03/2001
HW:16 SW:1400/1400 Hardware und Softwareversion
CAN:04 AEND:33 Typ des CAN-Bus und Änderung
Test 2:
- 1 Anzeigemöglichkeit durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Es wird ein Beleuchtungs- und Funktionstest des gesamten Cockpits durchgeführt
schön anzuschauen ;-)
Stand: Juni 2001
Dieses Dokument wird Ihnen mit freundlicher Unterstützung des BMW M5-Forums zur Verfügung gestellt.
Für etwaige Schäden oder Garantieverlust durch Verwendung des Inhalts wird nicht gehaftet. Der Verfasser dieses Dokuments kann in keinster
Weise haftbar, strafbar oder zur Verantwortung gezogen werden. Es handelt sich hierbei ausschließlich um eine Information die im World Wide
Web zusammengetragen worden ist und für jedermann zugänglich ist.
https://www.m-forum.de/ Test 3:
- 2 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
SI-L: 1486 SI für Serviceinterval, der Rest ???
SI-TAGE: 0095 vor 95 Tagen war der letzte Service an diesem Wagen
Test 4:
- 2 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
VBR: 0.0l/100km momentaner Verbrauch in Liter/100km
VBR: 1.5l/H momentaner Verbrauch in Liter/Stunde
Test 5:
- 2 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
RW-VBR: 10.8L/100km Verbrauch der Reichweitenanzeige
RW: 0572km Reichweite der Tankfüllung
Test 6:
- 2 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
TNK: 33.8/31.0/64.8L Linke Tankhälfte 33,8 Liter, Rechte 31,0, Gesamt 64.8 Liter
TANKANZ: 62.2L Phase1 Wert der Tankanzeige (Kombiinstrument im Cockpit)
Test 7:
- 3 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
KTMP: 028°C Kühlwassertemperatur 28°C
N: 00000 U/Min Motordrehzahl in Umdrehungen/Minute
ATMP: +23°C Außentemperatur
Stand: Juni 2001
Dieses Dokument wird Ihnen mit freundlicher Unterstützung des BMW M5-Forums zur Verfügung gestellt.
Für etwaige Schäden oder Garantieverlust durch Verwendung des Inhalts wird nicht gehaftet. Der Verfasser dieses Dokuments kann in keinster
Weise haftbar, strafbar oder zur Verantwortung gezogen werden. Es handelt sich hierbei ausschließlich um eine Information die im World Wide
Web zusammengetragen worden ist und für jedermann zugänglich ist.
https://www.m-forum.de/ Test 8:
- 2 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
V: 000km/h "Echte" Geschwindigkeit an der Hinterachse gemessen
Vanz: 000km/h Geschwindigkeitsanzeige des Kombiinstruments im Cockpit
Test 9:
- 1 Anzeigemöglichkeit durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
UB: 12.1V Batteriespannung
Test 10:
- 1 Anzeigemöglichkeit durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Land: 00 D eingestelltes Land
Test 11:
- 3 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Einheit1: 04 ???
Einheit2: 80 ???
Einheit3: 42 ???
Test 12:
- 2 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Vank: 058.7 km/h Durchschnittsgeschwindigkeit der Ankunftsberechnung
Ank: 19:33 Voraussichtliche Ankunftszeit
Test 13:
- 1 Anzeigemöglichkeit durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
GONG ? Test sämtlicher Gong's
Stand: Juni 2001
Dieses Dokument wird Ihnen mit freundlicher Unterstützung des BMW M5-Forums zur Verfügung gestellt.
Für etwaige Schäden oder Garantieverlust durch Verwendung des Inhalts wird nicht gehaftet. Der Verfasser dieses Dokuments kann in keinster
Weise haftbar, strafbar oder zur Verantwortung gezogen werden. Es handelt sich hierbei ausschließlich um eine Information die im World Wide
Web zusammengetragen worden ist und für jedermann zugänglich ist.
https://www.m-forum.de/ Test 14:
- 4 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Diag: 1 83 81 038 ???
Diag: 2 CE C1 045 ???
Diag: 3 00 00 000 ???
Diag: 4 00 00 000 ???
Test 15:
- 14 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Port A00: 01101101 ???
Port A01: 00000001 ???
Port A02: 00001001 ???
Port A03: 00000000 ???
Port A04: 00010010 ???
Port A05: 01001101 ???
Port A06: 00001010 ???
Port B00: 01101101 ???
Port B01: 01101101 ???
Port B02: 01101101 ???
Port B03: 01101101 ???
Port B04: 01101101 ???
Port B05: 01101101 ???
Port B06: 01101101 ???
Test 16:
- 1 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
OELTEMP: +69°C Öltemperatur
Test 17:
- 1 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
RCC-Empf.: ----Min Funkuhrempfang (nur bei 7er funktionsfähig!)
Test 18:
- Keine Funktion
Stand: Juni 2001
Dieses Dokument wird Ihnen mit freundlicher Unterstützung des BMW M5-Forums zur Verfügung gestellt.
Für etwaige Schäden oder Garantieverlust durch Verwendung des Inhalts wird nicht gehaftet. Der Verfasser dieses Dokuments kann in keinster
Weise haftbar, strafbar oder zur Verantwortung gezogen werden. Es handelt sich hierbei ausschließlich um eine Information die im World Wide
Web zusammengetragen worden ist und für jedermann zugänglich ist.
https://www.m-forum.de/ Test 19:
- 1 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
Lock:Off Zustand der erweiterten Anzeige des OBC
Test 20:
- 1 Anzeigemöglichkeit durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
KVBR: 1000 rechnerische Korrekturfaktor für Kraftstoffverbrauch (nicht ändern!)
Test 21:
- 1 Anzeigemöglichkeiten durch drücken der linken Taste im Cockpit
Anzeige Bedeutung
=========================================
RESET ? Zurücksetzen aller Fehler

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.